Weer wat geleerd! Ik hoop dat ik borstvoeding kan gaan geven. Even off-topic: ik las dat je nu 3 maanden zwanger bent en nog steeds borstvoeding geeft. Kan dat geen kwaad voor de foetus als alles eerst naar de zuigeling gaat?
Dank je wel voor jullie advies en informatie ! Echt fijn om dit te kunnen delen en te horen over jullie ervaringen ! (Wat zou ik toch zonder internet moeten ? ). Maareh, een gynaecoloog is misschien wel een goed idee ja. Ik zal eens navragen of ik daarvoor in aanmerking kom... En binnenkort naar de diëtiste om precies te bespreken wat straks wel en niet mag... Ben benieuwd... (vooral benieuwd of er ook snoep is dat ik straks nog mag eten ... heb ineens heel veel zin in chocolade namelijk ). Fijn weekend alvast !
Geen ervaring maar mischien kun je wat met mijn verhaal. Maar 2% van de vrouwen kan hun kind niet volledig zelf voeden. Dus jij moet het vast kunnen ! Met een goede instelling, voorbereiding en hulp kom je al een heel eind. Ik geef toe in het begin is het niet altijd makkelijk maar daar heb je dan een lactatiekundige voor die je kan raadplegen. Mocht je ergens specifiek over in zitten, vraag het maar. Op www.borstvoedingsforum.nl is een speciaal gedeelte over bv en allergie mischien kun je daar meer dames vinden die in hetzelfde schuitje zitten als jij ? Er zijn wiegekaarten die je kunt bestellen op internet. Als je in het ziekenhuis bevalt kun je die aan het wiegje van je kind hangen. Hier (even klikken op kaarten en cadeaus) vind je een voorbeeld. Jij kunt natuurlijk ook zelf iets maken met jouw "instructies" erop. Ik meende dat er op www.borstvoeding.com ook een artikel stond over vit K en D toediening.
Klopt. Ik kopieer het hier even, zodat meer mensen het kunnen lezen: Vitamine K In maart 1999 is een nieuwe voedingsrichtlijn voor zuigelingen en kleuters uitgegeven door de Inspectie voor de Gezondheidzorg (IGZ) en het Voedingscentrum. Ieder consultatiebureau heeft een exemplaar ontvangen. Er staat in: geef borstgevoede baby's de eerste drie maanden vitamine K. Het is niet zo, -zoals je overal leest- dat moedermelk geen vitamine K bevat. Colostrum bevat zelfs heel veel vitamine K, en rijpe moedermelk bevat ook vitamine K. Het is wel ook afhankelijk van de voedingsstatus van de moeder (uit een onderzoek bleek dat als de moeders de vitamine K injecties kregen, in plaats van de baby's, de vitamine K status in de baby omhoog ging. In de VS krijgen baby's geen vit K druppels maar één vitamine K- injectie bij de geboorte). Vitamine K zit met name in bladgroenten. Echter, de reden dat vitamine K wordt voorgeschreven is niet omdat moedermelk geen vitamine K bevat, maar omdat er in het verleden in Nederland ongeveer 10 keer per jaar borstgevoede baby's waren die ernstige inwendige bloedingen kregen die terug te voeren waren op een vitamine K tekort. De eerste 10 weken wordt er in de darmen nog geen vitamine K aangemaakt, zoals later wel gebeurt. Deze baby's hadden dus te weinig vitamine K gekregen uit de moedermelk. Dit wil echter niet zeggen dat iedere baby tekort vitamine K krijgt, of dat moedermelk geen vitamine K bevat. De reden waarom deze baby's vitamine K tekort hadden is verder niet onderzocht. Uit voorzorg wordt nu aan alle borstgevoede baby's vitamine K voorgeschreven. Dit gebeurt sinds begin jaren 80.
kan geen kwaad want als je zwanger bent gaat alles eerst naar de baby, dan naar de borstvoeding en dan naar mij. Dus merk het ook meteen als ik te weinig neem Ik eet GIGA veel