Zeep makers CLUB

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door noukie89, 4 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Papaver

Papaver Niet meer actief

Inderdaad Kruidvat (het is zo'n bus met van die korrels), koop geen vloeibare gootsteenontstopper! :)

2. Papaver

Papaver Niet meer actief

Bij Kaars en zo misschien?

Die zijn veel actief op die website waar ik een paar links van heb geplaatst. Ik ben er nooit geweest hoor maar wat ik ervan zie zijn zij echt heel vakkundig op het gebied van zeep, en ook heel enthousiast.

Lijkt me heel gaaf zo'n workshop. Nogmaals heel veel plezier.

3. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    ok gaak morgen gelijk ff kijken hoelang moet je dan wachten tot t niet schadelijk meer is voor je huid ?

4. Papaver

Papaver Niet meer actief

Je moet cold process zeep in principe ongeveer een maand laten 'rijpen'. Over het algemeen zal de zeep wel eerder te gebruiken zijn (na een week of 2), maar het is beter om even te wachten omdat de zeep ook harder wordt na verloop van tijd en dus langer mee zal gaan.

ALs je zeep maakt volgens de hot process methode (m.a.w. je verwarmt het zeepmengsel voordat het de mal ingaat) is hij direct te gebruiken.

Om zeker te weten of de zeep 'klaar' is kun je er even aan likken. Als hij naar 'zeep' smaakt is hij goed. Als hij tintelt op je tong kun je hem beter nog even laten liggen...

5. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch
    Ja dat klopt inderdaad. En inderdaad ook via de links daar gekomen waar je het toen over had.
    Mocht ik het nog een willen doen, dan kan ik ook specifiek naar bepaalde processen of matrialen vragen. Tenminste dat stond er.

6. Papaver

Papaver Niet meer actief

Hoi Vrouwenmantel,

Hoe was de cursus?

7. Vrouwenmantel82

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Bij den bosch
    Nou, de curcus was super.

Ik was maar alleen. Hij begon te vertellen over de geschiedenis van zeep. Daarna de verschillende processen van zeep, welke grondstoffen ervoor gebruikt worden. Hij had samen met zijn vrouw heel de wereld rondgereisd om overal te zien hoe men zeep maakte en welke grondstoffen er gebruikt werden.

Toen het echte werk.
    Hij vroeg wat ik in de ideale zeep zag, hoe ik het wilde hebben. En welke grondstoffen ik wilde gebruiken. Mijn antwoord was creamige, verzorgende zeep, weinig kleur, veel geur en iets van een spikkeltje erin. Zeep uit bali met een korreltje, daar ben ik echt gek op.

Dit is het recept dat hij speciaal voor mij geschreven had (hot process):
    -olijfolie. 335gram
    -palmolie. 330 gram
    -kokos olie 76deg. 150 gram
    -wonderolie. 100 gram
    -zoete amandel olie. 50 gram
    -bijenwas. 35 gram
    Totaal 1000 gram

Dat gingen we samen maken. Hij besteedde veel aandacht aan veiligheid, de volgorde. Ook de loog zelfgemaakt op zijn aanwijzing. Ondertussen vertelde hij over welke kleurstoffen, of geurtjes je kon gebruiken. Hoe je ze gebruikte.
    Ik heb uiteindelijk via de hot process methode een zeep gemaakt met een sterke appelgeur (mocht uit mega veel geurtjes kiezen, eventueel mengen. Maar de andere la met geurtjes werd afgeraden omdat ik zwanger was.) met een lichte appelgroene kleur en stukjes jasmijn blaadjes erin. Dat laatste was ook de reden dat hij voor hot process methode had gekozen. Makkelijker spullen toe te voegen.

Nu staat het daar te rijpen en wordt het volgende week opgestuurd. Ik ben erg benieuwd.
    Hij had ook foto's erbij gemaakt zodat ik met beter het proces kon herinneren. Deze stuurt hij per post op dvd en verder staat er een zeep calculator op.

Ik vond de curcus helemaal te voldoen aan mijn verwachting. Op al mijn vragen antwoord gekregen. Wat is zeep, hoe maak je zeep, welke grondstoffen kun je gebruiken, hoe kan ik zo veilig mogelijk werken.
    Ik kan hem van harte aanbevelen ook voor de gevorderde, omdat je zelf kan bepalen wat je wil weten en welke matrialen je wilt gebruiken.
    Ik zou zeker nog een keertje terug willen om meer te weten te komen.

