blijft te weinig / twijfel over stoppen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door smartie1980, 13 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Ik heb te weinig melk voor mijn kindje. De eerste 2 weken volledig bv en toen van de een op andere nacht was het op. Met de lk gekeken en weer weten op te krikken, maar nog steeds maar 1/3 tot 1/2 van haar volledige voedingen. Nu krijgt ze dus een combi van bv en kv.
    Nou ben ik weer aan het werk en vind het erg zwaar: en aanleggen, en fles en kolven. Erg intensief.

Zijn er nog dingen die ik nog niet geprobeerd heb?

Dit heb ik al:
    - veel aanleggen
    - veel kolven
    - wisselvoeden
    - domperidom
    - oxytocine neusspray
    - liggend voeden
    - nachtkolven ivm prolactine
    - regeldagen
    - borstcompressie
    - bv thee

Nou ben ik aan het twijfelen of ik doorga of stop.
    Aan de ene kant: wat ze krijgt, krijgt ze mooi. Maar ik vind er zo veel tijd in gaan zitten. Als het dan meer hoeveelheid was is het de moeite wel, maar waar doe ik het voor....
    Aan de andere kant, waarom stoppen zolang er nog wat uitkomt. Is toch goed voor allergieen enzo.
    Welke periode is het belangrijkste dat ze krijgen?
    Mijn ene gevoel zegt dat het te zwaar wordt en niet de moeite is. Mijn andere gevoel wil niet stoppen, want je kan niet meer terug.
    Ik twijfel overigens al erg lang (2 weken goed gegaan en 10 weken aanmodderen), maar kon nog niet de stap maken om te stoppen.

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Welke vervolgafspraken heb je met je LK gemaakt? Gek hoe het verloop gegaan is zeg!

Wat is haalbaar, wat is fijn, wat is goed?

Bv is super gezond, erg fijn als het leuk en gezellig is!
    Wat is haalbaar voor jezelf? Je kolft iedere voeding nog na?
    Hoeveel kolf je dan?
    Gebruik je de domperidon nog steeds en hoeveel dan?

Heb je als eens gedacht aan een borstvoedingshulpset? Ik werk hier erg veel mee: fijn om op deze manier ook de bijvoeding te geven (scheelt tijd en drinken aan de borst wordt functioneler) en helpt ook je productie te verbeteren.

Wat is nog haalbaar? Vind ik moeilijk in te schatten zonder een voeding te zien. Wellicht met antwoord op bovenstaande vragen kan ik meer.

3. smartie1980

De lk is bij mij thuis geweest. Het aanleggen was goed. Lynn wil heel graag en doet erg haar best. Het punt is dat het toen natuurlijk wel genoeg was, sterker nog ze had genoeg aan 1 borst. Maar dat is anders dus niet. Ze had advies gegeven over wat ik hierboven al verteld had. Eerst was het veel aanleggen en leegkolven nadat ze had gedronken. Omdat er niks meer uit komt nadat Lynn drinkt, ben ik daar mee gestopt. Zij maakt hem echt goed leeg.

Ze wordt heel onrustig en gaat vechten (letterlijk met handen en voeten en ook afzetten). Dat doet ze niet in het begin, drinkt dan goed. Maar na 5 tot 10 min (dit wisselt heel erg) gaat ze vechten. Als ik dan van kant wissel drinkt ze weer goed. Ze heeft geen spruw, heb ik door ka laten nakijken.
    Ze blijft ook na 2 borsten honger hebben, en we redden het dan niet om haar bijv een uur of 2 uur later nog eens aan te leggen. Ze wil echt dán eten en dus krijgt ze kv.
    Kan ik niet aanleggen dan ging ik kolven. Omdat het niet genoeg bleef heb ik de lk nog gebeld en zei raadde aan om te gaan wisselvoeden, max 24 uur. En daarna om een week fulltime te kolven en kijken hoeveel melk ik per 24 uur heb.
    Dat is ong 220 tot 280 cc. En dan na kolven nog aanleggen of zij er nog wat uitkrijgt, maar dat is dan niet.
    Zij dacht dat Lynn misschien er meer uit kon halen. Ong 400 cc.
    Lynn heeft met 8 weken in het zkh gelegen en dan deden we haar wegen, aanleggen, wegen, en kwam ik ook op dit dagtotaal.
    Vervolgens weer gebeld, toen ben ik begonnen met domperidom en syntocin neusspray. Domperidom slik ik 3 pilletjes per dag, steeds bij ontbijt, lunch, avondeten.
    Verder raadde ze aan om dubbelzijdig te kolven, dus met een huurkolf. Maar dan moet ik een startset kopen van 30 euro (huur wordt vergoed), maar ja ook al lk kosten gehad en zelf enkele electr kolf gekocht en domperdon wordt ook neit vergoed (5 euro nog wat per 2 weken), dus wat als dit ook weer niet gaat helpen....
    Zo is bv duurder dan kv, maar daar gaat het natuurlijk niet om.

