Oke ik ben nu 21 wk zwanger. Ik heb sinds 3-4 weken erg veel harde buiken. En ook pijnlijke. Ook heb ik bekkeninstabiliteit en bekkenpijn. op een gegeven moment kwamen de harde buiken regelmatig en deden ze ook echt erg pijn. De eerste keer had ik met de VKassistente gebeld over die pijnlijke regelmatige harde buiken. Die zei: Neem meer rust! dat heb ik gedaan. Die eerste keer dat ik naar de vk toe moest ivm met de harde buiken was bij VK mLon. Toen was ik 18 wk. Zij heeft toen die echo gemaakt van de baarmoedermond om te kijken of alles nog dicht zat. Haar advies heel duidelijk: Neem je rust! Niet werken dit weekend, geen zorg voor Finn (zoontje 2) en dan moeten de harde buiken wegtrekken. Het was volgens haar te vroeg voor zoveel en pijnlijke harde buiken. En als ze weer meer werden BELLEN dan wilde ze in t ZH een ctg laten maken. Nou toen ben ik dat toch gaan doen en indd die zondag werden ze langzaamaan minder. Daarna maandag toch gaan werken toen werden de harde buiken meteen weer meer. Weer telefonisch overlegd met de VKassistente en die zei: Rust! Even niet werken dus! Zo gezegd zo gedaan. Vorige week woensdag op controle geweest bij VK mGo. 20 wk. Haar woorden: Als je even rustig aan doet kun je misschien wel weer werken op therapeutische basis. Maar volledig aan het werk, dat denk ik niet. Vandaag dus gebeld, op dat eerste advies dus van mLon, want ze namen weer toe. En ik had meer krampen! mGO belt terug: Ik moest me geen zorgen maken want die harde buiken zijn geen voorbode van een bevalling en kunnen ook geen bevalling veroorzaken. Het was niets vreemds en alleen lastig omdat ze pijnlijk waren. Ik moet gewoon mijn dagelijkse dingen doen en vooral niet minder, want dan ga je er teveel op letten en worden ze belangrijker dan ze zijn. Ik zeg: oh dus ik kan gewoon weer werken??? Ik was een beetje in de war door de tegenstrijdigheid. mGo; Nou dat zou je voor de grap eens gewoon moeten proberen. Ik: Ja oke, dat heb ik afgelopen maandag gedaan en ik heb er echt last van gehad. Toen heb ik ook uitgelegd waarom ik belde en wat mLON me had geadviseerd en dat ik dit wel erg verwarrend vind zo. En dat ik het wel heel lastig vind dat ik nu dit advies krijg en eerder dat andere! Ze zegt: Ja dat snap ik. voor een korte periode adviseren we rust om te zien of het daarmee wegtrekt. Ik zeg: Ja, en dat is ook zo. Ze werden minder door rust! zij: ja maar je bm is gewoon gevoeliger bij een tweede en deze contracties horen er gewoon bij'. En ik denk aan een blaasontsteking. Ik: Oke, dus ik moet gewoon weer gaan werken als t geen blaasontsteking is? Zij: Nee als jij er last van hebt dan moet je je grens aangeven. Die keuze moet je zelf nemen. Voor de harde buiken maakt het niet uit denk ik, maar jij hebt er last van dan moet je niet over je grenzen heengaan. Ik wilde gewoon jouw zorg wegnemen dat het een vroege bevalling zou veroorzaken. En met jouw bekkenpijn weet ik ook niet of dat wel slim is. Ze vroeg of het duidelijk was en ik het snapte. Ik heb maar ja gezegd maar ik snap het eigenlijk helemaal niet meer. Ik zit hier met tranen in mn ogen. Wat moet ik nou??? Ik word er een beetje moedeloos van. Dat zijn verloskundigen uit EEN praktijk. Hebben jullie advies? Het is heel welkom!
even een update over de vk: Ik heb met de HA gesproken. Die zei duidelijk: Neem die rust wel! Ik vind het te vroeg voor zulke harde buiken en krampen. En als het zo blijft of raar aanvoelt, toch echt weer voor het weekend bellen. Ik heb de VK ook een mail gestuurd. Zet m wel even op de site. Daarop heeft ze me vrijwel meteen gebeld. Ze heeft haar excuses gemaakt. Ze was te kort door de bocht met haar advies. Had mijn dossier er niet bij genomen en snelsnel gereageerd. TE snel. Ze bleef in principe wel bij de basis van haar advies, dat harde buiken niet slecht zijn. maar zei ook dat ze als team meer op 1 lijn moesten zitten. Daar gingen ze over in gesprek.' Wat betreft werk: Dat zou inderdaad op therapeutische basis zijn en niet volledig. En als de harde buiken daarmee meer en pijnlijk werden, moesten die afnemen met een warm bad en een paracetamol. Of dat het mij waard was, moest ik zelf beoordelen. Zeker in combinatie met mijn bekkenklachten, was het wel goed mijn grenzen aan te geven. Ze vond het iig heel goed dat ik die brief had geschreven en vond het fijn dat ze weer even met de neus op de feiten was gedrukt. Zo even in het kort hoor, was eigenlijk een heeeeeeel lang verhaal.
Hoi Finnefant, zo, da's inderdaad een heel verhaal. Ik snap je twijfel en onzekerheid wat betreft de gegeven adviezen. Ik ben het met je HA en mLon eens. Frequent harde buiken die ook pijnlijk zijn, zijn een waarschuwing va je lichaam dat het nu te druk is voor je lichaam. Luister daar goed naar, want het moet er inderdaad neit toe leiden dat je ervan gaat ontsluiten oid. Rust is dan heel belangirjk, want het kan goed zijn dat als je echt even bv een week niet zo veel hebt gedaan en niet hebt gewerkt, die harde buiken over ijn en je weer rustig aan kunt beginnen. Maar een tkeen is het wel. mGo heeft in die zin wel gelijk dat harde buiken op zich niet tot een beva,,ing leiden, maar wel 'verwaarloosde'harde buiken en toenemend harde buiken die pijnlijk zijn. Dus houdt rust, werk als je je goed voelt op therapeutische basis en trek de grens als het niet goed voelt. Je moet nog een heel eindje en het zou fijn zijn als je jezelf er weer bovenop krijgt van betreft je buik. En goed dat je die brief hebt geschreven inderdaad. Klaart de lucht weer. Groetjes Brigitte
Heel erg fijn jouw reactie Brigitte. Ik voel me steeds meer gesterkt in mijn eigen gevoel. Bedankt voor je uitgebreide en heldere reactie. En ik heb vanmorgen eens even geprobeert om wat intensiever te zijn, maar ben meteen gestraft met een zeer pijnlijk bekken, flinke krampen en harde buiken. Nou, dan beslis ik nu dat het me niet waard is. Ik kan nog heel lang werken en nu lukt het me gewoon niet. Mijn bekken gaat steeds slechter en achteruit en alles wat ik meer doe dan alleen voor mezelf en mijn zoontje zorgen voelt als overbelasting. Ik laat ook achterwege om naar feesten en bruiloften te gaan nu. Dus ik heb voor mijn gevoel wel de juiste keuze gemaakt. Heel erg bedankt voor je reactie nogmaals!