Ik ging dus net boven stofzuigen, toen ik opmerkte dat er in de babykamer een best wel grote (denk zo'n 30 bij 30 cm) plek met schimmel zag. (even voor de duidelijkheid, de schimmelplek is niet zo groot, maar het is een grote donkere plek waar allemaal schimmelplekjes op zit) Waar het vandaan komt, geen idee want het is daar helemaal niet vochtig of iets. Heeft iemand enig idee hoe je dat kan weghalen? Moet ik daarvoor echt het behang eraf halen of iets? Of moet het behandeld worden met speciaal spul ervoor? En hoe kan dit nou het beste nog voorkomen worden in het vervolg, want zoals ik zei er is niets omgevallen daar, niet vochtig, dus daar zal het toch echt niet aan kunnen liggen. Maar ik heb dus echt geen flauw idee hoe ik dit nu moet aanpakken. En is het schadelijk om mijn baby nou nog op die kamer te laten slapen? Hij ligt er niet naast ofzo en we lopen er ook niet langs. Geen idee of dat uitmaakt, maar ik zeg het maar even. Heb helaas op dit moment niet de mogelijkheid om de kamer ook goed te laten luchten. En ik heb dus geen flauw idee hoe lang die vlek daar al zit, want er stonden echt allemaal spullen voor. Dus weet ook niet hoe lang mijn zoontje er al bij slaapt.
Wat vervelend! Ik heb geen tips tegen de schimmel, maar ik zou voor de zekerheid je zoontje daar niet meer laten slapen tot de schimmel weg is. Want het is alles behalve gezond en je kan er ziek van worden.
Hij ligt er niet naast ofzo. Dat hoeft bij schimmel niet! Dat waait gewoon door de lucht heen. Het is dus sowieso hartstikke ongezond. En vooral omdat je de kamer niet (goed) kunt ventileren. Je kunt het wellicht wel wegwerken, maar je kunt beter de oorzaak proberen te achterhalen en de oorzaak aan gaan pakken. Anders zit je binnen de kortste keren opnieuw met schimmel. Ik vermoed dat de oorzaak ligt in het feit dat er niet goed geventileerd kan worden. Of er is een buis in de muur lek ofzo? Denk dat je sowieso het behang even moet verwijderen om te kijken wat er op de muur erachter zit.....
Ventileren is vaak het probleem. Dus iedere dag de verwarming een tikje aan en het raam open lost het probleem meestal op. (tenzij er natuurlijk lekkage oid is) schoonmaken kan gewoon met wat en een doek. Er bestaat ook schimmelplekken spul van hg maar dat bevat wel chloor. En wellicht een luchtontvochter op de kamer zetten
Misschien verdunde natuurazijn met een plantenspuit spuiten en met een zachte doek schoonmaken. En natuurlijk goed ventileren. Persoonlijk denk ik dat het niet heel veel schade aan je kindje zal brengen maar gezond zal het ook niet zijn. Ik weet niet in wat voor woning je woont. Een nieuwbouw huis kunnen de muren nog vochtig zijn en een oud huis is vaak vochtig.
Schimmel op de muur komt ALTIJD door vocht. Er is een te hoge luchtvochtigheidsgraad in de kamer. Dus ik zou eerst op zoek gaan naar de oorzaak. En dat kan van alles zijn. Lekke waterleiding (bij jouw of bij de buren), lekkende verwarmingsbuis, vocht in de muren door optrekkend vocht of bijv regen tegen de buitnmuur, lekkende dakgoot, spouwmuren die niet goed zijn enz. Het heeft weinig nut om nu wat aan de schimmel te doen. Als je de oorzaak niet weet dan is het binnen no time weer terug. En dat wil je niet want het is ontzettend ongezond. Zeker voor de kleine.
Zit het op een buitenmuur? Het kan prima vocht uit de muur zijn. Plek kan nat geweest zijn en dat je het niet opgemerkt hebt. In de tussentijd kan het al opgedroogd zijn.
Oh balen zeg Zal hem dan inderdaad maar niet daar bij nog laten slapen. Wie weet ook al hoe lang hij ermee geslapen heeft, is dan al lang genoeg. Het is wel een oud huis ja. En het is geen buitenmuur. Hij grenst wel aan een buitenmuur, en op die buitenmuur zit een verwarming. Maar die plek komt niet van de verwarming af, zit echt midden op dat stukje. Enige wat ik kan bedenken is dat het dan van de cv-ketel komt. Die zit achter die muur en heeft de woningbouw enkele weken geleden vervangen, die heeft ook nog heel even gelekt. Maar dacht niet tegen de muur.. Maar zou niet weten wat het anders kan zijn. Want er zit een plankje boven, een kastje naast en stond een plastic tasje zowat tegenaan. Daar is verder ook niets mis mee. En dan zal ik dan toch maar heel erg m'n best doen om het toch te laten ventileren daar en even kijken of het nou nog steeds nat wordt daar of niet.
