Afscheid kinderdagverblijf 'gewone' dag en kusjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door puzzelstukje, 4 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Een vraagje over het kinderdagverblijf.

Y. zit 1 dag op het kinderdagverblijf. Nu zit ze op een halve groep, wat betekent dat er hooguit 5 kindjes zijn en 1 leidster. En een stagiaire.

Aan het eind van de dag, met het naar huis gaan vragen de leidsters altijd een kusje van Y. Op de mond. Y. doet dat braaf, want iedereen is haar vriendje en vindt het ook echt niet erg. Wat bij de meeste kindjes denk ik het geval is.

Maar.... Wat vinden jullie?

Mij was het een tijdje geleden al opgevallen, en nu begon mijn man er ook over. Hij haalt en brengt haar meestal, want ik ben dan nog op mijn werk.
    Ben ik een enorme zeikerd? Moet ik het laten gaan? Is het misschien wel gewoon??

Ik ben zelf juf, maar ik geef de kinderen bijna nooit een kus. Of een ukkie van groep 1 moet er naar vragen als het kindje gevallen is, en hij er altijd een kus op krijgt thuis van mama. Maar ik ben er niet voor. Ik ben juf!;) Snappen jullie t:) Een knuffel okay, gebeurt regelmatig, maar een kus is anders.

ik ben benieuwd naar de antwoorden!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je kind er geen last van heeft zou ik me vooral niet druk maken.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou het niet willen, vind het een beetje te.

4. karine

karine Fanatiek lid

13 mei 2007
    3.694
    0
    0
    Dan vind ik een kusje op de wang en/of knuffel toch wel wat anders dan een kus op de mond. Dat zou ik ook niet zo prettig vinden hoor!!
    Ik zou er dus wel iets van zeggen of in ieder geval vragen waarom ze dat op die manier doen...

5. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Mijn zoontje gaat vaak zelf de juf een kusje geven. Ik heb daar geen problemen mee, ik weet dat hij dol op ze is.

6. o0Mrkk0o

o0Mrkk0o Niet meer actief

ik werk zelf op een kibderdagverblijf en de kinderen krijgen regelatig een knuffel if een kus van me, maar nooit op de mind. Ongeacht of ouders of de kinderen get erg vinden, vind ik het niet passen bij de integriteit van ieder kind. Dit us natuurlijk wel persoonlijk, je kunt het altijd ter sprake brengen en even overleggen, dit is je goed recht!!

succes!

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ook echt op de mond?

Mijn zoontje geeft de juf van de psz ook weleens een kus maar op de mond zou ik toch niet willen.

8. beccie

beccie Niet meer actief

ik zou dat ook niks vinden.
    liever een knuffel dan :)

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    bedankt voor de reacties alvast. Ja, echt op de mond!
    Daarom vind ik het ook niet zo. Op de want vind ik echt geen probleem!

Ik vind het wel gek om er nu over te beginnen, omdat ze dit denk ik al langer doen.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een kus op de mond zou ik ech niet willen. Ik snap ook niet ze dit doen. Volgens mij is wel duidelijk dat niet iedereen dit prettig vindt.
    Bij minn gastouder doen ze bij afscheid altijd high-five, dat vind ik wel beter. Volgens mij heeft niemand daar bezwaar tegen en je leert kinderen daar toch mee om even netjes afscheid te nemen. (Handje geven is natuurlijk ook prima.)

11. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn zoontje geeft alle leidsters een dikke kus op de mond als we naar huis gaan. Zolang hij het prima vindt, heb ik er ook geen problemen mee.

Maar als jij en/of je man je er niet prettig bij voelt, dan is dat je goed recht en kan je er iets van zeggen.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee, een kus op de mond zou ik ook niet fijn vinden. Lijkt me dat de leidster van het KDV daar zelf ook wel even bij stil zou kunnen staan. Zou zeker aangeven dat je dat niet prettig vindt. Er zijn zoveel andere manieren om afscheid te nemen. Hier op de PSZ knuffelen ze gewoon maar wordt er niet gekust.

