Ik heb het idee dat mijn zoon van 6 de lat wel erg laag legt voor zichzelf. In de kleuterklas gaf dit problemen omdat hij de groep 2 werkjes alleen deed als het echt moest. Nu in groep 3 moet er gelukkig heel veel, maar er wordt vooral aangesloten bij wat het kind laat zien (qua niveau).zowel metschoolse takenlijst buiten school merken we dat hij meer kan dan hij laat zien. Zwemles: zwemt echt dramatisch ook als we zeggen last eens zien wat je geleerd hebt. Bij afzwemmen zwemt hij ineens heel goed (zegt achteraf: dat bewaar ik voor als het moet) Bij schrijf fysio: gaat voor de fysio ineens met een nette schrijfhouding zitten en schrijft 10x zo goed. Opmerking van de fysio achteraf: hij kan meer dan wat hij laat zien. Met leren lezen: las heel gek.paar keer met hem gezeten en besproken watde bedoeling is en dat hetecht nog beter moet en hij schier vooruit. (Juf ook verbaasd, want die stelde zich al in op een moeizaam proces om goed te leren lezen). Tenslotte merk ik ook dat hij met periodes echt vervelend gedrag (thuis) laat zien En dat hij dan nieuwe positief uitdagende prikkels nodig heeft (maar dit dus niet zelf op zoekt. Ik ben soms echt zoekende in wat voor hem nu het beste is en ben eigenlijk wel benieuwd naar andere ervaringen. Zijn er ouders die dit ook met hun kind hebben gehad? Wat ik tot nu toe doe is vooral op school aangeven dat zij heel duidelijk moeten zijn over wat er verwacht wordt en wat hij moet doen.
Alsof ik mijn oudste dochter lees. Hier helpt het inderdaad om duidelijke, ‘feitelijke’ grenzen te stellen, incl. toelichting waarom. En schoolse dingen puur op school/door leerkrachten, want van ons neemt ze dat niet aan. Ervaren hoe het gaat als je niet doet wat ‘moet’ helpt hier ook, dan ziet ze de noodzaak vaak pas in.
Dat is ook nog wel een goede,om de gevolgen echt te ervaren. Dat gebeurt hier op school niet zo en heeft hij denk ik wel nodig. Mijn zoon moet het idd ook echt van de leerkracht horen.
Herkenbaar. In gr 1 ging hij zich zelfs aanpassen aan de jongste. Werk als tekenen ging achteruit. Overigens net als het gedrag. Gelukkigzag de school hoe hij was en is hij versneld naar gr 2 gegaan. Daar paste hij zich weer aan de rest van de gr. In gr 3 ging de eerste weken goed en daarna was het bagger. Omdat het te makkelijk was deed hij echt alles behalve zijn werk. Die juf begreep hem niet en hij zat dus te makkelijke werkjes te maken. Maar eigenlijk was zon nog te makkelijk. Hij kon thuis online de spelletjes van school doen en daar had hij zon. Masr omdat hij niet zelfstandig was kreeg hij geen moeilijke werkjes. Halverwege gr 3 las hij al midden 4 dus alles was te makkelijk. Overigens werd hij gek van de herhaling. Door uitleg te geven waarom je elke dag schrijft en rap de onder 10 en boven de tien sommen op moet lossen hielp hem begrijpen waarom het was. Daarna was het minder erg. Met zwemles maakte hij een wedstrijd om als eerste te zijn. Het is niet dat hij niet netjes kon zwemmen maar hij maakte het interessanter Zodra het gedrag thuis opvallend was dan werd het tijd voor een gesprek. Overigens is hij nu 8 en gaat nog steeds als een speer
Ik heb net iets van een uur geleden (eindelijk) een post aangemaakt in het HB/versneld/verrijking/intelligent topic of hoe het dan ook precies is genoemd. Heb jouw verhaal daar niet zo letterlijk neergezet, maar van a tot z klopt ieder woord met onze oudste en het had dus zo míjn verhaal kunnen zijn. Misschien dat er nog wat tips in datzelfde topic staan. Maar heb zelf nog niet zo heel veel daar gelezen dus kan het niet garanderen.