Omdat ik borstvoeding geef heeft de kraamhulp destijds niets verteld over het "onderhoud" van de flesjes. Nu ik weer werk gebruik ik erg veel flesjes en vraag me af of ik het zo goed doe: Ik geef 7 a 8 flesjes mee naar het kdv en heb er 5 mee naar mijn werk om aftekolven. De gebruikte flesjes spoel ik af, dan maak ik ze schoon met flessenborstel en sopje met afwasmiddel. Dan in de magnetron sterilisator en dan laat ik ze op een schone doek drogen. Best veel werk zo, doe ik het goed?
Volgens mij doe je het helemaal goed, restjes eruit halen en vervolgens steriliseren is het belangrijkste. Ik kan niets bedenken wat je hebt overgeslagen, ik deed het ook altijd zo.
Helemaal goed. Ook belangrijk met moedermelk: fles of kolf meteen na gebruik goed afspoelen, eerst met koud water (om de eiwitten weg te spoelen) dan met heet water (om het vet weg te spoelen). Niet omgekeerd, want dan krijg je aanslag (van de gestolde eiwitten).
ik wist niet dat je de flessjes met afwasmiddel mocht schoonmaken. ik doe altijd met heet water en een flessen borstel schoonmaken en 1 a 2 keer per dag stereliseren in de magnetron. liefs diane
nou, mijn kraamhulp wist te vertellen dat je de flessen alleen de 1e keer moest steriliseren, daarna met afwasmiddel afwassen. ik kook ze om de dag toch uit
Hoi Dat doe je volgens mij wel goed.. Tipje om naast de dagelijkse sterilisatiewerkzaamheden in ieder geval een beetje theedoekenwas te besparen, is keukenrol gebruiken om eea op uit te laten lekken. Als je toch theedoeken wilt gebruiken, moeten die eigenlijk op 60 graden gewassen zijn ivm hygiene.. Bij de gebruiksaanwijzing van mijn flessen staat trouwens dat je de speentjes in een heel mild sopje moet afwassen ivm aantasting van de silicone. Ik doe dr dus altijd maar een paar druppeltjes afwasmiddel in. Maar ik weet niet of dat voor alle speentjes geldt eigenlijk.
Anneliesje, idd zo doe ik het ook. En idd best veel werk, daarom heb ik er ook zo een hekel aan . Sinds een tijdje heb ik een magnetronsterelisator, daarvoor deed ik het met een pannetje, toen had ik er nog meer een hekel aan 8) . Tip van dirksmama is idd een goeie, anders krijg je je kolf volgens mij noooooit meer schoon Weet iemand trouwens of de flesjes helemaal droog moeten zijn voordat je ze in de koelkast zet, of mogen ze nog iets vochtig zijn? (denk het niet he? Anders kunnen in dat vocht weer bacterieën gaan zitten groeien)
Denk je een beetje aan mijn vingers? Met het pannetje haalde ik alles eruit met een lepel/vork, en dan'gooide' ik het op de theedoek. Maar dat magnetron ding, daar verbrand je je vingers aan als je de deksel opendoet voordat hij iets is afgekoeld.
Openmaken met zo'n siliconenhandschoentje, en dingen er uit halen met een zuurtangetje...I've been there
, ik wikkel nu een handdoek om mn arm heen, helpt ook. Want ik moet toch een keer of 3-4 dat ding opnieuw aanzetten om alles weer schoon te hebben.
Nou, we zitten wel lekker naar elkaar te quoten he? Dus nu maar even zonder quote. Ik heb zo een grote pan, geen idee hoeveel liter, maar daar moest ik ook 2-3 keer wachten tot alles schoon was. Dat duurde nog veel langer, eer dat dat water eindelijk aan de kook was iedere keer. Dan vind ik dit ding wat ik nu heb toch wel gemakkelijker hoor.