Hallo dames, Ik ben vorige maand gediagnosticeerd met PMS. Ik heb nooit geweten dat dit echt een aandoening is. Wel vrouwen erover horen praten als zijnde klachten die erbij horen. Maar het echte verhaal blijkt toch wel heftiger en maar bij 4% van de vrouwen tussen de 15 en 45 jaar zo te zijn. Voor mij was deze diagnose het antwoord op een lading klachten die vanaf de pubertijd al bij mij problemen veroorzaakten en waar nooit een "naamkaartje" aan is gehangen omdat ze simpelweg geen verband zagen en niet wisten wat het was. Nu ik dus weet wat het is, is het voor mij een hele opluchting dat er een verklaring is voor hoe ik me voel. Momenteel ga ik weer een periode van PMS gedrag in, zit nu 5 dagen voor mijn NOD. En ik voel me al behoorlijk PMSerig. Kan het nu gelukkig beter dragen. Zoekend op internet vind ik geen enkele plek waarover vrouwen met PMS ervaringen kunnen delen en met elkaar kunnen praten. Daarom dacht ik, ik begin hier een club en kijk hoeveel van die 4% hier op ZP rondhangt! Groetjes Klev
Hoi Klevkin, Na veel googlen en surfen hier op ZP kwam ik ook het begrip PMS tegen. Ik weet niet of je bij mij 'het naamkaartje' eraan kan hangen. Ik weet dus niet of ik een vrouw ben met 'echte pms'. Maar ik heb wel zo mijn vermoeden. Al vaker heb ik hierover topics geopend en dan krijg ik veel reacties van tja het hoort erbij, vervelend etc etc. Hoe ben jij erachter gekomen? Wat zijn precies jouw klachten? Kan je er iets aan doen? Vanaf mijn vermoedelijke ei wordt ik vaak erg misselijk, een opgeblazen gevoel alsof er een steen in mijn maag ligt en heb ik veel stemmingswisselingen. Dit houdt aan tot aan mijn ongi en tijdens de ongi wordt het geleidelijk minder. Ik moet wel zeggen dat het de ene ronde erger kan zijn dan de andere ronde. Afgelopen ronde was het echt vreselijk Ik ben echt 2,5 week misselijk geweest! Al meerde malen heb ik ook gedacht dat ik zwanger was, en helaas negatieve testen.:x Wat me dan alleen nog meer depri maakte... Vandaag mijn laatste dag van de ongi en ik voel me al weer bijna 'de oude'. Maar ik ben dus weer bang dat dit dus maar weer 1 a 2 weken goed gaat en hetzelfde liedje weer opnieuw begint.... Om een lang verhaal kort te maken Ik ben erg benieuwd naar jouw verhaal en wanneer jij besloten hebt naar de dokter te gaan en wanneer er PMS uit kwam. Ik ben al wel vaker naar de HA geweest en die zei dat het er allemaal bij hoort, heeft met de eisprong te maken. De enige manier om van de klachten af te komen is aan de pil. Maar ja dat willen we natuurlijk niet..... Ik wil zo graag zwanger worden. En dat is volgens mij de tweede optie om van de klachten af te komen.... Maar ja ook dat wil niet echt lukken:x Ik lees met je mee, ben benieuwd of er nog meer meiden met hetzelfde zitten want idd. er is niet zoveel over terug te vinden
Hoi mama1979, Wat vervelend dat je niet serieus genomen wordt door je arts. Gelukkig is het bij mij een heel ander verhaal geweest. Niet dat er veel aan gedaan kan worden. Mijn "secudaire" klachten zoals ik ze tegenwoordig noem, varieren heel erg, van acné tot hoofdpijn, tot buikpijn......zeg maar de lichamelijke klachten die iedereen wel voor lief neemt. mijn hoofdklachten bestaan voornamelijk uit depressiviteit (tot vroeger in mijn pubertijd zelfs de wens om "niet meer wakker" te worden). Stemmingswisselingen, grote geïrriteerdheid, zware vermoeidheid. Ook kan ik in die periode beginnen met denken en er niet meer mee ophouden. (ik heb geleerd dat opschrijven hielp bij mij). Daarnaast merk ik duidelijk (nu ik het me besef) dat ik in die periodes wel degelijk dwangmatig snoep. Dit in combinatie met misselijkheid, hoofdpijn (zwaar hoofdgevoel) en steken in mijn buik. Hoe dichter ik bij mijn menstruatie kom, hoe sterker bij mij de