Hallo dames, Sinds afgelopen maandag zijn we begonnen met het geven van de bekende groentehap! Zelf heb ik een sterke voorkeur om VERS gemaakte groenten te geven, ook mede op advies van het CB. Potje mag wel, maar de smaak is afgezwakt met rijstebloem en als kinderen alleen maar potjes krijgen, is het straks erg moeilijk om ze met de pot mee te laten eten. De smaak van vers is namelijk veel sterker. Dit aldus het CB en ik vind ik wel logisch klinken. Maar nu, afgelopen maandag en dinsdag verse (gepureerde) worteltjes geprobeerd. Geen succes ! Alles kwam er weer uit en Senna had een behoorlijke kokhalsreflex. Woensdag verse broccoli, dit wordt heel droog in de blender en was dus ook geen succes. Geen hap gegeten. Toen op advies van mijn moeder ( ) gisteren maar eens een potje geprobeerd (beetje tegen mijn principe in, maar was wel nieuwschierig). Het werden spercieboontjes, potje 125 gr. van Olvarit. En wat denk je.... SMULLEN ! Ik lachte me echt dood ! Zo;n gaaf gezicht hoe ons hongerwolfje dit hapje op at. Maar hoe nu verder? Vandaag geef ik maar weer hetzelfde ivm allergie opsporen, maar wil toch nog steeds graag VERS geven. Heeft iemand tips/adviezen? Ik hoor het graag. En hoe kun je verse groenten wat papperige maken? Mag je er dan gewoon water bij doen in de blender? Want bijvoorbeeld de broccoli wordt heel droog en draderig als je het gekookt in de blender doet. Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt voor het lezen en het meedenken. Gr. Dolfijn Ps. Het valt mij op dat er maar weinig potjes te koop zijn met PUUR groente. Kan alleen worteltjes en spercieboontjes vinden hier bij AH. Verder zit er allemaal iets door heen (rijst, aardappelen, appelmoes etc). Weten jullie een winkel waar ze meer verschillende potjes verkopen?
hier zijn we nog niet aan de hapjes maar ik heb het boek opperdepop al wel doorgelezen. daarin staat dat je je de hapjes smeuiger kunt maken met kookvocht of wat bv of kv. misschien eet ze het zo wel? wat de potjes betreft kan ik je niet helpen.ik heb er nog niet echt naar gekeken want ik wil ook vers geven.
Ik wil ook absoluut vers gaan geven. Maar volgens mij zit er trouwens geen rijstebloem door de potjes heen hoor. Ik neem aan dat je de broccoli eerst kookt in een laagje water? Bij het afgieten kun je dan wat van dat vocht bewaren en erdoor heen doen in de blender. Anders idd even een scheutje moedermelk of flesvoeding erdoor.
suus1983, ik geef nog geen bijvoeding, maar ik heb al wel eens op zo'n potje gelezen dat er 'rijst' als ingredient vermeld staat.
Ligt eraan welke potjes je hebt. In het fruit zit soms wel rijstebloem om het dikker te maken. Bij de groentepotjes zit er vaak tapiocazetmeel in, ik denk ook om het dikker te maken? Maar dolfijn? Waarom geef je haar niet een stkje broccoli zo in de hand? Kan ze lekker kijken wat ze ermee doet... Jelle krijgt wel potjes, ook omdat hij al vroeg eet in vergelijking met ons, maar als wij aan tafel zitten krijgt hij ook wat groente in zijn handje... Worteltjes, spercieboontje, broccoli, bloemkool... Het is even geknoei in het begin, maar hij snapt nu echt dat je af moet bijten, kauwen en doorslikken.
Inderdaad, Opperdepop heeft veel recepten en ik maak sommige hapjes ook wat smeuiger met kookvocht of opvolgmelk. Een zelfgemaakt groentehapje hier wat ze erg lekker vindt is courgette. Heel makkelijk, gewoon de courgette in blokjes hakken en in de pan koken. Staafmixer erin en ik doe er nog wat Nutrix bij. Ze vindt het heerlijk. Wortel vindt ze iets minder lekker. Broccoli en bloemkool is ook lekker. Ja, jammer dat ze bijna geen pure groente hebben, gewoon 1 soort in die potjes. En er zit bijna overal wat aan toegevoegd of bij fruithap is bijna alles met appelsap aangemaakt. Ze krijgt hier soms ook wel een potje hoor, maar 9 op de 10 keer maak ik het zelf.
In alle potjes met groente, ook de eerste hapjes zit naast de groente nog iets anders. Vaak zetmeel, vaak ook appelsap (worteltjes). Maar als je kind al 6 maanden is, waarom dan nog met van die gladde brei beginnen? Helemaal niet nodig, je kunt gewoon een stuk gaargekookte groente (afgekoeld) voor ze neerleggen, om vast te laten pakken en af te sabbelen.
Weet je wat bij ons opvalt? Dat Arend wel stukken gekookte groente of rauwe komkommer met smeek op eet, maar als ik er puree van maak, dan lust hij het niet! Ik geef hem dus gewoon stukken groente (en fruit ook meestal). Gaat super!
't Heeft mij weken gepieker gekost eer ik daar achter kwam, en dat kwam omdat mijn zoon een stuk groente van mijn bord pakte en meteen met smaak oppeuzelde, terwijl hij al weken de prut weigerde!
als hij de potjes lekker vind kun je toch gewoon eerst potjes geven, ik persoonlijk vind die grote stukken methode best eng omdat elijah niet kauwt op zijn eten, ook brood slikt hij zo door. hij neemt gauw grote happen en kauwt er nauwelijks op. wat soms voor benauwde momenten zorgt, dus ik ben niet zo happig op die rapley methode. je kindje moet nog helemaal wennen aan nieuwe smaken en structuren, dus waarom niet uit een potje? maakt je echt geen slechte moeder hoor. elijah lust alleen fruit uit een potje en niet vers (hoe ik het ook aanbied) en groente daar en tegen lust hij alleen vers. ik pureer dat wel met een scheutje blueband vloeibaar en een opscheplepel kookvocht van de groente (anders worden de aardappels net stopverf ) je kunt later ook vers mengen met het potje om hem langszaam te laten wennen aan vers
Sam vond in het begin zelfgemaakt ook niet zo lekker als een potje. Ik deed dan maar gewoon de potjes, en ze krijgt nu steeds vaker gewoon "ons" eten. En hier werkte het juist ook niet om grove stukken te geven. De verse voeding smeuiger maken met klein beetje boter en melk (bv/kv) of water. Wat mij opvalt bij de potjes groente.. er zitten (bijna) overal wortels in.
Probeer eens 1 soort groente een dag of 5 achter elkaar te geven. Zo kan ze wennen aan de smaak. Hier was het de eerste keer gekke bekken trekken en nu zit ze te smullen.
Geen 1 van mijn kinderen vond hun hapjes gelijk lekker, niet gelijk opgeven, ze moeten gewoon wennen, als je gelijk overstapt op potjes heb je idd heel groot risico dat je daar dan aan vast zit. Als je kindje genoeg tandjes heeft kan je het best in de hand geven, ik doe dat ook bij mijn zoon al een paar maanden. Verder kan je het best met kookvocht, opvolgmelk of desnoods appelmoes pureren (ik heb weleens groente met een klein stukje banaan gepureerd om het wat minder scherp qua smaak voor ze te maken en dat het wat smeuiger werd). Succes!