Zeep makers CLUB

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door noukie89, 4 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noukie89

noukie89 Niet meer actief

Nou waarnschijnlijk heb ik geknoeid

2. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    met die loog ?

3. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch
    @papaver: ik zal de oude kranten bewaren.

Waar doen jullie de zeep in maken? Een crockpan is best prijzig. En de loog. Dat zou in een maatbeker van speciaal glas moeten zijn gemaakt, maar ik ben vergeten hoe het heet.

Ik heb parfumolie gekocht voor cosmetisch gebruik online. Hekserij.nl of soapqueen hebben veel materialen om zeep te maken.

4. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ik maak de zeep in een gewone pan, of een plastic pot. Als je een grote maatbeker kan krijgen is dat een goede optie, omdat er een schenktuit aanzit. Zorg ervoor dat hij groot genoeg is!!!
    Als je HP doet valt de plastic optie natuurlijk af.

Loog maak ik in een lege conservenpot. Misschien niet zo professioneel, maar het werkt super :). Neem wel een redelijk formaat (augurken of pastasauspotten bijvoorbeeld). Je hoeft écht geen speciaal glas te hebben hoor!

5. Vrouwenmantel82

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Bij den bosch
    @papaver: dan heb ik alles in huis, nu enkel nog een veiligheidsbril en een weegschaal. Maar dat zal niet zo moeilijk zijn om die te vinden. Van het weekend eens gaan proberen.

Ik had zeep gemaakt van appeltaart geur met zoete chocolade geur. Hmmmm. Was dan wel gietzeep, maar de geur is heerlijk.

6. noukie89

noukie89 Niet meer actief

ja:$:$:)

7. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    mn zeep zit in de "mallen"
    alleen in 1 dr van kwam t mengsel omhoog en schuimde een soort van
    bij de andere 2 gebeurde dat niet komt t bij jullie soms ook omhoog ?
    heb dr een foto van gemaakt maar man zit achter de laptop kan ze morgen pas laten zien

8. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad

kun je n foto laten zien ?

9. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ik had vanavond ook weer zeepkriebels. Ik heb een paar weken geleden een paar siliconenmallen gekocht. Eigenlijk voor gebak, maar kan ook prima voor zeep. Normaal maak ik altijd 'zeepbroden' die ik in plakken snij, maar het leek me wel eens leuk om individuele zeepjes te maken.

Ik heb palm-, olijf-, kokos-, zoete amandel- en wonderolie gebruikt. Totaal gewicht vetten: 730 gram. De geur is Tea Rose. De kleur: de bedoeling was zacht oranje. Momenteel is het feloranje, maar met CP vervagen de kleuren altijd behoorlijk. Hopelijk wordt het wat.

Als het goed is mogen ze morgen uit de mal, ik zal dan proberen wat foto's te plaatsen.

@Dianana: schuimen en omhoog komen zou niet mogen. Was dat recept anders dan de andere twee? Inderdaad graag een foto morgen en as het kan het recept.

10. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    t simpele zeep recept van jouw linq , nu wel met de staafmixer trouwens

leuk ! ben benieuwd!!
    als t hier een beetje naar t zin gaat wil ik kijken of ik mss simpele malletjes kan maken
    dan maak ik zeepjes voor zoon zn 1e verjaardag , doe ik ze in zelfgemaakte doosjes
    zie album
    als bedankjes voor de visite

11. Vrouwenmantel82

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Bij den bosch
    Dat zal ik erop zetten, maar je zult geduld moeten hebben, want ik ben een klungel met de computer en manlief heeft tot aan het weekend geen tijd. Maar zodra hij 's avonds weer thuis is, zal ik het doen. Beloofd!

12. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ik heb even in je album gespiekt. Je maakt echt hele leuke dingen!!

