Hoi meiden, Omdat de borstvoeding bij mij niet zo plezierig liep, heb ik besloten om de bv af te bouwen en te beginnen met flesvoeding. Ik heb dit met het cb besproken, maar nu heb ik toch nog een paar vraagjes. 1. Ik heb zojuist haar eerste flesje gegeven. Volgens de aanwijzing op de verpakking zou ik haar 135 ml moeten geven. Dit heb ik dus gedaan, maar ze heeft het niet helemaal op. Is dat erg? Of voeden jullie ook gewoon totdat je kindje aangeeft dat hij/zij vol is? 2. De bv deed ik op verzoek. Nu lees ik vaak dat fv op een vaste tijd wordt gegeven. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Gewoon de fles geven als ze aangeeft dat ze honger heeft? Of toch een vaste tijd aanhouden? En welke tijden houden jullie ongeveer aan? Hoeveel tijd zit er tussen iedere voeding? Hoe pak ik dit eigenlijk het beste aan tijdens de afbouwperiode? Ik heb nu 1 voeding vervangen door flesvoeding, en wil langzaamaan dan meer voedingen vervangen door bv. Maar omdat de bv op verzoek gaat, en de fv (waarschijnlijk) op een vast tijdstip wordt dit misschien wel lastig. 3. Gebruiken jullie altijd gekookt water voor het bereiden van de fv? Dus koken, af laten koelen, en dan in de magnetron weer op kamertemperatuur brengen? Of gebruiken jullie gewoon kraanwater, en warmen jullie dit op in de magnetron? 4. Hoe houden jullie de flessen schoon? Ik heb ze eerst gesteriliseerd, en na gebruik heb ik het flesje schoongemaakt met afwasmiddel en goed afgespoeld. Is dit ok? Of moet je hem na elke voeding weer opnieuw sterileren? Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.
1. Ik heb zojuist haar eerste flesje gegeven. Volgens de aanwijzing op de verpakking zou ik haar 135 ml moeten geven. Dit heb ik dus gedaan, maar ze heeft het niet helemaal op. Is dat erg? Of voeden jullie ook gewoon totdat je kindje aangeeft dat hij/zij vol is? Nee hoor, helemaal niet erg. De ene keer zal ze niet alles opdrinken en andere keer wel. Ze geeft zelf wel aan wanneer het genoeg is. 2. De bv deed ik op verzoek. Nu lees ik vaak dat fv op een vaste tijd wordt gegeven. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Gewoon de fles geven als ze aangeeft dat ze honger heeft? Of toch een vaste tijd aanhouden? En welke tijden houden jullie ongeveer aan? Hoeveel tijd zit er tussen iedere voeding? Het klopt dat je fv niet de hele dag kunt blijven geven. Er zit een maximum aan van een liter per dag. Soms iets meer of iets minder is echter helemaal niet erg. Je hoeft het niet op vaste tijden te geven, werkt vaak helemaal niet. Hou er rekening mee dat er minimaal 2,5 uur tussen moet zitten. Wel er rekening mee houden dat je niet over 1 liter per dag komt. Flesvoeding verzadigt meer dus de kans dat ze vaker dan nodig is wil drinken is niet groot. Hoe pak ik dit eigenlijk het beste aan tijdens de afbouwperiode? Ik heb nu 1 voeding vervangen door flesvoeding, en wil langzaamaan dan meer voedingen vervangen door bv. Maar omdat de bv op verzoek gaat, en de fv (waarschijnlijk) op een vast tijdstip wordt dit misschien wel lastig. Zoals je het beschrijft is het goed. Vaak gaat het gewoon vanzelf. 3. Gebruiken jullie altijd gekookt water voor het bereiden van de fv? Dus koken, af laten koelen, en dan in de magnetron weer op kamertemperatuur brengen? Of gebruiken jullie gewoon kraanwater, en warmen jullie dit op in de magnetron? Je hoeft geen gekookt water te gebruiken omdat het kraantwater is NL heel schoon is. Je kunt gewoon het water uit de kraan opwarmen in magnetron. Sommigen echter gebruiken toch gekookt water. Gewoon doen wat goed voelt. Het is allebei prima. 4. Hoe houden jullie de flessen schoon? Ik heb ze eerst gesteriliseerd, en na gebruik heb ik het flesje schoongemaakt met afwasmiddel en goed afgespoeld. Is dit ok? Of moet je hem na elke voeding weer opnieuw sterileren? Nee hoor, je hoeft ze niet zo vaak te steriliseren. Toen mijn zoontje zo jong was kookte ik de flessen en de spenen om de 2 a 3 dagen uit. Nu gooi ik de flessen in de vaatwasser en kook ik de spenen 1 x per week uit. Groetjes
