ik ben er klaar mee, hoe afbouwen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by januari2010, Dec 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Onze kleine dame spuugt zo ontzettend veel dat ik heb besloten om te stoppen met de borstvoeding, ze houdt er toch bijna niks van binnen en omdat ze al erg klein is moet ze nu gewoon gaan groeien, dan maar op kunstvoeding.
    Alleen, hoe moet ik afbouwen?
    Doordat er bij iedere voeding nutriton gedaan moet worden kolf ik bijna alle melk, behalve de nachtvoedingen en de eerste ochtendvoeding.
    De laatste avondvoeding ergens tussen 22.00 en 23.00 uur is nu een fles geworden alleen daardoor heb ik s'nachts wel gigantische (.)(.)

Ze drinkt nu meestal rond 07.00 (uit de borst) dan rond 11.30 (moedermelk uit de fles) om 15.30 (moedermelk uit fles) om 19.00 (moedermelk uit fles), 22.00 (kunstvoeding), 02.30 (uit de borst), 05.30 (uit de borst).

Hoor graag hoe jullie denken dat ik het het beste kan doen.

bedankt alvast voor de reacties!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

He, ik denk graag met je mee over afbouwen hoor, maar houdt ze de KV wel binnen? Want volgens mij is overgaan op KV nou bepaald niet garantie dat ze dan ophoudt met spugen en wel gaat groeien...

Hier was het spugen achteraf symptoom van KMA: hebben jullie daar ook aan gedacht? En bij allergie is BV nou juist hard nodig vor een kindje! :)

Wat betreft afbouwen: die voeding van 22.30 kun je idd beter BV geven dan nog, anders zit je idd met plofborsten. Bij het afbouwen moet je gewoon om-en-om voedingen gaan vervangen. Je gaat pas weer een extra voeding afbouwen als je geen last van stuwing meer hebt.

3. januari2010

bedankt voor je reactie.
    Ik heb nog niet nagedacht over KMA maar denk eerlijk gezegd niet dat dit het is. Als ik nutriton bij de borstvoeding gooi dan houdt ze de melk wel veel beter binnen maar dat betekend dat ik wel alles moet kolven overdag (dat begint wel wat op te breken). Het voeden uit de borst vind ik prima maar het kolven vind ik niet zo prettig.
    Ik weet dat je van nutriton ook een papje kan maken en dit voor en na het voeden kan geven maar dan blijft ze toch spugen.

Misschien klinkt het allemaal een beetje negatief maar het begint me allemaal een beetje op te breken... nog 2 voedingen s'nachts... overdag alleen maar huilen en spugen...

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat je het beste het kolven rustig aan kunt afbouwen.
    De eerste week kolf je per keer steeds een beetje minder.\
    De week daarop nog een beetje minder, de week daarop kolf je halve voedingen, etc.

Maar even een overweging: als ze spugen, dan hebben ze er met moedermelk veel minder last van als met kunstvoeding. En over 2 maanden mag je naast de borst ook ander eten geven, dan gaat de druk er ook verder vanaf.

5. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

Dec 9, 2009
    916
    1
    16
    Mijn vriendin had het advies gekregen om de bv te verdikken met johannesbroodpitmeel, zo blijft het iets beter in het maagje zitten. En whala, idd, het spugen was een stuk minder!! Ze kolft eerst een beetje, voegt dat johannesbroodpitmeel toe en als dat op is geeft ze nog even de borst. Mss kun je dat eerst overwegen, het is zo zonde om te stoppen met de bv, het heeft zoveel meer dan kv... :)

6. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Ik denk ook dat als je bijna fulltime kolft je het beste de voedingen die je nu live aan de borst geeft kunt behouden in eerste instantie, en de andere voedingen dan rustigaan afbouwen door inderdaad zoals dirksmama zegt steeds wat minder af te kolven. Het mindere daarvan is wel dat je nog steeds alle momenten moet kolven, en misschien is het fijner als je kolfmoment voor kolfmoment afbouwt, omdat dat meer rust in je dag geeft.

Het is wel zo dat er inderdaad, zeker met een refluxkindje, ruimte komt als er bijvoeding gegeven kan worden, maar als jij het niet meer ziet zitten en niet wilt doorgaan, dan moet je daar zeker aan toegeven. Misschien voel je je al wat beter als je 1 kolfmoment hebt afgebouwd en dan kun je altijd nog zien.

veel succes!

7. januari2010

Bedankt voor de reacties!
    Als ik het zo lees dan ga ik weer twijfelen. Ik weet dat bv veel beter is dan kv maar ik ben het kolven ook zo zat.
    Misschien is het inderdaad een idee om 1 kolfsessie steeds iets te minderen en deze te stoppen en dan alleen s'morgens nog te kolven. (dan heb ik ook de meeste voeding).
    Voorlopig heb ik nog wel een voorraad in de vriezer dus kan deze afgebouwde voeding dan nog wel bv aanbieden en dan daarna toch nog een kv erbij?
    Ik weet het ook niet, vind het erg moeilijk.

Heb altijd gezegd dat ik geen bv zou geven, toen ik zwanger was kreeg ik zo sterk het gevoel dat ik het toch moest doen dat ik het toch wilde proberen en nu vind ik het weer moeilijk om te stoppen... pfff... wat een tegenstrijdige gevoelens allemaal!

8. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik zou misschien ook denken aan KMA, spugen in combi met het huilen. Mijn dochtertje spuugde ook heel veel en dat bleek door allergieen te zijn.
    Komt het huilen van het spugen? Of is ze gewoon onrustig?

9. januari2010

Soms begint ze te huilen net voor het spugen maar soms huilt ze ook uren zonder te spugen?! Dan lijkt ze gewoon ontevreden, kan haar dan ook maar moeilijk rustig krijgen. Had jou dochter dit ook?
    En hoe ben je er uiteindelijk achter gekomen dat ze KMA heeft?

10. mamavanDdjim

mamavanDdjim Actief lid

Nov 21, 2009
    363
    0
    0
    borne
    heeft ze niet gewoon reflux? daar zijn hele goeie medicijnen voor. mijn zoontje spuugde ook veel en huilde door het maagzuur. nu met medicijnen huilt hij niet meer , spuugt nog wel ietsmaar doet geen pijn meer. en de bv gaat sinds dien ook weer prima

11. Alita

Alita Niet meer actief

Hey,

Hier ook een spuger en de oudste was dit ook...
    Maa die jhpm hoef je niet perse voor te kolven hoor! Ik geef voor de bv een lepeltje en een paar lepeltjes na de bv...werkt super!

Als je baby spuugt zal ze dit ook met de kv doen hoor.....ik zou eerst alle opties proberen, als je graag bv wilt blijven geven, voordat je definitief stopt meid...

12. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik weet niet hoeveel je in de vriezer hebt liggen maar kun je niet zelf een beetje afbouwen en wat je niet genoeg hebt aanvullen met je voorraadje of desnoods met kv? Je zit allang op het punt waarop je naar behoefte kunt voeden en met een kolfapparaat heb jij de touwtjes in handen. Als je jezelf nu wat meer rust geeft door iets minder te produceren kun je dat later toch weer opvoeren door meer te gaan kolven (of meer aan te leggen)?

Helemaal stoppen vind ik zo zonde, en met mij een hoop anderen!

Share This Page