Hier hebben wij dat ook omdat de muren zeer dun zijn. De woningbouw doet er niks aan en ik kan moeilijk ons halve huis afbreken Ik heb in de kamers vochtvreters staan, deze zijn in 2 weken vol en als er een plekje zit behandel ik het met chloor. Verder elke dag de ramen open en luchten.
Oh ja dat had ik ook gedaan, want de verwarming wou niet aan gaan. Dat is opgelost dus, maar ik bedoel dat dat het enige is waarvan het dan misschien nat kan zijn geweest. Denk niet dat de woningbouw iets doet aan schimmel zelf.
Ik heb even heel grondig gekeken in de kast bij de CV-ketel, maar daar is het zo droog als maar zijn kan. Die muur die dan grenst aan de beschimmelde muur is ook gewoon droog. Dus dan komt het daar toch niet door. Maar dan weet ik ook niet waar het van komt. Van dat tasje ervoor komt het ook niet, want daar zat enkel een doosje in en het zit ook op een stuk waar dat tasje niet tegenaan stond. Dus wat het dan is, is een groot raadsel. Hoe kan je daar dan achter komen? En het lijkt me dan toch dat ik het hoe dan ook moet behandelen, wil m'n zoontje weer zo snel als mogelijk op z'n eigen kamer terug leggen dan. Moet het behang er ook vanaf gehaald worden als ik het met azijn ga proberen? Want ik denk dat ik het gewoon ga proberen te behandelen en dan het goed in de gaten houden om te kijken of het terug keert. Misschien was het ook gewoon een enkele keer vochtig en kwam het daar dan van. Zal in ieder geval alles op alles zetten om z'n raam weer open te krijgen dan, dan lucht ik het daar in ieder geval ook even weer meer.
Kamer goed luchten wanneer je zoon er niet ligt Als er schimmels in de kamer zitten kan je daar al ziek van worden, of je er nu direct mee in aanraking komt of niet. Wij hadden het probleem in onze schuur, de ventilatiegaten zaten verstopt, heel de schuur vol met schimmel. Kortom, komt gewoon door een te vochtige omgeving. Inmiddels hebben we weer goede ventilatie in schuur en de schimmel is in elk geval niet erger geworden Maar zelfs onze fietsen waren (zijn) beschimmeld. Goed ventileren, en zet idd van die vochtvreters neer. Ik zou wel dat stuk behang weghalen, want als t ook achter t behang zit moet dat ook behandeld worden. Succes!
Ik had het hier op de slaapkamer muur. Ingespoten met hg schimmel verwijderaar. Nooit meer last van gehad!
Beetje bleek in een spuitbus doen en erop spuiten. Raam open, paar uur niet meer komen. Als je terug komt, is de geur weg, en de plek is weer stralend wit. Bleek is een hele goede schimmelvreter. De schimmel is dan echt weg. Als het weer terugkomt, moet je op zoek gaan naar de oorzaak. Waarschijnlijk moet je dan denken aan iets van een lekkage in de muur.
Dat werkt inderdaad ook perfect. Bleek of HGschimmelverwijderaar is bijna hetzelfde. Azijn lijkt mij hoogstpersoonlijk geen oplossing, dat spul is goed om vlekken of stank te verwijderen, maar geen schimmelvreter.
Ik lees alleen dat HG zo'n 7 euro kan kopen en er evenveel in zit als gewoon bleek, die dan een stuk goedkoper is en die staat geloof ik niets te doen in de kast hier. Dus ik ga dan wel even bleek proberen. Waar kan je dan een spuitbus ervoor halen? En moet het dan echt 'puur' bleek zijn uit zo'n verpakking, of moet ik dat dan mengen met water? En echt enkel erop spuiten en dan is het klaar? Of moet je er dan ook nog met iets langs gaan voor- of achteraf?
Dragon, gewoon een soort glasex spuitbus. Heb je vast wel in de kast staan ergens, goed omspoelen want bleek mengen met schoonmaak spul is gevaarlijk. (Dus ook even het 'rietje' in een glas water doen en doorspuiten zodat het schoonmaakspul wat er eerst inzat er ook uit is.) Als je dunne bleek heb is het prima gewoon puur. Als het dikke bleek is moet je even in de wasbak proberen of het er wel uitkomt. Als het er met geen mogelijkheid uitkomt doe je er een beetje water bij zodat het iets dunner wordt. Maar liever helemaal geen water. Je hoeft verder niets te doen, alleen raam open om te luchten. Eventueel stukje plastic op de vloer zodat je vloer niet kleurloos wordt, en goed inspuiten. Dus ruim om de plek heen, en goed nat. Daarna loop je weg, deur dicht. Rest van de dag de kamer mijden en als je dan terugkomt is het weg en schoon.
Heb er geloof ik (bijna) geen leeg staan, maar zal even kijken of ik toch nog iets kan vinden. Maar heel erg bedankt voor de tip, zal het morgen gelijk even uitproberen!
Ja, anders ga je morgen even naar de winkel en koop je en goedkope fles schoonmaaktroep en gooi je de inhoud weg