Mijn jongste is nu 7,5 week. Ik zit te twijfelen om over te stappen naar de fles. Graag zou ik ervaringen horen van mensen die over zijn gestapt. Hoe ging dat. Waar begon je? Hoe ging het clusteren 's avonds?
Volledig overstappen heb ik pas veel later gedaan, maar vanaf ongeveer de leeftijd van jouw kindje ben ik begonnen met afgekolfde melk in een flesje, zodat de kindjes met 13 weken naar het kdv konden. Bij de eerste ging het moeizaam, hij wilde eigenlijk niet uit een flesje drinken. (eerst wel, maar na een paar weken wilde hij er niets meer van weten). met veel geduld heeft hij het alsnog geleerd, op het kdv kwamen ze erachter dat hij wel wilde drinken als hij in de wipstoel zat en niet op schoot, en dat de melk lekker warm (ongeveer 38 graden) moest zijn. Bij dochterlief ging het veel makkelijker; zij pakte het meteen goed op en heeft er nooit moeilijk over gedaan. Omdat ik de dagvoedingen uit een flesje wilde geven, ben ik daar dus ook begonnen. Overdag kolfde ik op het werk, en die melk kregen de kids uit een flesje. Als je wilt overstappen naar kv moet je het per voeding gaan vervangen, en niet 2 voedingen achter elkaar gaan overslaan i.v.m. stuwing en mogelijke borstontstekingen. Ik geloof dat je het makkelijkst kunt beginnen met het vervangen van de (2e) middagvoeding. Avondvoeding vervangen heb ik bij mijn oudste pas gedaan toen hij een maand of 10 was, en hij stapte zonder probleem over naar een flesje; hij bleek het clusteren niet te missen. Bij dochter: geen idee, zij drinkt 's avonds nog bij mij.
Ik ben met 8,5 maand cold turkey gegaan. Maar zoonlief kreeg toen nog maar drie voedingen. Het kolven lukte niet meer. Meneer dronk 220cc ik kolfde maar 40 (uit beide) terwijl ik kort daarvoor nog bijna 150 per borst kolfde. Nog een dip kon ik niet handelen en toen heb ik radicaal besloten om te stoppen. Heb nog twee keer afgekolfd omdat de boel giga onder spanning kwam te staan, maar daarna was het ook klaar. Maar hoe je dat moet doen in zo'n vroeg stadium. Mijn schoonzus deed het net als ik. Die heeft de eerste 3 maanden gekolfd bij beide jongens en is toen ook zo gestopt. Maar mijn zoon kon dus al wel goed uit een fles drinken. Dat deed hij al vanaf dat ie vijf weken was. Ben op tijd begonnen met kolven.
ik ben bij 8 weken gestopt met bv. hij begon met afvallen, terwijl hij naar mijn inziens wel genoeg dronk (20 min aan iedere borst) ook was ik er erg onzeker over, en deed het ook echt voor hem en niet voor mij zelf (ben er een uitzondering in, maar ik vind borstvoeding nou eenmaal niet leuk en bijzonder) maar omdat ik hem toch mee wou geven, heb ik er toch voor gekozen. maar toen hij begon af te vallen heb ik de keuze voor fles gemaakt. (geweldige keuze overigens) ik heb in overleg met cb een afbouw schema gekregen. het beste is om langzaam af te bouwen, 1 voeding per week als ware. maar als jij een je baby het goed aan kunnen (qua krampen en qua stuwing) kun je ook om de 3 dagen een voeding vervangen. ben trouwens gelijk naar nutrilon standaard gegaan en niet naar hypoallergeen omdat zowel mijn vriend en ik (en fam) niet allergisch zijn. ik kreeg zo'n schema mee, ik gaf toen nog 6 voedingen: 1(voeding) -laatste vervangen 2 ---2de vervangen 3---4de vervangen 4 -- 1ste vervangen 5---3de vervangen 6---5de vervangen bij mij ging het goed, en hij pakte het heel goed. de laatste 2 heb ik heel snel eraf gedaan omdat ik merkte dat hij niet genoeg meer dronk. het was gewoon op. hoeveel je kindje mag, staat aan de zijkant van het pak en zijn ook genoeg reken sommetjes voor. Hoop dat het zo duidelijk is, en als je vragen hebt, dan hoor ik het wel!!! Groetjes
Als je momenteel op verzoek en vaak voedt zou ik even contact opnemen met een lactatiedeskundige of CB om je te ondersteunen met afbouwen. Anders kun je problemen krijgen met borstontstekingen en stuwing. Ik weet niet hoevaak je ongeveer voedt, maar dan moet je ook even rekening mee houden dat je kindje dan een grote stap terug moet naar bijv 6 voedingen. Aan kunstvoeding zit een max en je kunt dan niet eindeloos clusteren. Sommige babys hebben hier heel veel moeite mee, en er zijn ook veel flessenwijgeraars. Ik zou beginnen met kijken of hij uit een flesje wil drinken en hoe dat gaat. Blijft ie dan veel langer tevreden? Dat even een week of zo aankijken, en als het goed gaat, dan beginnen met de afbouwschema.