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik weet dat ik het recht heb om het te zeggen, maar ik vind het wel moeilijk.

Het kdv is echt een rommeltje, en ik heb al besloten om naar een ander kdv te gaan. En heb haar daar ook al ingeschreven. Dus het zou nog gaan om eventjes, ik denk dan dat ik het maar zo laat. Maar dat ik op het nieuwe kinderdagverblijf wel even ga vragen hoe ze daar het afscheid doen, dan ben ik het maar voor:)

14. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Mijn zoon zoent zijn juf ook op de mond, maar dan heb ik het wel over een leidster die inmiddels al 3 jaar 3 dagen per week bij hem is. Hij is bijna net zo goed haar kind ;) Ze hebben een hele hechte band en toen we hem er voor het eerst brachten heeft ze ook gevraagd of we bezwaar hadden tegen gezoen.
    Tja, misschien ben ik een rare, maar ik vind een leidster op het KDV toch heel anders dan een juf op school. Die relatie is gewoon niet te vergelijken in mijn ogen. Ik ben blij dat mijn zoon zo gek op haar is en zie echt op tegen de dag dat we afscheid moeten nemen...

15. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik snap het hoor MvS, maar sommige kinderen heb ik ook wel 3 jaar in de klas. Die zie ik ook vaak en dan hebben we ook een goede band. Maar de kids zijn al groter en zelfstandiger.

Toch vind ik het vreemd dat het niet gevraagd werd. Maar omdat ik echt niet weet hoe dit bij anderen zit dacht ik, ik ga het hier maar eens even vragen.

16. koala28

koala28 Niet meer actief

Hier geven mijn zoontjes zelf een kus aan de leidsters. Soms op de mond en soms niet. Van de week ging ik mijn oudste wegbrengen en er was nog maar 1 meisje op zijn groep al aanwezig. Mijn zoontje gaf mij een kusje en zij wilde mij ook een kusje geven. Dus ik mijn hoofd draaien zodat ze op mijn wang een kusje kon geven maar ze draaide mijn hoofd en gaf een kusje op mijn mond. Ja, dan is het toch het meisje zelf die dat doet. Stond er wel even van te kijken maar goed.

Ik vind het zelf niet erg als mijn jongetjes een kusje op de mond geven. Ik weet dat ze het bij sommige mensen niet doen. Ik laat het aan hun zelf over.

17. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik zou het idd aan het kind zelf over laten. Die van mij doen het soms, soms niet, net waar ze die dag zin in hebben. Ik merk dat het ook veranderd met leeftijd. Heb drie kinderen en op een gegeven moment willen ze het niet meer en dan stappen ze over op de knuffel of zwaaien.

Het hangt er voor mij vanaf hoe de leidster vraagt om een kus. Je kan gewoon bespreken dat je je kind probeert aan te leren niet iedereen op de mond te kussen en gewoon vragen of ze de wang willen aanbieden. Dat vindt zo'n leidster echt geen vreemde vraag.

18. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Een kus op de mond vind ik te intiem en speciaal, die bewaar ik voor mezelf ;) Een kus op de wang mag wel van mij. Ik zou hier echt wat van zeggen. Niet boos of beschuldigend hoor maar gewoon lief en aardig. Dat zullen ze echt wel begrijpen en anders maar niet.

19. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Mijn dochtertje is nogal een kusser, zij vraagt dus zelf regelmatig om een kus. Dat gaat soms volgens mij ook op de mond. Daar heb ik niet zo'n probleem mee.

Als het initiatief vanuit de leidster zou komen zou ik het wel anders vinden. Ik weet niet of ik me daar prettig bij zou voelen. Maar zolang mijn kind het prima vindt, zou ik er denk ik niks van zeggen.

Toch vind ik dat je dit wel aan mag kaarten. Iedereen ervaart zoiets tenslotte anders.

20. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ja hij zoent haar echt op de mond. Dat is zijn enige manier eigenlijk. Initiatief ligt wel altijd bij mijn zoon.

Deel Deze Pagina