ik zou ook gewoon de luier weer om doen. Fleur was ook zo, ze kon het hartstikke prima, maar ze wilde het gewoon nog niet. Was er echt niet aan toe in haar hoofdje, ondanks dat ze fysiek helemaal zindelijk was bij wijze van. En toevallig 2 weken geleden, op het kdv had ze een plasje gedaan en moest even wachten om een nieuwe luier te krijgen omdat de juf bezig was met een ander kindje en de juf zei tegen haar, trek je broek maar even op, krijg je zo een luier als ik klaar ben... dus dat heeft ze gedaan en toen besloten dat ze die luier ook eigenlijk niet meer wilde en sindsdien is ze overdag zindelijk. Komt vanzelf, op een gegeven moment gaat de knop in haar hoofd om, nu is dat nog niet dus laat het maar even, hoe meer jij wilt, hoe meer zij tegendraads gaat doen (zo was het met Fleur)
ja leuk is dat he. Kinley is zondagmiddag even onder de douche geweest en wilde daarna de luier niet meer om. En sindsdien is ze overdag zindelijk en werd ze vanmorgen wakker met een droge luier
gewoon wachten, ze is ook maar pas 3j. Mijn dochter en zoon waren rond deze leeftijd (3j en paar weekjes) ook pas proper. Pushen, dreigen, belonen, blote kont, niets hielp. En op een gegeven moment zeggen ze zelf dat ze moeten plassen en dan denk je "waarom heb ik mij zo druk gemaakt". Hier waren ze ook beide dan na een week ongeveer s nachts helemaal proper. Als ze er nog niet aan toe zijn, kan je het niet forceren.(eigen ervaring dus).
Het lucht mij enorm op dat ik hier toch fijne reacties krijg om even te stoppen en haar lekker de luier om te laten. Ik krijg steeds het gevoel dat ik iets niet goed doe omdat er in mijn omgeving steeds op gehamerd word dat het eens tijd word dat ze zindelijk is.
Dat snap ik hoor! Laat je niet beïnvloeden door je omgeving! Als mijn kindje zo hysterisch zo worden, zou ik haar ook weer een luier om doen. Je wilt dat je kindje gewoon niet aandoen. Sommige kindjes zijn er gewoon nog niet klaar voor. Het komt echt wel vanzelf! Van de zomer is het lekker warm, dan kan je overal potjes neerzetten en met blote billen laten lopen. Dan krijgt ze ook geen natte broek. Maar wie weet gaat het daarvoor al goed. Succes!
@nathalie: hier vnd ze in d'r broek plassen zo vies.... A ze gewoon helemaal niet meer wilde plassen... Dat kon ze uuuuuuuren ophouden. En poepen nog erger want dat is NOG viezer... Een week ophouden was geen probleem. En plassen moet je toch.... Maar poepen kun je heel lang tegenhouden met alle gevolgen van dien. (Buikpijn, verstopping.. Nog meer buikpijn, harde poep dus pijn bij het poepen en dus nog meer reden om niet te willen poepen...) Het ultieme advies heb ik niet voor je... Maar dwingen heeft inderdaad weinig zin als ze gewoon echt niet durft. Is een luierbroekje geen optie? Kan ze wel naar de wc als ze moet Maar in geval van een ongelukje is het niet viezer dan een luier. En voordeel van niet heel vroeg zindelijk... Het gaat wel sneller Dochterlief zag een vriendje op de wc plassen en besloot dat als hij het kon.... (E ja op kdv zag ze dat toch ook regelmatig maar dit was blijkbaar toch anders) dat zij het ook kon. En was meteen dag en nacht zindelijk bovendien. Alleen dat poepen.. Dat blijft vies en je billen afvegen is helemaal te gek voor woorden. Helaas moet ze het toch zelf doen want ik vind poep ook vies en dat is heel normaal.
Wij hebben ook gewacht totdat de kids er klaar voor waren. Bij mijn dochters was dat rond hun 3de verjaardag. Beide binnen een paar dagen volledig zindelijk. Dit was op vakantie in Kroatië. Het onhandige was dat mijn dochter op terugweg met de auto steevast weigerde om een luier om te doen . Dus een potje in de auto, met een pas zindelijke peuter, die om de twee uur op het potje wilde .. Maar ze had geen ongelukjes, vond ik heel knap. Zoontje hebben we toen ook geprobeerd, maar hij werd ook helemaal hysterisch en wilde echt niet. Dus weer luier aan en laten rusten. Hij was pas 5 maanden later zover, en was rond de Kerst binnen een week zindelijk. Ik had eerlijk gezegd helemaal geen puf of zin voor trainingen, beloningstrajecten, puchen, irritaties, honderd keer per dag op de wc zetten enz. Op deze manier ging het echt probleemloos.
