wanneer ziektewet

Discussie in 'De lounge' gestart door ikke84, 18 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    mijn vriend heeft een ongelukje gehad verwacht word dat hij deze week en waarschijnlijk volgende week 2 dagen niet kan werken totaal dus 5
    dat moet hij uiteraard bij een instantie doorbellen ivb met werk

maar vraag me eigenlijk af wanneer kom je in de ziektenwet?toch niet na 5 daagjes?

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hij moet zijn baas bellen en het verhaal uitleggen hij gaat dan direct de ziektewet in.

3. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    voor die 5 daagjes? en word het dan gelijk 70 procent?

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dat ligt helemaal aan de CAO waarin hij zit.

5. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    ok mrogen gelijk maar even vragen

6. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.978
    113
    Wellicht dat je je vraag hier ook even aan het UWV kan stellen.

Lotte

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

70%? Dat is toch bij zorgverlof zo en niet de ziektewet?

Als je man die dagen niet kan werken moet hij of zich ziekmelden = ziektewet of die dagen eventueel vakantie pakken

In de ziektewet betaald je baas gewoon 100% door in de meeste gevallen

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dat hangt maar net van je cao af inderdaad. Soms heb je zelfs nog 1 of 2 'wachtdagen' dat je helemaal geen loon ontvangt.

9. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

die wachtdagen heb ik Idd vaker gehoord, maar 70% nog nooit. Dacht dat dat alleen bij zorgverlof zo was

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Nee ook bij ziekte. Meestal betalen ze de eerste tijd wel 100% maar als je een jaar ziek bent of een half jaar ofzo, gaan ze vaak wel minderen in salaris.

voor ts en geinteresseerden: Ziekte en loondoorbetaling | Werk ABC | Werk | Werk | Intermediair.nl

11. marleentje26

marleentje26 Fanatiek lid

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Bemiddelingsmedewerker gastouderopvang
    Rondom nijmegen
    Hier is het bij mijn man op het werk. Dus dat je eerst 2 wachtdagen hebt = geen loon en daarna 70% van je loon. Word je dus niet vrolijk van als je er wat langerr uitligt. DIt is dan ook wel het minimale wat een werkgever moet betalen.

12. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Het zal ook ervan afhangen wat hij heeft, wat voor werk hij doet, of er vervangend werk is.
    Bij mijn vader op het werk (kantoor) had iemand zijn been gebroken en belde ziek, hij kon niet komen, kon geen auto rijden. De baas heeft een taxi gestuurd en voor de rest collega's die hem ophaalde en thuis brachten.

Zo heb ikzelf ook met een slijmbeurs ontsteking toen ik in de horeca werkte op het sales kantoor gewerkt.

Dus een ongelukje, hangt er van af wat hij precies mankeert.
    En je mag dan helaas niet weigeren.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In principe ga je vanaf dag 1 ziekmelding in de Ziektewet, maar of je direct vanaf dag 1 uitbetaald krijgt en of dat dan 70% of meer is. Dat is volledig afhankelijk van je CAO.

Het aanbieden van vervangende werkzaamheden is onderdeel van de Wet Poortwachter. Jij en je werkgever zijn verplicht er alles aan te doen om je weer goed te reïntegreren.
    Zoals ook het voorbeeld van iemand die zn been in t gips had, dan kan er vervangend vervoer worden geregeld, zodat je alsnog kan werken.

14. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    het word dus 70 procent word er ook niet vrolijk van betekend als hij een week ziek is dat we 100 euro naar beneden kletteren (als ik het goed heb begrepen) dat word errug krap
    hopen dat hij maandag weer aan het werk kan dan is de "schade" te overzien

Deel Deze Pagina