Help! Onze peuter wil niet meer overdag slapen. Dat zou geen probleem zijn als ze niet rond 17 uur alsnog instortte en op de bank in slaap valt als we het eten aan het koken zijn (da's wel relaxed koken). Vervolgens moeten we haar wakker maken voor het eten en dat gaat moeilijk! Ze wordt dan heeeeeeeel chagerijnig en huilend wakker en is niet te genieten aan tafel. Na heel veel troosten en praten draait ze dan wel bij, maar ik word deze cyclus wel een beetje beu. Is dit herkenbaar voor iemand? Hoe doorbreek ik dit? Iemand tips?
hoe oud is ze? noa had dit ook maar dat was even een periode ik bleef haar op bed leggen en nu slaapt ze gewoon nog steeds 1,5 uur. is het geen optie om haar sávonds lekker optijd naar bed te doen of wordt ze dan heel vroeg weer wakker?
Hoi Ze is nu 2 jaar en 4 maanden oud. Ze gaat altijd rond 19.30 uur naar bed en wordt de volgende ochtend rond 07.00 uur weer wakker.
Hebben wij gehad met 2 jaar en 10 maanden. Het is een fase en gaat vanzelf over als ze het net wat langer vol kan houden. Het is inderdaad niet gezellig eten zo want ze zijn bijna niet wakker te krijgen en te houden en ze huilen om alles. Even doorbijten dus.
Wij hebben dat met 2 jaar en 3 maanden gehad. Ik ben mijn zoontje toen wel gewoon naar bed blijven brengen. Soms sliep hij niet, soms een uurtje. En uiteindelijk is hij weer gewoon 2-3 uur gaan slapen en dat doet hij nu nog. Als het moet kan hij zijn middagslaapje tegenwoordig wel overslaan, maar het liefst slaapt hij wel gewoon. Hij gaat vrijdagmiddag voor het eerst ''s middags naar de peuterspeelzaal, dus dan moet hij bijv. ook wakker blijven. Dan zal hij 's avonds idd ook wel erg moe zijn (ook al van het spelen, natuurlijk).
lars gaat gewoon een uurtje of anderhalf naar bed, als hij niet slapen wil, zijn probleem, maar hij rust daar wel uit, anders zitten we idd ook met een half slapend kind aan tafel.
Kylian was bijna 2 toen het middagdutje een gevecht werd. Ik heb hem er toen gewoon uitgelaten en inderdaad zo tegen etenstijd kakt het in. Maar na een tijdje (ongeveer 2 weken) was dat ook over en bleef hij gewoon de hele dag op. Groetjes Anita
Bij ons was het middagslaapje ook al een tijdje onrustig. Op het KDV wilde hij al langer niet meer slapen. Eerst was het rustig spelen in bed of op zijn kamer. Maar op een gegeven moment zette hij het gewoon op een krijsen en hield hij mijn dochtertje daardoor ook wakker. Toen ben ik er meegestopt, nu een aantal weken geleden (mijn zoontje is 2 jaar en 2 maanden). De ene dag gaat het heel goed, de andere dag jengelig aan tafel en weer de andere dag valt hij in slaap in de auto of in de wagen een half uurtje. Ik neem het maar zoals het is, ook al mis ik hem middagslaapje wel.
Het enige wat ik kan voorstellen is haar eerder laten eten (bijv. 17.00 en dan om ongeveer 18.00/18.30 naar bed.
Hier ook ik leg der dan evengoed op bed, krijgt ze even geod wat rust. wil ik in ieder geval tot na mijn bevalling vol houden, heb zelf ook de rust nog even nodig. ene keer slaapt ze niet, 45 min/1 1/2 uur en soms 2 uur.
Fenneke wilde bij 2 jaar en 1 maand ook niet meer slapen in de middag. Bij haar was het echt een fase en mevrouw slaapt nu weer lekker 2 uurtjes van 13.00 tot 15.00. Gewoon proberen in bed te leggen,wil ze niet,ook goed.
Je warme prak bewaren en de volgende dag als lunch geven. En dan 's avonds brood, of mijn part een papfles als je echt bang bent dat ze te kort komt. Bij mij was het credo altijd je eet of je eet niet, zelf weten. Maar bordje niet leeg is geen toetje en tussen 3 uur en bedtijd wordt er niet meer gesnackt. Ook geen fruit of soepstengels. En wie weet eet je echt een beetje laat, dan kan de opwarmprak ook uitkomst bieden. Een half uurtje of uurtje eerder naar bed kan ook geen kwaad. Ze missen het slapen overdag echt die eerste tijd. En dan kan je het daarna weer langzaam opschroeven naar de oude tijd. Klinkt bijna alsof het er bij mij thuis erg gestructureerd aan toe gaat haha, valt wel mee hoor, maar ben wel streng met dit soort regeltjes. Het laatste wat ik wil is oorlog aan tafel, en de link tussen te weinig eten en honger leggen ze zelf ook wel!
dit hebben wij ook meegemaakt, maar gewoon consequent iedere dag toch na de lunch op bed leggen en nu slaapt ze 1,5 a 2,5uurper dag. Ze hebben het nodig, dus volhouden. mijn dochter is 2,5jr
Ruben slaat al vanaf dat hij 20 maanden is regelmatig zijn middagslaapjes over. Ik leg hem altijd nog wel op bed. De ene keer gaat hij spelen, de andere keer dreinen en weer een andere keer wel slapen. Inderdaad storten ze dan in rond etenstijd. Wij eten altijd rond 17 uur, misschien kan je idd ook hettijdstup van haar avondeten vervroegen en dan eerder naar bed
Bij mijn dochter was het geen fase.Toen ze 2 was wou ze ook niet meer smiddags slapen en om 17u nog gewoon klaar wakker! We hebben t maar zo gelaten.Ze heeft blijkbaar weinig slaap nodig.Nu is ze 10 en altijd graag bezig.
Hier nu momenteel hetzelfde. Ik laat hem gewoon uit bed, alleen gaat het steeds beter moet ik zeggen de laatste 3 dagen (hij wilt sinds een week absoluut niet meer naar bed). Ik denk zelf dat hij heeft moeten wennen aan de overstap van geen middagdutje meer doen en nu gewend eraan is geraakt om niet meer te slapen en het uit te houden tot de avond. Wel is het hier zo zoals vanmiddag dat hij een beetje moe werd en toen zelf op de bank ging liggen. Heeft toen een uurtje op de bank tv liggen kijken en ging daarna weer vrolijk spelen. Alsof hij even een rustmoment had genomen. Dit heb ik ook gewoon toegelaten en een filmpje voor hem opgezet.