Zeer ondernemende baby. Tips! Please.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Warboel, 10 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Tijdens mijn kraamperiode had ik de ijdele hoop dat mijn dochter een rustige baby was.

We hadden in ieder geval alles mee. Ze sliep goed, was tevreden en als ze wakker was alert en zocht op een vrolijke manier contact. Ze heeft nagenoeg geen krampjes gehad, sliep met 6 weken al door van 22.00 tot en met 06.00 ...nja.. we hadden eigenlijk echt NIETS te klagen. Ze was zelfs makkelijker dan haar broer en die was al makkelijk.
    Eén ding: ze was onwijs sterk! Zo tilde ze haar hoofdje eigenlijk in het ziekenhuis al zelfstandig op en na een maand zette ze zichzelf al veelvuldig af met haar beentjes wanneer ze bij iemand op schoot zat. Maar goed... als dat alles is?

Maar vanaf een maand of 3 begon het tij te keren.
    Er was een wereld om te ontdekken en dat was dan ook precies wat ze wou gaan doen.
    Vanaf dat moment begon ze met omrollen. Heen en terug vanaf 4 maanden. Dit was ook direct het moment dat madam kaarsrecht kon blijven zitten.

Ze was 6 maanden toen ze begon met kruipen en nu (bijna 8 maanden) sjeest ze de hele kamer door en loopt ze rondjes in de box, rond de tafels en trekt zich op aan ALLES wat ze tegenkomt.

Haar broer was al een ondernemend type baby. Maarrrr hij had echt zijn pauzes nodig. Even rustig in de wipper Babytv kijken, bijvoorbeeld. Of op zichzelf spelen in de box en daar dan ook even een dutje doen.

Maar bij madam? Vergeet het maar!
    Die gaat de hele dag door en rust enkel tijdens haar 3 welverdiende dutjes variërend van een half, tot 2 uur. Met als gevolg dat ik dus zo goed als de hele dag met haar in de weer ben.
    in de gaten houden, vermaken, enzovoorts. Ze MOET geprikkeld worden en anders laat ze haar ongenoegen (duidelijk) blijken.

De nachten gaan gelukkig goed! Ze gaat om 19.00 naar bed, wordt rond 23.00 wakker voor een laatste fles en slaapt dan door tot een uur of 6. Indien mijn man die fles geeft voordat hij naar zijn werk gaat slaapt ze uit tot een uur of half 9.

Ze is een makkelijke baby, alleen ZO. VERSCHRIKKELIJK. ONDERNEMEND:$. Ik houd haar bijna niet bij.

Zijn hier nog meer mama's met vlotte, nieuwsgierige baby'tjes. Ik ben benieuwd!
    Ook naar nuttige tips om af en toe je handen vrij te hebben, haha.

2. Sens13

Sens13 Actief lid

10 jan 2016
    299
    1
    18
    Vrouw
    Ooh als ik jouw verhaal zo lees vrees ik dat dat mij ook te wachten staat de komende maanden!

Sorry helaas nog geen tips, want mijn zoontje is pas 5 maanden, maar wel herkenning.

Mijn zoontje is ook zo ontzettend beweeglijk en sterk, al vanaf de geboorte. Met 2 maanden kon hij al omrollen van buik naar rug en bij 3 maanden ook van rug naar buik. Hij maakt nu ook al kruipbewegingen, gaat de hele box door enz.

En ook hij moet continu geprikkeld worden, verveelt zich anders snel.
    Ook op het kdv zeggen ze het steeds, dat ze bij de meeste kindjes op moeten passen dat die niet OVERprikkeld raken maar bij mijn zoontje juist moeten zorgen dat hij geprikkeld wordt, anders wordt hij boos.

Ik lees ook graag mee voor tips ;)

3. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Heel herkenbaar. Nu is dochter bijna twee en nu is het echt genieten. Ze wilde ook altijd meer, verveelde zich. Inmiddels kan ze zo goed praten. We kunnen het over van alles en nog wat met haar hebben. De laatste weken heeft ze echt fantasie spel en speelt ze de hele dag zelf. Het is echt een pittige tijd, maar wat genieten we nu ze steeds ouder wordt van haar eindeloze energie en fantasie!

