Orde in de chaos..

Discussion in 'De lounge' started by Ecosa, Feb 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    2,397
    1
    0
    Ik heb bij "peuter en kleuter" al een topic geopend over speelgoed ordenen, toen bedacht ik dat ik wel meer tips kon gebruiken om orde in chaos te scheppen. Vandaar ff hier in de lounge :)
    Ik weet niet hoe ik het voor mekaar krijg, maar onze eettafel is 6 van de 7 dagen in een week 1 grote chaos! Post, kleertjes, mijn tas(sen), reclames, etc, etc..
    De kleertjes etc is geen probleem, dat heeft allemaal een plekje en kan ik snel opruimen. Alleen ik blijf altijd zitten met de post, al het "papierwerk" zeg maar. Ik heb al meerdere manieren geprobeerd om het netjes op te bergen, maar nix lijkt succes te hebben. Zo heb ik geprobeerd een doos te plaatsen onder de tafel, een mand in de trapkast, een mand naast de tafel, een mand in de gang.. Het werkt niet, ik vind het niet fijn! Ik laat alles gewoon in die mand zitten, zodat post niet goed verwerkt wordt of rekeningen niet op tijd betaald worden.. Ik hobbel op deze manier gewoon achter de feiten aan..

Hoe doen jullie dat nou? Hebben jullie een systeem? Wellicht kan ik er wat van leren?

2. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

Aug 19, 2006
    3,079
    1
    0
    drenthe
    ik wordt ook altijd stapeldol van papierwerk, het ene stapeltje moet je bewaren, het andere stapeltje mag wel weg en het volgende stapeltje is reclame. er is zooooo veel

3. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    wij hebben een aparte la waar al de post in gaat en 2x in de week dan wordt het stapeltje nagekeken op of het bewaard, weggeooid of betaald moet worden.
    weet niet of jullie een kast hebben met een la?

4. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    2,397
    1
    0
    Nee wij hebben geen kast met een lade.. Hm, is zeker wel een idee!

5. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb een map voor de weggewerkte dingen. de rekeningen staan naast de pc en na betaling gaan ze in de map. dingen die ingevult moeten worden staan naast de radio. dingen die ik niet moet mag vergeten hang ik op het prikbord in de keuken. te denken valt aan afspraken en iets wat ik moet kopen. krantjes en reclame gaan in de doos die naast de voordeur staat en als die vol is in de kliko. dat was het eigenlijk wel denk ik.

6. Heart

Heart Fanatiek lid

Jan 28, 2008
    1,572
    0
    0
    Limburg
    Heel moeilijk is het niet. Reclame blader je door en gaat direct de papierdoos (oid) in dus weg.

Rekeningen betaal je meteen, of zet je in een klapper naast de pc en kijk je 1/2 keer in de week na of je moet betalen. Betaalde rekeningen zet je in een klapper aan de andere kant van je pc tot je zeker weet dat het goed is aangekomen (3/4 weken?) en gooi je dan weg.

Dingen die je moet invullen, meteen doen en terugsturen..
    (aanmelden op stofzuigerzen.nl krijg je héél veel nuttige opruimtips in je inbox :D)

7. foekie83

foekie83 Actief lid

Oct 25, 2009
    312
    0
    0
    ik flikker het letterlijk nadat ik het op gescheurd hem in me dessior laatje van me man...haha mag hij het lekker uitzoeken eind van de week
    de folders gaan op tafel en worden meteen bekeken en weggegooid de krant word meestal meteen weggegooid op zondag is het een overvloed aan foldders heir en me dochter vind het zo leuk dat ik zelf amper een folder in kan kijken haha

8. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ik heb ook een mandje onder de tafel staan daar gaat alles in maak ht wel allemaal open.. ik heb eigenlijk alles automatich dus heb geen rekeningen ja alleen als ik iets bestel maar dat betaal ik altijd meteen als het binnenkomt om te voorkomen dat ik het vergeet en weer extra moet betalen..
    1 keer in maand haal ik het mandje leeg en stop het in mappen
    meestal is het zo als je maar vaak genoeg doet wordt het vanzelf routine

Groetjes nukie

9. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    2,397
    1
    0
    Het probleem is dat ik alle betalingen etc doe via mijn laptop en die staat dus.. idd, ook op de eettafel! ;)

10. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    heb het hier dus ook dat ik me dood erger aan alle rommel op de tafel en met de la werkt het heel goed, zie dan niets liggen, een map of mandje is handig, maar die zie je ook altijd nog staan...

geen idee verder.

