Zeep makers CLUB

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door noukie89, 4 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    mislukt:(
    vanmiddag nieuwe poging met frituurvet;)

2. noukie89

noukie89 Niet meer actief

Het was vast niet zo erg als bij mij ;)

Ik had het in de over gezet en een paar keer geroerd.

En toen was ik het vergeten in de oven omdat ik ineens iets anders in me hoofd kreeg

3. Papaver

Papaver Niet meer actief

Op welke manier is het mislukt dan?

4. Papaver

Papaver Niet meer actief

@ Anouk: Je moet het inderdaad niet vergeten, dan kom je in de problemen!

Waarom probeer je trouwens eerst niet een Cold process zeep? Is op zich makkelijker aangezien je de hele oven fase over kan slaan, de zeep is makkelijker in de mallen te krijgen, en is fijner van structuur. Enige nadeel is dat hij moet rijpen, maar met een paar weken kun je hem in de meeste gevallen al prima gebruiken hoor!

5. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    heb een uur zitten roeren ...maar t werdt niet dikker...toen heb ik t maar gelaten en in de pan laten zitten...vanmorgen was t geschift:(

6. noukie89

ja dat was ik in eerste instantie ook van plan maar wilde toch snel zeep hebben ;)

Vandaag ga ik een hele simpele maken met zonnebloem olie puur om het te proberen want heb gister 15 euro aan producten weg moeten gooien

7. Papaver

Papaver Niet meer actief

Als je zeep maakt met alléén olijfolie kun je inderdaad roeren tot je een ons weegt. Het kan bij zeep waar harde vetten inzitten al lang duren als je alléén met een lepel roert, maar bij olijfzeep is het helemaal een ramp.

Mijn tip: schaf een staafmixer aan. Mag het goedkoopste van het goedkoopste zijn (maar NIET met aluminium - plastic en RVS zijn OK). Het maakt écht een wereld van verschil.

8. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    had de staafmixer al klaar ...maar dat vond man niet zo'n goed id
    die was bang t zou gaan spetteren

9. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    maar dat is dus wel t beste begrijp ik , ook als ik frituurvet gebruik?
    ga ik vanmiddag toch maar proberen dan ...en even langs de kringloop...mss hebben ze er daar 1 zodat ik niet mn eigen mixer hoef te gebruiken

10. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch

Ik heb op die curcus te horen gekregen dat zonnebloemolie erg snel bederft al naar 4-6 weken. Hoewel het goed schuimende zeep zou zijn, maar als het 6 weken moet rijpen, is het al bedorven. Zodoende werd zonnebloemolie afgeraden.

11. Papaver

Papaver Niet meer actief

Is inderdaad waar. Zonnebloemolie wordt sterk afgeraden.

Je kunt beter een kleine batch maken als je de kosten laag wilt houden.

12. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ja, je kunt het beste altijd een staafmixer gebruiken. Is ook veel minder pijnlijk voor je armen.

Als je de staafmixer eerst op de bodem van je schaal zet (een paar keer kloppen om de luchtbellen eruit te krijgen), en dán pas aanzet krijg je gegarandeerd geen spetters. Je moet hem over de bodem van de schaal bewegen, en altijd onder de oppervlakte van je zeepmengsel houden.

Je zult trouwens merken dat het proces door de staafmixer echt heel erg wordt versneld, ga dus een beetje met beleid te werk: een paar seconden de mixer aan - dan even roeren (achtjes draaien met de mixerkop) - dan weer een paar seconden de mixer aan en weer even roeren enz, enz.

De zeep is makkelijker te verwerken en gaat mooier de mal in als hij nog een beetje vloeibaar is, dus probeer een zo licht mogelijke 'trace' te krijgen.

Succes!

13. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    nou papaver ..ik ga t proberen
    denk eerst maar met t vet ipv olie
    wat kan ik er t beste in doen om een geurtje te krijgen ...las gister dat als je er geen geur in doet dat t dan een vrij weeige geur heeft...ik laat het weten

14. Papaver

Papaver Niet meer actief

Parfumolie of etherische olie, maar wel een soort die geschikt is voor cosmetisch gebruik. Ik weet niet waar je die in Nederland het beste kunt kopen, maar misschien even bij de drogist kijken.

Zonder geurstof ruik de zeep naar zeep (hangt ook weer van het gebruikte soort vet af). Niet lekker, niet vies.

15. noukie89

Hier kun je het best je geurtjes kopen dan weet je zeker dat het geschikt is voor cosmetisch gebruik

Bij pipos hebben ze ook een paar geurtjes en kleurtjes maar ik vind ze niet echt lekker

16. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Ik heb er vorig jaar aan zitten denken om zelf zeep te maken, maar vanwege de gootsteenontstopper was mijn man niet geheel anthousiast en ben ik maar gaan haken ;)

17. noukie89

nou echt mn hele aanrechtblad is na kloten sinds gister

18. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    hoezo dan ?wat was er precies gebeurt?
    pan in de oven en toen vergeten toch...heb je t daarna op je aanrecht gezet ofzo?

19. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    wie heeft er wel eens zeep gemaakt met een "logo"?

20. Papaver

Papaver Niet meer actief

Oh shit. Tip voor de volgende keer (wellicht een beetje laat nu): Leg eerst een paar oude kranten op je aanrecht.

Deel Deze Pagina