Een hulpset ken ik eigenlijk niet, hoe werkt dat?

Aanstaande maandag ga ik weer parttime aan het werk. Als ik nog thuis mocht blijven was ik er nog wel even mee doorgegaan, msaar nu ben ik echt de hele dag voor mijn gevoel alleen maar aan het voeden.

4. smartie1980

:( O ja en de l.k. antwoord niet op mijn email. Ik denk dat de hoeveelheid hulp van dat ene consult op is. En anders moet ik weer een heel nieuw consult a 90 euro...

5. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Beste Smartie,

Wat ben je al goed bezig geweest zeg!
    Een borstvoedingshulpset is een slangetje die je tijdens het drinken erbij in het mondje schuift en waardoor de bijvoeding komt: 2 vliegen in 1 klap, want zo krijgt ze direct haar bijvoeding terwijl ze bij jou drinkt en ze drinkt langer aan de borst waardoor je beter gestimuleerd wordt.

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Het gebruik van een borstvoedingshulpset

Je kan zeker ook nog overleggen met vrijwiliggers van VBN of LLL (allemaal gratis).

Natuurlijk kan je nog dubbelzijdig kolven, maar nakolven enkelzijdig zal ook helpen. Wat je al scheef was dat je daar mee gestopt was: prima ook. Ergens kan je de knoop doorhakken en blij te zijn met wat je bereikt hebt en dat in stand houden en van genieten.
    Heb je afgelopen weken ook genoten van het voeden?

Wordt domperidon op recept van de huisarts ook niet vergoed?

6. smartie1980

Nee, daar was ik ook verbaasd over, is alleen na recept ha verkrijgbaar namelijk.
    de neusspray wordt wel vergoed. Overigens, de neusspray: ik krijg er wel echt een goede tsr door. Zo veel dat Lynn het niet aankon, dus gebruik hem niet bij aanleggen, wel bij kolven.
    Maar nog steeds niet meer productie door. Bij kolven ben ik wel sneller leeg en dat scheelt weer tijd. Ook fijn natuurlijk.

Genieten.... nou, ik weet het niet.
    Ik heb natuurlijk maar 2 weken echt alleen bv gegeven.
    En 10 weken geklooid. Nee, ik heb er niet van genoten, echt een hoop gedoe. Maar ik vind bv wel echt meerwaarde hebben.
    Mijn man en ik hebben beide exceem en allergieen, en ik heb een slechte weerstand en overgewicht. Dus wat zij wel binnenkrijgt vind ik veel waard.
    Anders had ik het al lang opgegeven denk ik.
    Aan de andere kant, toen ik fulltime deed kolven, miste ik wel het aanleggen.

Waarom helpt nakolven nog, als er dan niks meer uitkomt?
    Ik ga effe dat van die hulpset bekijken en overwegen.

7. smartie1980

hmm, op zich spreekt het me niet zo aan. Tepel-speenverwarring is geen sprake van. En ong 20 min voor 30 cc bijvoeding.....
    Lynn heeft wel meer nodig dan 30 cc, ik heb zo weinig.
    Dan ben ik nog lang bezig...

Deel Deze Pagina