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Jep, m'n oudste 2. Succes! :D

Volhouden is m'n tip, het is niet makkelijk maar met de jaren wordt het beter. En het voordeel ervan inzien: als ze altijd zo nieuwsgierig en ondernemend blijft, beloofd dat veel goeds voor de toekomst ;)

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    Hier ook een zeer ondernemende baby die voorop loopt in alles. Ze liep met 7 maand achter haar loopkar te paraderen. Daardoor zijn de dingen die nog niet lukken extreem frustrerend voor haar. Ik ben bekaf aan het eind vd dag want zelf vermaken lukt haar moeilijk, alles is snel saai. Helaas slaapt ze in de nachten niet goed waardoor ik het extra pittig vind. Ik vind het enorm leuk dat ze zo vlot is met alles maar het is ook enorm vermoeiend.

Wat hier wel eens werkt is iets geven wat eigenlijk geem speelgoed is. Zoaps vanmiddag een doos, is ze even zoet mee.

6. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Je beschrijft mijn middelste en met nu 22 maanden is er weinig veranderd. Ik moest bij haar alles van bijvoorbeeld tafel halen etc. Ze is heel makkelijk maar wel een echte boef. Met 9 maanden trof ik haar eens op de vensterbank, heel inventief is ze.
    Ik kwam handen en ogen te kort.
    Nu kan ze nog heel lief spelen, maar als ik even met haar zusje bezig ben dat staat ze zo op de eettafel of klimt zij zelf in haar kinderstoel etc.
    Traphekje's stonden hier ook al vroeg met 8 maanden zat zij halverwege de trap!
    Ik kon haar ook niet even rustig houden met een filmpje, nu inmiddels wel sinds 3 maanden (geboorte zusje).

Dus geen tips maar wel heel veel herkenning!!

7. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar, hier een dreumes van 1,5 die alleen in bed tot rust komt. Hij wil altijd meer en snel ook, kon net kruipen en 2 dagen later aan het optrekken, kon net lopen en wou meteen rennen. En nu is het verplaatst naar praten, hij is zo gefrustreerd erover.

Wat hier helpt is buiten spelen, dierentuinen, binnenspeeltuinen met rot weer, grote grasvelden, bossen.. hij kan zijn energie dan echt kwijt bij meer ruimte. Ik moet echt niet hele dag thuis blijvene met hem.
    Het wordt wel beter hoor, ik merk dat hij zich wel steeds beter met speelgoed kan vermaken, gaat nu echt met duplo bouwen en wegdelen met toet toet opzetten.

8. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik denk een beetje aan het montessori principe. Kindje gelegenheid geven alles zelf te leren doen. Veel dingen op haar hoogte leggen. Boekjes, speelgoed, kussens in een hoekje van de kamer. En van een ikeatrapje een activititower maken (google: ikea hack activitytower) Zo kun je haar ook betrekken bij de dingen die moeten, maar dan op een veilige manier. Mijn zoon wast altijd af als ik aan het koken ben (lees: flessenborstel en een paar bakjes en bekers en de kraan heel zachtjes aanzetten) Tandjes poetsen, naar buiten kijken, handjes wassen op deze manier kan ook.

En ik denk ook aan een ontdekkingstocht met lekkere hapjes. Heb je wel eens van een monkeyplatter gehoord? Even googlen en je ziet het. Allemaal lekkere, maar vooral gezonde hapjes op een bordje. Misschien nu nog in de kinderstoel, maar binnenkort gewoon op de salontafel?

En ondertussen veel naar buiten. Regenpakoverall aan en rollebollen maar. Beetje vies worden lijkt mij, als ik mij verplaats in een ondernemend kindje, heerlijk. En een frisse neus doet wonderen, ook voor mama :)

9. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Whahahahahahahahaha :D
    Wat wil je horen? :D :D :D

nouuuuuu komt ie!

Mijn kind kon omrollen met 3 maanden.. zitten met 6 maanden... staan met 6.5 maanden.... kruipen met 5 maanden... lopen achter karretje en langs de bank ook met 6.5 maanden.. loslope met 10.5 maanden..

En hij slaapt bijna niet. Als ik geluk heb 1 uur per dag. Daarintegen slaapt hij de nachten bijna altijd door.

Maar ik ben het allemaal gewend. Weet je, het is vermoeiend ja.
    Maar deze week was/is hij erg ziek. Hoge koorts, dikke griep en vette oorontsteking. De hele dag wil hij hangen... in je armen liggen... niet slape. Maar gewiegd worden... niet eten niet drinken en alleen maar jammeren...
    DAT is pas vermoeiend!

Dus nee het actieve gaat zeker niet over maar het went wel ;)

10. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Hahaha... nou fijn dat ik in ieder geval wat herkenning krijg.

Ik probeer haar inderdaad verschillende, aparte dingen aan te bieden en inderdaad ook af te wisselen.
    Speelgoed, maar ook bekers inderdaad of doosjes.

We oefenen een beetje met lopen. Al gaat het voor haar niet snel genoeg. Maar ze wordt hier wel vrolijk van.

Iemand die dit trouwens ook herkent?
    Ook met eten wil ze geprikkeld worden. Dus flauwe, saaie hapjes worden met een hoop gehuil afgewezen.
    Ze moet duidelijk 'wat' proeven qua smaak.
    Maar met 8 maanden kan je nog geen kant op met kruiden. Dus ik zoek dingen waarmee ik creatief kan zijn.

Ik vind het trouwens heerlijk hoor. Vermoeiend, ja! Maar het is zo leuk om te zien dat zo een mini-mensje al zo bezig is met alles om haar heen.

Desalniettemin is het pittig!
    Onze zoon was namelijk al een handjevol qua beweeglijkheid (dat is hij nogsteeds), maar de dame spant toch echt de kroon.

11. Denise001

Denise001 Bekend lid

9 feb 2015
    503
    4
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ooh mijn dochtertje is ook zo..
    Wij hebben de activiteiten tafel van vtech (dacht ik) gekocht en wonder boven wonder kan ze daar 10 hele minuten mee spelen.😅
    Verder vind ze blokken interessant (vooral het sloop gedeelte) en idd een lege doos zorgt voor het grootste vermaak!
    We gaan ook vaak naar de kinderboerderij enz. Na zo'n uitje is ze tenminste echt moe en heb ik er eigenlijk geen kind meer aan.

Qua eten eet ze nu met ons mee aan tafel en dat vind ze geweldig. Vaak geef ik gewoon wat extra aardappels zodat ze zelf wat kan knoeien.

Nu zit ze midden in een sprongetje dus extra pittig en is doorslapen in de nacht ook ineens voorbij ;)

Maar elke dag ben ik mega trots op haar, hoe snel ze dingen leert en begrijpt.
    Al is het met 1 kind natuurlijk makkelijker dan met 2.

12. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Met eten was het ook zo. Daarom at zij met 7 maanden al gewoon volledig met de pot mee! (Wel matigen met zout) andere kruiden wel gewoon.
    Ze lust nog steeds alles!

13. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ken je het rapley principe? Google maar eens.
    Op deze manier is het eten van 'gewone' groenten/vlees/aardappelen/pasta/fruit een ware ontdekkingstocht. Het knoeit wel een beetje ja, maar ik merk nu dat mijn zoon eten ziet als iets wat leuk is. En niet als iets dat moet. Ik vond de ikea kinderstoel met blad altijd ideaal. Het blad was gewoon zijn bordje. Ik nam hem zelfs mee als we uit eten gingen, want ze hebben vaak ikea kinderstoelen, maar geen blad. En het is zo gezellig, samen aan tafel. Ook veranderde dat onze eetgewoontes positief, want ik kook met veel minder zout, geen pakjes en zakjes meer en gevarieerder.