Je kunt trouwens bij Blokker/Xenos en soortgelijke winkels al heel leuk en goedkoop slagen voor mallen. Denk hierbij aan ijsklontjesmallen en bakmallen (die flexibele siliconenmallen), die zijn echt in allerlei vormen en maten te krijgen.

13. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    is goed VM ben benieuwd!

papaver , ik wil rondjes met gekarteld randje en dan een 1 of een B dr in

14. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    zou t met klei kunnen ? of lost dat op door de loog

15. Papaver

Papaver Niet meer actief

@Dianana: Bedoel je met het schuimen en omhoog komen dat ke zeep van het midden uit wat donkerder wordt, en vooral van daaruit omhoog komt? (Misschien zelfs gaat scheuren)? In dat geval is hij waarschijnlijk aan het 'gellen'. Dat kan geen kwaad. Het wordt veroorzaakt doordat de temperatuur middenin de zeep oploopt en het zeepproces versneld wordt (bijna een soort van Hot process effect). Het kan wel de kleur van je zeep beinvloeden (de gegelde delen blijven wat donkerder dan niet gegelde delen aan de rand).

De parfumolien die je gebruikt hebben allemaal weer een andere invloed op de zeep. Sommige geuren veroorzaken een hoge temperatuur en dus gel in de zeep, anderen kleuren de zeep bruin (vanille bijvoorbeeld), weer anderen veroorzaken een hele snelle trace (bloemengeuren staan hierom bekend).

Ik heb ooit een zeep gemaakt in een PVC buis met amandelgeur. Die was zó heet geworden dat hij in mijn keuken is 'geexplodeerd' (De buis lag op de grond met klodders zeep overal in de keuken). Ik heb de handel weer teruggeschept en de buis buiten in de vrieskou gezet. Uiteindelijk was het best nog een lekkere zeep. :D

16. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    ik heb dr geen geur in gedaan, maar idd het midden is donkerder gelachtig
    ik heb t in n lege cilinder van de paaseitjes bekleed met bakpapier
    t werd echt heel erg heet en was ook bang dat zou ontploffen
    vind t alleen gek want ik had 2 cilinders gevult en n laagje in een melkpak
    en t gebeurde maar bij 1 cilinder

17. Papaver

Papaver Niet meer actief

Rondjes met gekarteld randje zijn ongetwijfeld als siliconenmal te krijgen (toevallig één van mijn nieuwe mallen zijn rond met gekartelde rand, maar met een doorsnee van zo'n 8 cm, ik weet niet hoe klein of groot je ze wil hebben?) - een ander idee is bonbon mallen.

Een 1 of een B kun je er heel makkelijk zelf opstempelen. Ik heb ooit een zeep gestempeld met leerstempels (zie foto hieronder - ik was persoonlijk niet weg van de zeep zelf, maar de stempels werkten best redelijk), maar elke stempel met opstaande rand van een redelijk hard materiaal volstaat. Misschien zelf uit hout snijden?

Een zeepmal van klei zou ik niet aan beginnen. Je moet de zeep namelijk ook nog uít de mal kunnen krijgen...

18. Papaver

Papaver Niet meer actief

Dat kan gebeuren; Zeep is een rare substantie en kan rare dingen doen. Sommige mensen willen graag een gellende zeep en pakken de mallen in met slaapzakken enz. Ikzelf heb het liever niet (in een buis vind ik het niet erg omdat dan praktisch de hele zeep gelt en dus de kleur heel gelijkmatig blijft, in een vierkante mal blijven de hoeken een stuk lichter dan het midden, en dat vind ik dus niet mooi), maar het betekent wel dat je die gegelde zeep wat eerder kan gaan gebruiken, omdat het gellen het verzepingsproces versnelt.

19. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    een cm of 5 zou t moeten zijn
    ik heb mn "zeep" uit de mallen gehaald, tis wel mooi egaal van kleur , beetje creme kleur

20. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    hartjes zijn mooi joh! gaat steeds meer kriebelen

Deel Deze Pagina