Opvolgmelk 2 en dagschema

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door girly1984, 9 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girly1984

girly1984 Niet meer actief

Hallo,

Ons zoontje is net 6 maanden oud en ik vroeg me af wanneer we moeten overstappen van Nutrilon standaard 1 naar Nutrilon opvolgmelk 2.
    Sinds twee weken zijn we begonnen met het introduceren van groente. We hebben nu drie soorten afwisselend aangeboden maar meer dan een paar muizenhapjes gaan er nog niet in. Hij proeft vooral, heeft ook vaak z'n lipjes op elkaar en ook komt er regelmatig weer wat uit. Dus nog echt geen volledige maaltijd!

Ons schema ziet er nu als volgt uit en ik vraag me af of dat prima is zo en of we kunnen overstappen op opvolgmelk of dat dat nu nog niet kan omdat hij teveel melk drinkt (had namelijk ergens gelezen dat ze maar 700-800 ml van de opvolgmelk per dag binnen mogen krijgen).

6.00-7.00 eerste fles 180+6
    10.00 groentehapje
    11.00-11.30 fles 180+6
    15.00 fles 180+6
    18.30-19.00 fles 180+6
    22.30-23.30 fles 180+6 en drie schepjes rijstebloem.

Bij elke fles voegen we twee schepjes Nutriton toe ivm spugen.
    Hij drinkt heel wisselend en niet alle flesjes gaan leeg. De ene keer wel, de andere keer niet. Dat wisselt enorm.
    Voor de laatste fles hoeven we hem bijna nooit wakker te maken omdat hij uit zichzelf huilend wakker wordt.

De laatste nachten wordt hij zo rond half 5 's nachts ook weer wakker maar we proberen hem dan geen flesje te geven omdat hij gemiddeld 850ml per dag drinkt. Alleen gister hebben we hem 100ml gegeven 's nachts omdat hij na 1,5 uur wakker en huilerig nog steeds niet sliep.

Dus mijn vragen :)
    - wanneer stappen we over op opvolgmelk? En dan meteen elke fles of ook nog een paar flesjes nummer 1 ?
    - hoe is ons dagschema?
    - kunnen we de rijstebloem gaan vervangen voor fijne granen?

Alvast bedankt!!

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hi Girly1984,

Dankjewel voor je vraag via het forum. Zodra de verpakking van nummer 1 op is mag je de overstap maken naar de opvolgmelk. Een opvolgmelk sluit net wat beter aan op de voedingsbehoefte van je kleine na 6 maanden.

Wanneer je net gestart bent met de hapjes moet je kleine altijd even wennen. In het begin zullen het daarom een paar hapjes zijn. Hij krijgt op dit moment nog wel veel flesvoeding binnen. Doordat hij nog 5 flessen aangeboden krijgt kan het zijn dat hij wat vol zit en daardoor de hapjes minder eet. Met deze leeftijd is 800 ml over het algemeen genoeg.

Een mooi dagmenu zou zijn:

6.00 - 7.00 uur: Fles 180/6 of bordje pap
    9.00 - 10.00 uur: Fruithapje
    11.00 - 11.30 uur: Fles 180/6
    15.00 uur: Fles 180/6
    17.00 uur: Groentehapje
    19.00 uur: Fles 180/6 + Bambix Fijne Granen

De fles van 22.30 - 23.30 uur komt binnenkort te vervallen. Dit zal lukken wanneer de hapjes beter gaan.
    Verder mag je de rijstebloem vervangen door de fijne granen. Deze pap bevat meer vezels die voor meer verzadiging kunnen zorgen en de darmen stimuleren.

Goed om in de nacht geen voeding aan te bieden. De kans bestaat dat je kleine hier weer aan gaat wennen. Een kleine hoeveelheid water zou de voorkeur hebben. Zo heeft je kleine wel iets om de nacht weer verder te kunnen maken.

Groetjes,
    Samara - Nutricia voor jou

3. girly1984

girly1984 Niet meer actief

Bedankt voor uw snelle reactie!!
    We hebben gister een nieuw pak van nummer 1 open gemaakt dus we zullen deze eerst opmaken dan. Dat is nog een kleine week denk ik.

Wat betreft die voeding van 22.30-23.30, daar komt hij nog bijna elke dag zelf voor. Dus ik ben benieuwd wanneer hij tijdens deze uren door gaat slapen. Merken we dat aan het feit dat we hem dan op een hebben moment elke avond wakker moeten maken of uit bed moeten halen om de fles (half) slapend te geven?

Moeten we toch overstappen op opvolgmelk ook nog zolang ons zoontje 5 flessen drinkt? Is dit niet schadelijk of krijgt hij dan niet teveel binnen? Want gemiddeld zit hij nu op 850-870 ml.

Dat van het water 's nachts is een goede tip. Gewoon uit z'n flesje?

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedenavond,

Het advies is om op de leeftijd van 6 maanden (drie a) vier flessen van 200 cc geven. Als je de laatste fles van 19.00- 20.00 uur met vezels geeft (bijv. Bambix), werkt dat meer verzadigend en dit kan het doorslapen bevorderen.

Op de leeftijd van 6 maanden mag je over naar opvolgmelk. Je hoeft jouw kleine geen zuigelingenmelk meer te geven. Het advies is niet meer dan 4 flessen, omdat je dan voldoende ruimte creeert voor de warme maaltijd, fruithapjes en mogelijk al brood(korstjes).

Ten slotte, je mag inderdaad je kindje een 's nachts een keer water aanbieden in plaats van melk. Dit mag uit een flesje!

Heel veel succes en laat het ons weten als je nog vragen hebt, we helpen je graag!

Groetjes,
    Paulien - Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina