KDV: Huilen en toch ok?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by firegirl, Jan 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. firegirl

firegirl Niet meer actief

Emma is nu 1 jaar en 2 weken oud. Vanaf dat ze 9 maanden is, gaat ze op vrijdags naar het kdv. Elke keer is het tranen met tuiten als mama weggaat. Als ik later bel is het wel weer goed, maar je gaat zo raar weg...

Zijn er meer die dit hebben? Gaat dit wel weer over? Moet ik haar naar mijn moeder brengen ipv het kdv, omdat ze daar niet huilt? Of is het wel goed zo?

Zoals je leest heb ik er wat twijfels over, ik hoor graag ervaringen en tips van anderen!

2. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,848
    3,364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk dat het er mee te maken heeft dat je kindje op wat oudere leeftijd naar het kdv is gegaan. Onze dochter had dit ook, toen ze met 8 maanden naar het kdv ging.
    Verschil was wel misschien dat de ene keer papa haar wegbracht en de andere keer mama. Maar ze wende er aan op den duur. Ik weet niet hoe vaak je kindje gaat? Als ze niet zo vaak gaat, duurt het wennen vaak wat langer.
    Hier gaat ze 2 halve dagen. Ik denk dat het hier 'maar' zo'n 2 maanden geduurd heeft, maar ze hadden op het kdv verwacht dat het misschien wel langer zou duren, gezien hun ervaringen.

Hoe is het bij ophalen? Zit ze dan wel gewoon te spelen ? Zelf probeer ik altijd even te spieken zonder dat ze mij ziet. In het begin was het namelijk altijd gelijk huilen zodra ze mij zag. Maar zag ze me nog niet, dan was er niets aan de hand en vermaakte ze zich prima.

Tegenwoordig kan er bij papa vaak geen zwaaien meer vanaf... En ikzelf zet haar altijd aan tafel om te gaan eten, en dan merkt ze ook amper dat ik wegga... Ik wordt uitgezwaaid door de andere kinderen :D

3. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Heel veel kindjes hebben dit probleem, het komt en gaat in fases. Het hoort ook een beetje bij de ontwikkeling, ze merkt dat je weggaat en dat ze dat minder leuk vindt. Als ze snel nadat je weggaat opknapt en gaat spelen dan zou ik het zo laten. Is ze wel al gewend aan het gebouw en de leidsters enzo?

4. vlaflip

vlaflip Niet meer actief

ik werk zelf op een kinderdagverblijf en merk dat best veel kindjes dit hebben.
    wij stellen altijd voor dat de ouders een camera mee nemen,dat ze ook echt kunnen zien hoelang het verdriet duurt en dat ze daarna lekker aan het spelen gaan.
    maar ik weet niet of dat het beleid is bij het kinderdagverblijf waar je de kleine heen brengt

wat ik ook vaak merk is dat kinderen die maar 1 dag komen zowiezo meer tijd nodig hebben om te wennen. en als ze heel de dag verdrietig zou zijn en niet zou spelen neem ik aan dat de leidsters dat wel aan je aangeven?

5. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Nou mijn zoontje gaat al vanaf dat hij 3,5 maand is naar het KDV en vanaf een maand of 8 / 9 was het ineens drama. Hij was zo verdrietig en bleef vaak de hele dag verdrietig. Vond het zo moeilijk en was aan het overwegen om hem van het KDV af te halen en een andere oplossing te zoeken (schoonmoeder wilde nog wel een dag oppassen) en dit heeft echt maanden en maanden geduurd en nu sinds 2,5 maand gaat het ineens beter. Hij huilt nog wel als ik wegga maar de rest van de dag is hij lekker aan het spelen.

Dit was bij hem dus een lange fase waar hij even doorheen moest, maar sinds hij dus wat mobieler is (eerst kruipen en nu dus lopen) gaat het heel goed omdat hij makkelijker met andere kindjes kan spelen.

Het is denk ik even doorbijten maar ze zullen zulke periodes vaker hebben. En omdat jouw dochtertje ook maar 1 dag in de week gaat is het voor een kindje lastiger om te wennen, mijn zoontje heeft daar echt last van.

6. lob

lob Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    2,646
    0
    0
    brabant
    de laatste tijd is het bij ons ook drama.
    dikke tranen als ik of mijn vriend hem afzetten en roepen om mama.
    maar volgens de leidsters duurt het echt maar even. ik voel me er ook niet echt prettig bij, en ik vraag dan ook constant of hij het de rest van de dag wel leuk heeft... en dat is echt wel zo volgens hun.
    en bij het ophalen is zie ik hem ook altijd zo leuk spelen, dus het zit wel goed denk ik.

oh, en op maandag komt mijn moeder bij ons in huis oppassen en daar deed ie het afgelopen maandag ook bij toen ik weg ging.
    het ligt dus echt niet aan het kdv!

7. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    Jamie heeft het ook hoor. als we hem afzetten is hij nog blij. maar zodra hij merkt dat wij aanstalten maken om weg te gaan (of ik dat nu ben of papa maakt niet uit) is het heeeeeel zielig huilen. ik krijg het dan amper over mijn hart om hem achter te laten.

de leidsters zeggen wel dat dit maar heel effe is. als ik hem ga ophalen kijk ik altijd even en dan is hij vrolijk aan het spelen. vorige keer ging ik binnen en ging ik naast hem zitten enzo en hij had me niet eens in de gaten, zo leuk was hij aant spelen :D

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza doet dat ook. BRULLEN als ze doorkrijgt dat ik wegga. Maar zodra de deur achter me dichtgaat, hoor ik haar al kalmeren en als ze niet doorheeft dat ik weer binnenkom eind van de dag, zie ik haar veel lol hebben met spelen enzo, (ze zit trouwens bij een gastouder).
    Tja, volgens mij is het een combi van niet zo leuk vinden dat je weggaat, (ze doet het ook als ze bij papa thuis is en ik weg ga, ze hangt nogal aan mij), plus een poging om te proberen of je niet blijft als ze huilen, (want dat hebben ze nu echt wel door).
    Ik heb namelijk in meerdere situaties dat ze echt een keel op kan zetten en als ik dan mijn wijsvinger opsteek en zeg: Nee Thirza, dat gaan we niet doen, er is niks aan de hand en jij gaat gewoon spelen, dan gaat ze dus 9 van de 10 keer ook gewoon spelen. Zitten dus een hoop krokodillentranen bij ;)

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Nana heeft vanaf 9 maanden tot een jaar ook gehuild toen ik haar wegbracht naar het kdv, terwijl het eerder altijd goed ging.
    Nu zwaait ze me weer vrolijk uit!

Denk dat het een periode is :)

10. firegirl

firegirl Niet meer actief

Goed, ben blij dat Emma niet de enige is! En het huilen is idd maar eventjes, dus misschien probeert ze idd wel dat ik blijf. Voor de rest gaat het hardstikke goed op het kdv, dus ik hoop maar dat dit huilen dan toch wel overgaat!

Eventjes doorbijten dus. Thanx allemaal!

11. misa

misa Niet meer actief

Heel herkenbaar. Ik werk ook op een kdv en zie dit regelmatig.
    Het kan eraan liggen dat je kindje wat "ouder" was toen ze naar het kdv ging. Maar het kan ook heel goed een fase ivm leeftijd te maken hebben!

Misschien fijn om te weten:
    De meeste kinderen zijn vaak alweer stil, als ouders zijn de fiets/ auto zijn om weg te gaan...! :)

Wat wij ouders vaak als tip geven: kindje afzetten, kus, knuffel en dan weg. Dus kort houden, anders wordt het nog lastiger voor je kindje. Wie weet heb je er wat aan..!

12. Revolucia

Revolucia Actief lid

Apr 10, 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Deze Emma doet het ook hoor, en die gaat al vanaf 3,5 maand naar het KDV... En dan niet een beetje huilen, nee: hele scenes schopt ze!! (lekker temperamentje hier..)

Ik ben zelf eens uit het zicht gaan staan om te kijken hoe lang dat grote verdriet duurde en idd... nog geen 3 minuten! En de rest van de dag gaat altijd prima...

Ik vind het nog steeds niet leuk om te doen, maar doe het zoals eerder gezegd is maar zo snel mogelijk.. werkt het beste! En er is hoop: afgelopen week was het een stuk minder dus wie weet gaat het over!!

13. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    bijna alle kinderen hebben het, betekent alleen maar dat ze mama lief vinden en bij haar willen blijven, hihi. Het verdriet is echt zo over hoor, ik werk zelf op een kdv. We leiden de kinderen altijd af, door met ze speelgoed uit te gaan zoeken, of boekje lezen, etc.. Duurt echt niet langer dan tot mama de straat uit is ^^.

Share This Page