Ik ben gestopt toen ik een weekendje weg was en met die warmte van de zomer in mijn derde dip zat! Mijn dochter heeft lekker de voorraad samen met papa thuis op gedronken en was goed aan de fles gewend. Ik heb tijdens het weekend alleen gekolfd als het echt moest... thuis heeft ze nog 2 x bij me gedronken. Wilde nog proberen of ze de ochtenden nog bij me kon drinken en rest fles, maar door een weekend bijna niet te kolven was het op. gaf me op deze manier wel rust, nam de twijfel van wel/niet stoppen voor me weg. Alleen het is niet ideaal voor je lichaam, doet behoorlijk pijn. Als mijn productie nog goed was geweest had ik het zeker niet op deze manier gedaan!
ik ben met 3,5 week volledig gestopt..ze had niet meer genoeg..ik bouwde het eerst af..eerste paar dagen..maar daarna elke dag eigelijk 1 voeding vervangen..en binnen een week was ik over op de fles...en ging prima.... geen last van stuwing..bijna niet..en als ik dat wel had drukte ik dat onder de douche weg... geen moment spijt van gehad, en ze groeit goed.. laatste keer cb was 3310 en 2 weken later (gisteren) 4080 dus 770 gram in 2 weken gegroeid van de fles..dus primaa....
Ik ben na twee weken begonnen met kolven vanwege spruw en erge tepelkloven.. Na anderhalve week kolven, besloten om af te bouwen naar kunstvoeding.. We waren twee dagen bezig met afbouwen toen de borstvoeding in 1 keer terugliep naar bijna niets dus moesten we meteen volledig op kunstvoeding..
Hij krijgt heel veel voedingen. 's ochtends vaak om de 2 uur of korter, zo ook in de namiddag. Uit de fles drinkt hij wel maar niet veel tegelijk. misschien dat ik dat met gekolfde melk eerst kan proberen. Wil hem ook best met bv op 6 voedingen hebben zitten maar geen idee hoe ik dat moet doen.
Ik ben na 5 weken met bv gestopt (wegens verborgen reflux en mijn te snelle toestroom van melk) en heb me eigenlijk laten leiden door wat Danique aangaf. Ik geloof dat ik in drie dagen over was naar alleen fv. eerste dag 2-3 flesjes gegeven ipv bv (gewoon de bv overslaan en dus niks met je borsten doen) de tweede dag 4 flesjes en de derde dag helemaal fv Ik heb mijn borsten elke dag onder de douche goed gemasseerd (tegen borstontsteking), maar verder gewacht tot ik echt enorme spanning had en dus heel veel pijn en toen in 1 keer alles eruit gekolfd. Dat heb ik 2 of 3 keer in die week hoeven doen en toen was de hele melkproductie weg en danique over op de fles.