Pffff, watfijn om te lezen dat ik niet de enige ben met een dochter (ruim 3) die niet zindelijk wil worden. Ze kan haar plas prima ophouden. Als het moet de hele dag, want ze vertikt het om op de wc of in haar broek te plassen. Ze heeft nu gewoon een luier om, en gaat 's ochtends bij het opstaan en 's avonds bij het naar bed gaan even proberen op de wc te plassen. Dat is nog niet gelukt, maar is ook geen drama meer. Ik hoop dat ze vandaag of morgen per ongeluk een keer plast als ze er op zit en het dan ineens doorheeft. Maar als er iemand nog tips heeft hoe ik haar kan laten plassen (want volgens mij weet ze gewoon echt niet hoe ze het los moet laten als ze op de wc zit) dan houd ik me aanbevolen.
dit probleem had mijn zoontje dus ook! Hij wilde graag op de wc, maar af en toe moest ie toevallig plassen als die op de wc zat, maar meestal niet. Hij wist echt niet hoe hij het kon oproepen. Op gegeven moment viel het kwartje (met 3 jaar en 4,5mnd), en toen is het heel snel gegaan. Ook met poepen gelijk goed. Mijn vriendin heeft haar zoontje op een sticker laten plassen (die heeft ze in de wc-pot geplakt. zo heeft hij ineens doorgekregen hoe hij zijn plas kon 'oproepen'. Ik heb dit trukje even gebruikt om mijn zoon te leren om IN de wc te plassen, ipv ernaast, werkt ook goed voor de jongens )
@schaapje: volgens mij is er een bepaalde ademhalings- of ontspanningsvereniging voor die helpt.. Ik zou even googlen
Emma begint nu eindelijk een beetje zindelijk te worden, maar we doen het rustig aan. Sinds vorige week wilde ze ineens weer op de wc plassen, maar wel haar luier aanhouden. We hadden dus met haar afgesproken dat ze de luier aan mocht houden en dat ze bij elke plas een sticker kreeg. Bij 25 stickers kreeg ze haar cadeau wat al weken op de kast klaar stond. Van het weekend had ze dus de kaart vol en was ze dolblij met haar cadeau. Nu heb ik met haar afgesproken dat als ze een hele dag zonder luier loopt dat ze 's avonds een sticker krijgt en bij 25 stickers ze weer een nieuw cadeau krijgt. Daar houdt ze zich goed aan en loopt nu dus zonder luier. Alleen wil ze absoluut een luier aan als we weg gaan en dat mag ze dan van mij. Ze is gewoon ontzettend bang om in haar broek te plassen. En poepen doet ze nog steeds niet op de wc, maar daar heeft ze zelfs in de luier moeite mee, dus dat laten we nog maar even zo.
Zo te zien gaat het al beter. Denk eerlijk gezegd dat de peuterpubertijd ook een stukje oorzaak is. Een kind met een eigen willetje. Voor het weg gaan dan nog maar heel even laten zitten. En als ze dus thuis goed zindelijk is daarna met weg gaan proberen. Bijvoorbeeld naar oma. Van we gaan naar oma zonder luier.( oma dan klaar staan met bijvoorbeeld wat lekker) Van oma ik kom zonder luier en oma dan van meis wat ben ik trots. Geef maar een voorbeeld hoor. Kan ook de buurvrouw zijn tante of wie dan ook. Korte stukjes waar ze ook snel naar de wc even vertrouwen op bouwen. Mijn dochter is van af 2.5 zindelijk( s nachts nog niet) Maar gisteren bijvoorbeeld gingen we naar de ikea en dan is de wc naar de wc te lang voor de zekerheid maar even een luier aan gedaan. Ze heeft er niet in geplast maar ze voelde zich wel zekerde. Toevallig moest ze poepen.
Heel je topic doorgeworsteld om hetzelfde voor te stellen als dat je vandaag schrijft, hahaha. Idd om er niet voor te kiezen 'luier aan en daarin plassen' of 'luier uit en plassen op de wc' (met kans op ongelukjes), maar net andersom: Luier aanhouden voor de ongelukjes, maar leren aan te geven wanneer ze moet plassen (misschien zelfs met beloningssysteem als de luier droog blijft). Fijn dat ze het door lijkt te krijgen. Zeker om de reden waarom ze een luier wilde (het vies vinden het in de broek te doen) had ik het ook niet aan kunnen zien om mijn kind zo overstuur te zien.
en gelukkig is het nog lang geen oktober!!! mn dochter was zes weken voor de eerste schooldag pas zindelijk ik zat ook al met mn handen in mn haar!