1* Maakt helemaal niet uit meid, ze geeft zelf wel aan wanneer ze genoeg heeft, dus als zij genoeg heeft aan 135 en daar wat van overlaat (weet niet hoeveel?) houd je het gewoon op die 135 ml tot ze die wel steeds gaat leeg drinken, dan is het wel zo ongeveer tijd om de fles op te hogen, tot die tijd geeft ze zelf haar grens wel aan. 2* je kunt het zolang je nog bv geeft een beetje op verzoek blijven doen, maar waarschijnlijk zul je straks merken dat de tijden die er tussen de voedingen zit wel zo nagenoeg 3-4 uur zullen zijn en dat het toch wel zo ongeveer wat vastere tijden zullen zijn dat ze honger heeft, maar zo ongeveer zit er dus doorgaans 3-4 uur max tussen de voedingen (op de dag) wbt het afbouwen kun je het beste om de dag-2 dgn een bv laten vallen en deze vervangen door de fles, maar je zou ook in een keer over kunnen gaan op de fles, maar dat is een afweging die je zelf zult moeten maken, de 1 doet het in een keer en de ander niet, reden daarvoor is dat je een borstontsteking kunt oplopen, ik ben gewoon in eens gestopt en heb eigenlijk alleen de ochtend en avond er zo ongeveer in gehouden maar meer voor ons samen dan dat ze er ook daadwerkelijk genoeg aan had of dat het haar vulde, ze kreeg gewoon al best snel volledig flesvoeding, dus dat zou ook een optie kunnen zijn, dat je voorlopig nog de ochtend en avondvoeding er inhoud voor jullie saampies? 3* ik heb zelf altijd afgekoeld gekookt water gebruikt, of koud water bij het gekookte water gedaan zodat het in een keer op de goede temperatuur was, maar je kunt ook direct koud water uit de kraan nemen en deze opwarmen in de magnetron. Wat een ander ook doet moet je zelf weten, ik weet dat er mensen zijn die zeggen dat je ook gewoon warm water kunt gebruiken maar persoonlijk zou ik dat niet doen, niet alleen voor de bacteriën die er meer inzitten dan in koud water, maar ook omdat er in warm water uit de kraan veel meer metalen zitten dan in koud water uit de kraan. 4* wij deden de flesjes elke ochtend (soms om de dag) steriliseren, dus niet na elke voeding dat is ook helemaal niet nodig, na elke voeding gewoon heel goed schoonmaken met heel heet water (liefst geen zeepsop) 1x per dag is goed. Ze zeggen tot 6 mnd maar voor die tijd zijn wij eigenlijk gestopt al met steriliseren, wij hebben het de eerste 2 mnd echt elke dag gdaan, maar daarna kwam wel zo ongeveer een beetje de klad er in, en was het meestal om de 2-3 dagen dat wij ze steriliseerde. Succes meid
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb nog wel een vraagje Ik geef nu 6 a 7 voedingen per dag. De fv gaat uit van 5 voedingen per dag. Hoe bouw ik dan het aantal voedingen af?
gewoon lekker 6 of 7 voedingen blijven geven en dan kleinere flesjes aanbieden.Ze is nog zo jong .Te jong voor 5 flessen. ik zou een beetje een om de 4 uur ritme aanhouden.en dan een uur speling aanhouden.,dus minimaal 3 uur en max 5 uur ertussen. op een gegeven moment komt de nachtfles dan te vervallen en zit je op 5 flessen. beetje mixen tussen op verzoek en een beetje ritme.
Met 3 weken zaten we nog op 7 tot 8 voedingen.. We voeden de FV gewoon op verzoek, en hij wilde liever meer flesjes en dan kleiner. Pas met 7 weken werden het 6 flesjes en met 13 weken 5. Je zou ipv die 5*135 ook 6 of 7 * 100 geven. Op een bepaald moment merk je dat ze eerder komt voor haar flesje. Dan is het vaak tijd om de hoeveelheid ml weer wat op te schroeven..
wat er al gezegd is gewoon zo houden, ze is nu echt nog te jong om al over te gaan naar 5 voedingen per dag (de nacht meegerekend) de fv gaat uit van standaarden en daarmee ook het lichaamsgewicht van de kleine is afhankelijk van het aantal flesjes dat je normaliter zou moeten geven, maar daarbij is ook de hoeveelheid die je kleine drinkt belangrijk. aangezien ze die 135 niet helemaal opdrinkt zou ik het gewoon zo laten. gaat ze ze wel helemaal opdrinken is het toch hartstikke mooi en waarschijnlijk zal ze dan ook wat minder vaak voor een fles komen zodat je straks op 6 flesjes zit. succes
Precies. Mijn dochtertje is bijv. allang 6 kg geweest. Ik schat dat ze nu zo'n 8 kg weegt (volgende week weer wegen op CB). En ik zit pas sinds deze week op 200ml, terwijl ze dat volgens de verpakking allang mag hebben. Het ligt ook een beetje aan de leeftijd van je kindje. Overigens voedt ik Yelena ook gewoon op verzoek. Soms laat ze wat staan, maar meestal slaat ze die hele fles wel achterover