11. Heart

Heart Fanatiek lid

Jan 28, 2008
    1,572
    0
    0
    Limburg
    Je hebt toch vast wel een kastje waar je zoiets in kan bewaren? Dan zet je daar mappen in:)

12. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Boekenkast anders?
    Ik heb 4 van die...ja...hoe heten ze nou... lol
    Van die dingen die je vaak op kantoren ziet en waar lose papieren in opgeslagen kunnen worden en dan weg gezet kunnen worden als n boek.... Lkkr duidelijk heh?
    Zo'n ding dus:Lectuurbak
    Die staan achter mij in de grote boekenkast.
    *Eentje heeft papieren die ik nog bij de hand moet hebben (en die anders op mn bureau blijven liggen...die overigens OOK in de kamer staat.
    *Eentje heeft betaalde rekeningen (die heb ik hier nog van 6 maanden achter de hand voor als er iets mis gaat of ze durven beweren dat ik niet betaald heb ooit. Want ik schrijf de datum waarop ik betaald heb erop en zo is het makkelijker zoeken in mn internetbankier geval)
    *Eentje zit papierzooi in die ik nog moet opruimen. (heb daar 2 grote file mappen voor...maar ook n gezonde tegenzin om die zooi erin te doen ;))
    *Eentje zitten bank en verzekering's papieren in

Rekeningen die ik moet betalen blijven bij mij op mn bureau liggen omdat ik ze anders vergeet. Zolang ze in de weg liggen en ik ze dus telkens zie gaat t goed :D
    Een keer in de week kijk ik lectuurbak 1 door en gooi alles eruit of schuif door wat niet meer (meteen) nodig is.
    1x in de maand (of 2 maanden) kijk ik die met papierzooi door en file alles waar t hoort.
    1x in de...euh...tijd dat t duurt voor hij vol zit ( ;) ) gooi ik oude betaalde rekeningen weg. EN das zo'n 2x p jaar schat ik.

Vroegah had ik n map op mn bureau waar alle school bulletins, huiswerkpapier en andere losse blaadjes die de kinders mee kregen van school in gedan werden. Ook zat daar mn huishoud rooster in van dag tot dag en werden er de acceptgiro's in gedaan die nog betaald moesten worden. Werkte als een tierelier voor mijn chaotische brein tijdens mn depressie (en dwong me om er wat mee te doen want ik gooide hem elke morgen open en dan zag ik dus alles wat er moest gebeuren: Huishouden, school gedoe vd kids, rekeningen)
    En die wil ik nu toch weer in gaan voeren, was wel ERG handig (en opgeruimder) om het overzicht te bewaren (en huishoud klusjes optijd te doen :))!

13. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

Hier hebben wij ons afgemeld voor allerlei reclame onzin. Een paar maanden lang, alle post wat reclame was, via internet laten weten dat we geen reclame meer willen.
    Ook de reclame folders krijgen we niet meer, door een nee/ja sticker op de deur. Heel veel rekeningen gaan bij ons automatisch, dus zo krijgen wij nog maar heel weinig post.
    Rekeningen leg ik op de laptop (die hier ook in de kamer staat).
    En betaal ik dan meteen de eerstvolgende keer als ik de laptop moet gebruiken.
    Verder voor allerlei losse troepjes: 1 lade van de kast... Die 1 keer p/m wordt opgeruimd.
    Verder probeer ik me gewoon niet te ergeren aan troep, hier komt toch nooit iemand onaangekomdigd op bezoek en als we wel bezoek krijgen, ga ik als een gek snel opruimen.
    Zolang mijn rekeningen maar op tijd betaald worden, vind ik alles best. Heb soms meer zin om te winkelen, bios te pakken of iets dergelijks dan dat ik ga opruimen haha...

14. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Ik heb een bloedhekel aan rommel in huis en zeker op de eettafel! Hier gaat het als volgt:
    Alle post wordt meteen geopend, enveloppen meteen in een doos in de bijkeuken, rekeningen in een la, die worden 1x per week betaald en daarna opgeborgen in een ordner. Reclamefolders splits ik meteen: bijv gamma en praxis lees ik nooit, gaat meteen bij oud papier in diezelfde doos, hema en intratuin of zo leg ik apart en blader ik die avond of de dag erop door, gaat daarna ook direct in de oudpapierdoos. Kleren gaan meteen in de wasmand of mee naar boven, terug in de kast. Strijk- en wasgoed wat schoon is, meteen in de kasten. Uhhhh wat nog... elke avond voordat ik naar bed ga de was van wasmachine in droger of ophangen en salontafel opruimen, kussens weer netjes in bank....dat was het wel zo'n beetje. Verder heb ik geen frutsels in huis, dat vind ik al meteen snel een rommeltje en daar heb ik dus weer een hekel aan haha. Betekent niet dat we in een kale hut zitten hier hoor, maar ik bedoel niet overal ergens een kaarsje of een tekening aan de muur, een beeldje of wat dan ook. Ik hou van rust in huis, dus bijvoorbeeld 2 mooie kandelaren op tafel of 2 dezelfde plantjes in mooie potten.

15. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    2,587
    0
    36
    Wij hebben voor de post zo'n postvakjessysteem. Drie vakjes met daarop betalen, opruimen en bewaren/uitzoeken. Post die binnenkomt maak ik meteen open en stop in het goede postvakje. Rekeningen in betalen, papieren die in een map moeten worden bewaard in opruimen en de rest gaat in bewaren/uitzoeken. Eens per week zoek ik het uit, ruim ik alles op en betaal ik de rekeningen.

In de kast heb ik een map met tabbladen voor gas/water/licht, verzekeringen, belasting, loonstrookjes, pensioen, spaarloon, woning en diversen. Daar ruim ik papieren in op die bewaard moeten worden.

Share This Page