En het netjes eten met bestek komt vanzelf wel. Ze willen uiteindelijk niets liever dat kunnen wat mama/papa ook kan. Wij zeggen nog wel eens: "lieverd, doe maar met je handjes, dat is makkelijker." :D

14. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Rapley werkt ook niet helaas.

15. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Ts ik ben even benieuwd. Hoe was jekindje in je buik?
    Onze zoon was toen al een enorme druktemaker.
    vk vroeg eens wat zijn ritme was in de buik (lees: slaaptijd)
    En ik zei: euuuuuuh..... nooit? :D

bij de 12 of 20 wkn echo zat hij letterlijk tegen de wand vd placenta aan te beuken hahahahaha

16. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik voelde haar met 15 weken. Best knap als je je bedenkt dat er een flinke lap placenta aan mijn voorzijde lag :D:p.

Ze was dus ook in de buik zeer sterk/ actief. Gelukkig lag ze met 30 weken al ingedaald dus vanaf toen geen gewirwar meer, maar rake trappen tegen mijn maag en ribben. :p

Even toelichting op de rapley. Hier zijn we met 6 maanden mee begonnen, omdat haar start naar vaste voeding al wat moeizaam ging.

Ze vind bepaalde dingen lekker. Dingen met een sterke smaak. Als iets nagenoeg smaakloos is dan is het gelijk drama of wordt er mee gesmeten. Als ik haar een hapje van mijn bord geef (we koken sowieso met weinig zout, maar wel op smaak) dan blijft ze bietsen.

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dus verse kruiden toevoegen. Bieslook , oregano etc.

Verder laat haar zich ook eens vervelen , zorg dat er speelgoed, of wen pollepel en pan in de buurt zijn en laat haar het zelf uitzoeken. Juist die ondernemender types kunnen uitdaging halen uit iets zelf leren endoen.

Onze dochter was ook zo, zoon ADHD ... K heb wat ervaring.

Ik heb bij beide heel rap duplo gegeven en dan zelf meerder torens bouwen , dan gaan ze om uiteraard. En dingen waar ze achteraan konden , zelf rijdende trein auto etc.

18. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ze moet zichzelf wel eens vervelend, inderdaad. Ik bedoel: ik kan niet stofzuigen met een rondkruipende baby die op dat moment echt ALLE aandacht nodig heeft, dus dan heeft ze gewoon dikke pech.

Ik zal inderdaad eens de Duplo van zoon naar beneden halen. Ze zal er voornamelijk mee smijten, maar misschien kan ze het ook lekker uit elkaar halen enzo. Thanks! :D

19. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hihi, veel succes! De oudste was ook zo, maar is met 2 en 6 maanden wel best ziek geweest (2 keer een week in het ziekenhuis gelegen). Ondanks dat liep ze met 8 maanden ook al langs de tafel en achter van alles en nog wat aan. Wanneer ze iets wilde en het lukte niet was het een paar dagen flink huilen tot het wel lukte. 'Gelukkig' praatte ze voor haar eerste verjaardag al wat, dat maakte het wel een stuk makkelijker. Maar je moest, en moet, haar blijven uitdagen. Het wordt wat dat betreft alleen maar erger, op school is veel makkelijk en daardoor saai. Maak je borst dus maar nat...
    M is vandaag 8 weken, maar in de kraamweek 'kroop' ze al omhoog in haar bedje boven de dekens uit. Je kan haar niet op de grond op een kleedje neerleggen omdat ze zorgt dat ze daar af komt, meestal richting de hond. Ze draait op haar zij, afgelopen week lukte het haar bijna om van haar buik helemaal op haar rug te draaien, en ow wat boos dat het net niet lukte...

Qua smaken, misschien kun je eens proberen om zelf een soort sausje te maken met wat verschillende groenten door elkaar.

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Nieuwsgierig, ondernemend en niet al te makkelijk. Komt voor nachtvoeding en is dan uren wakker. Slaapt alleen bij mama etc. Dus alleen als ik werk heb ik rust 😄. Hij kan wel heerlijk zeld spelen maar dan moet ik hem inderdaad in de gaten houden.

Deel Deze Pagina