Zodra ik de foto's heb en ik ze erop kan zetten, inclusief resultaat. Zal ik dat zeker doen. Beloofd!

8. Papaver

Papaver Niet meer actief

Wat gaaf, en wat fijn dat de cursus aan je verwachtingen heeft voldaan. Denk je dat het je heeft aangespoord om thuis ook een beetje te gaan experimenteren?

Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de foto's!

9. Vrouwenmantel82

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Bij den bosch
    @papaver: ja, het heeft mij zeker aangespoord om dit te gaan doen. De zeep, hoewel nog niet gerijpt, voelde heerlijk aan. Zo anders, mijn huid trok ook helemaal niet open (deze bloeden nu vaak door winkelzeep). Ik wil het zeker gebruiken.

Verder de variatie van de vele oliën/vetten, kleuren en geuren. Het zou nooit saai worden. En omdat het gewoon leuk is om het zelf te maken en te gebruiken.

Ik besef heel goed dat ik er goed aan heb gedaan een curcus te doen. Veel basistechnieken kunnen leren. Handigheidjes.

Oja, mijn gietzeep is echt saai nu. Voelt totaal niet aan zoals ambachtelijke zeep.

10. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige 'fanatiekeling' ben wat betreft ambachtelijke zeep...

Leuk dat je ook meteen hot process hebt gedaan, dan kun je in principe Cold process ook meteen (is namelijk hetzelfde alleen dan niet opgewarmd). Ik doe zelf eigenlijk alleen Cold Process.

Het recept wat je hebt gebruikt wijkt niet veel af van mijn gemiddelde recepten. Ik gebruik áltijd olijfolie, en kokos en wonderolie (voor ged schuim, meestal zoete amandelolie voor overvetten, en daarnaast óf palmolie óf rundervet. Ik experimenteer wel met aanvullende vetten en verhoudingen.

Bijenwas gebruik ik regelmatig, ik doe er dan ook altijd een lepel honing bij..

11. Vrouwenmantel82

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Bij den bosch
    @papaver: wat voor invloed heeft honing op de zeep dan?

Verder nog een vraag. Waar haal jij je grondstoffen vandaan? Zoals wonderolie, amandelolie? Bij de apotheek?

12. Papaver

Papaver Niet meer actief

Of honing, naast gewoon een emotief fijn gevoel, echt iets toevoegt aan de zeep weet ik eerlijk gezegd niet. Het is wel een feit dat mijn bijenwas/honingzepen erg lekker in het gebruik zijn (zorg er wel voor dat je de honing heel goed doorroert, anders krijg je kleine honingpoeltjes in de zeep).

Mijn grondstoffentoevoer is vrij complex, aangezien ik met zeep maken ben begonnen toen ik in Engeland woonde. Veel vetten koop ik dus daar (ook nu nog want ik kom er nog vaak).

Maar wat ik van Nederland weet:

Voor Palmolie kun je de AH huismerk frituurblokken gebruiken, of Diamant frituurblokken (die gebruik ik) - géén vloeibaar frituurvet gebruiken trouwens. Dat is vaak een mengsel van diverse vetten en daar kun je de verzepingsgetallen niet van berekenen.

Ossewit kun je gebruiken i.pv. rundervet (is een hele goede vervanger van palmvet)

Kokosvet kun je bij de toko kopen (verwar het niet met santen, dat is iets heel anders en niet geschikt voor zeep maken)

Wonderolie en amandelolie koop ik in Engeland bij de Toko, maar volgens mij kun je die in Nederland bij de drogist krijgen. (Wonderolie is heel goed voor schuimvorming in zeep en gebruik ik daarom, samen met kokosolie, altijd bij elke zeep). Amandelolie is leuk, maar m.i. niet noodzakelijk).

Voor olijfolie geldt: hoe goedkoper (en dus minder groen en meer geel) hoe beter.

Er zijn ook allerlei specifieke websites voor zeepgrondstoffen.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel!

13. Vrouwenmantel82

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Bij den bosch
    Heb even rond gekeken op internet en nu een site gevonden waar je alle benodigdheden kunt kopen.

Santen is kokosmelk, dus makkelijk te onthouden.

Dank je voor je hulp. Indien nodig zal ik zeker je hulp vragen.

14. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    ik ga t morgen proberen...ben heel benieuwd

15. Papaver

Papaver Niet meer actief

Veel succes!

Ik wil e.d.d. ook weer eens wat maken... :)

16. Vrouwenmantel82

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Bij den bosch
    Ik ben ook benieuwd.

Ojee, waar brengt deze hobbie mij naartoe?

Manlief vindt het gelukkig erg interessant en is ook erg enthousiast.
    (man): wanneer is de zeep nu klaar? Kan ik het al gebruiken? Kijk, Bo heeft dit gemaakt op de curcus. *helemaal trots*

17. Papaver

Papaver Niet meer actief

Hihihi. Het is héél erg verslavend.

Gelukkig maak je iets waar het hele gezin van profiteert... (hoewel mijn vriend zich in het begin niet 'van onderen' in durfde te zepen met mijn creaties totdat ik meerdere malen het goede voorbeeld had gegeven - was waarschijnlijk bang dat de NaOH nog niet helemaal uitgewerkt was). Mannen... :D

18. noukie89

noukie89 Niet meer actief

Ik wil zelf ook graag eens ambachtelijk zeep maken.
    Wil graag een cursus doen maar er is niemand hier in de buurt die dat geeft:$ Teminste ik kan het niet vinden:$

Ik durf er niet als leek aan beginnen omdat ik niet weet hie ik het veilig kan doen en ik gewoon weg niet weet wat ik doe!

Dus iemand een idee waar ik een cursus kan volgen in de buurt van stadskanaal!

19. noukie89

noukie89 Niet meer actief

Hier nog even wat info over:

Natriumhydroxide

Moe'luk woord. Beter bekend als gootsteenontstopper of caustische soda, je weet wel die kleine witte pareltje die je in de gootsteen stopt, beetje warm water er bij en je goorsteen wordt weer gootsteen. Gootsteenontstopper is te verkrijgen bij de drogist. Kijk wat er op de verpakking staat. Staat daar 99% NaOH(Natriumhydroxide) dan heb je de juiste te pakken. Natronloog is een oplossing van natriumhydroxide in water.
    Woord van waarschuwing. Caustische Soda is heavy stuff. Het is sterk bijtend en kan ernstige brandwonden veroorzaken. Laat staan als je het spul in je ogen krijgt. Doe daarom uiterst voorzichtig met het spul. Als je natronloog maakt doe dat dan met koud water. Gooi je er warm of heet water op dan maak je kans op een spectaculaire vulkaanuitbarsting en een reisje naar Beverwijk. Niet doen dus. Uiteraard geldt dus ook hier: buiten bereik van kinderen houden!

20. Papaver

Papaver Niet meer actief

@Noukie:

Zolang je voorzichtig, en buiten bereik van kinderen te werk gaat is er niets aan de hand. Wat ik zelf altijd doe is dit:

Weeg het water af in een ruime glazen pot (een grote augurkenpot is ideaal)
    Weeg de NaOH af in een aparte pot (of ruim (droog!) plastic bakje)

Trek keukenhandschoenen aan, en giet voorzichtig de NaOH korrels bij het water (NOOIT ANDERSOM). Roer het even goed door met een plastic lepel/houtje o.i.d zodat alle NaOH door het water opgenomen wordt (zonder roeren krijg je grote klonten).
    Dan zet je het weg (buiten bereik van kinderen) om af te koelen. (Zodra je de NaOh bij het water gooit wordt het heel heet) - het moet een temperatuur hebben van ongeveer 40-50 graden en het duurt wel een half uur om zover af te koelen.

In de tussentijd heb je de vetten op dezelfde temperatuur gebracht (ideale temperatuur van zowel loog als vet ligt tussen de 40-50 graden).

Het loog giet je voorzichtig bij het vet (ook hier: nóóit andersom) en dan ga je langzaam roeren (eventueel met staafmixer, maar met beleid)

Het is écht niet moeilijk, en ook niet eng, zolang je e.e.a. met beleid aanpakt, en altijd geconcentreerd blijft. (En hou altijd de NaOH buiten bereik van je kids)!!

Deel Deze Pagina