Hoi, Ik heb niet alle reacties gelezen, maar dit is een onderwerp waar wij ook druk mee zijn met onze (inmiddels 4-jarige)zoon. Door medicijnen poept hij 4/5 keer per dag in zijn luier (tegen diaree aan, dus die luier willen we ook nog omhouden voorlopig). En omdat meneer liever speelt dan naar de wc gaat doet hij zijn plasjes gemakshalve ook maar in de luier. Afgelopen dinsdag had ik een heel lang (en goed) gesprek op het consusltatiebureau en we zijn tot het volgende 'aanvalsplan' gekomen. We hebben de afspraak dat hij na iedere maaltijd naar de wc moet. Om dit visueel te maken hebben we een stickervel met voor iedere dag 3 vakken. Gaat hij uit zichzelf (nadat wij hebben gezegd: zo we hebben nu gegeten, waar denk je dan nu zelf aan?) dan mag hij 2 stickers plakken in het vak voor dat dagdeel. Moeten wij hem er op zetten, dan mag hij 1 sticker plakken. Daarnaast hebben we een stickervel waarvoor hij elke keer dat hij een plasje op de wc doet 1 sticker mag plakken. Doet hij een poep op de wc dan mag hij 2 stickersplakken. En als hij op een dag 3 * 2 stickers mocht plakken (voor 3 keer zelf gaan na het eten) op het andere vel dan mag hij een extra sticker op dit vel plakken. Ook kan er een extra sticker verdient worden met een hele dag droog blijven. Als dit vel vol is (56 stickers) dan mag hij een treintje (thomas de trein) kiezen. De pedagoog vond dat de beloning te ver in de toekomst ligt. Dus hebben we als extra stimulans een kleine beloning als er 1 rijtje vol is (7 stickers) in de vorm van prulletjes die vaak in traktaties zitten. Ze raadde aan om niet met eten te belonen. Daarom hebben we gekozen voor plastic mini-autootjes. Aanvullende tips waren: - Wees heel consequent in je aanpak. Ook in bijzondere situaties. - Voer de aanpak ook door bij bijvoorbeeld kinderdagverblijf. Wij hebben nu de afspraak gemaakt met de juf op school en kinderdagverblijf dat onze zoon stickers op een apart kaartje krijgt die hij dagelijks mee naarhuis krijgt. En dan mag hij thuis dat aantal stickers op zijn beloningsvel bij plakken. - Wees laconiek bij ongelukjes. Dat gebeurt weleens. geeft niks. Maar maak ook geen feestje van het verschonen (snel zakelijk en laat je kind zoveel mogelijk zelf doen (broek weer aantrekken ed) - Laat de beloning zoveel mogelijk aansluiten bij de leefwereld van het kind. Wat motiveert hem het meest? Hoeft dus niet perse speelgoed te zijn, maar kan ook in de vorm van aandacht. Extra verhaaltje voor het slapen gaan bijvoorbeeld Pas op. Ons systeem met stickers is vrij ingewikkeld. Ik kan me voorstellen dat veel drie-jarigen niks kunnen met zoveel regels. Het werkt hier omdat onze zoon al 4 is en de regels ook echt snapt. T is een slimmerd, zeker met cijfers en tellen. (zegt de trotse mama). Zoiets moet je niet gaan beginnen wanneer je kind de regels niet snapt. Want dan motiveert het ook totaal niet.
Helemaal trots op mijn meisje vandaag. Ze loopt nu steeds zonder luier, maar als we weg gaan wilde ze nog steeds een luier om en omdat ze zo bang was dat ze in haar broek zou plassen deden we dat ook. Vandaag heeft ze haar luier uit gehouden toen we voor een uurtje naar de sport gingen en we daarna gelijk door gingen voor boodschappen. Pas toen we de boodschappen in de auto gingen laden, zij ze dat ze moest plassen maar omdat dit nergens kon heb ik de luier aangedaan. Ze moest ook poepen zei ze en dat durft ze echt nog niet op de wc. Ze zei dat ze thuis wilde poepen, dus ik zei tegen haar dat ze dan wel nog even de luier aan mocht houden. Thuis aangekomen ging ze ook vrijwel direct poepen en toen ze klaar was zei ze zelf dat de luier nu weer uit kon en ze zonder kon. Later toen ze 's middags nog een keer op de wc plaste zei ze ineens; en nu moet ik nog leren poepen op de wc. Dat vond ik weer enorm lief en ben zo trots op haar dat na maanden angst en drama ze nu zo knap het volhoudt en doet.
hier precies hetzelfde met onze zoon, 2 weken voordat de school zou beginnen wilde hij geen luier meer om maar ik moest het wel meenemen Maar toen was het ook binnen een week dag en nacht zindelijk Met onze dochter dezelfde aanpak gedaan, gewoon vragen of ze een luier omwilde of niet. En een maand geleden zei ze in eens dat ze geen luier om wilde en ook hier binnen een week dag en nacht droog.