klachten zijn, en idd zoals je zegt, in de loop van mijn ongesteldheid zwakken de klachten af tot ik weer de "oude" ben. Als je globaal naar het lijstje met klachten kijkt, heb ik ze allemaal wel een keertje gehad, gelukkig niet tegelijk. Maar mijn hoofdklachten (de depressiviteit, de vermoeidheid en de stemmingswisselingen) komen eigenlijk altijd. Zoals ik al schreef heb ik deze klachten al heel lang, al vanaf mijn pubertijd, voor mijn vermoeidheid ben ik dan al zo vaak bij de huisarts geweest, maar de andere klachten, tja, die nam ik voor lief of ik schaamde me om te vertellen dat ik depressief was. Het balletje is bij mij eigenlijk gaan rollen toen ik stopte met de pil voor mijn eerste (ik ben vanaf mijn 16e aan de pil geweest). Ruim een half jaar nadat ik gestopt was met de pil ben ik door mijn baas op het matje geroepen, schijnbaar meldde ik mij elke maand ziek. En ik heb het zelf nooit doorgehad. Maar tijdens dat gesprek kon ik ook vertellen dat ik zwanger was. Het onderwerp werd ter zijde gelegd en eigenlijk niet meer opgepakt. Vlak voor dit gesprek echter, was mijn man eerder thuis gekomen vanuit werk omdat ik zo depressief was, ik huilde maar en kon niet meer ophouden en ik had allemaal doombeelden in mijn hoofd. De hele wereld stortte in voor mijn gevoel en ik kon niks doen om het te stoppen. Tijdens dit hele verhaal heb ik mijn dagboeken opgezocht van vroeger. Ik was er heilig van overtuigd dat ik depressief was en zocht om bewijzen. Mijn dagboeken zijn gestopt rond de tijd dat ik aan de pil ging. Soms deed ik nog wel pogingen, maar niet meer zoveel. Ik ben ermee begonnen nadat ik voor het eerst ongesteld werd. Blijkbaar is toen het denken begonnen en de behoefte om het allemaal op te schrijven. Ik ben gaan turven. Hoe vaak heb ik een doodswens (want dat was wat het eigenlijk was) gehad, hoe vaak ben ik depressief geweest....... Toen zag ik de regelmaat nog niet. En omdat het daarna niet meer zo voorgekomen is schoof ik het in de ijskast. Nu ben ik sinds 2 maanden weer gestopt met de pil.....en afgelopen maand, vroeg mijn man via msn hoe het ging. Ik vertelde hem dat ik in bed wilde liggen, deken over mij heen en er nooit weer onder vandaan komen..........waarop zijn reactie was: "oh, is het weer zover?". Toen ging bij mij de knop om. Ja, het was weer zover. Toen kon ik mijn dagboeken de verbanden terugvinden. Het was elke keer voordat ik ongesteld moest worden zo. Toen ben ik gaan googlen en kwam ik op PMS uit. Gewapend met die informatie ben ik naar mijn (nieuwe) huisarts gegaan. Volledig onzeker over hoe dit aan te pakken trouwens. Daar begon ik maar eens met het vertellen van mijn depressiviteit. En het verband dat ik gevonden had. Hij stelde me wat vragen, en hij kwam zelf al met de diagnose PMS. Daarna hebben we de lijst erbij gepakt en alle klachten aangevuld of ik daar ook last van had. Een behandeling is er idd niet, ja, weer aan de pil gaan. Maar dat wil ik ook niet (sowieso niet, los van een kinderwens). Hij bood mijn antidepressiva aan, die hoef ik dan alleen te slikken in de 2 weken na mijn ei sprong, misschien is dit iets wat ik in de toekomst nog zou willen, maar eerst niet. Ook gaf hij de tip om het in het natuurlijke circuit te zoeken. Momenteel ben ik PMP aan het proberen, een combinatie van teunisbloemolie, vitamine b6 en magnesium. Dit schijnt goed te werken voor bepaalde vrouwen. Ik ben het nu een maand aan het slikken en merk nog niks (behalve dat mijn haar niet meer zoveel uitvalt hahaha) maar het schijnt zo'n 2 maanden te kunnen duren voor je wat merkt, dus ik houdt nog eventjes vol. Wat bij mij al scheelt, is dat ik een naam heb voor mijn probleem het betekent dat ik kan relativeren wat er met me aan de hand is, en dat ik niet ook nog hoef te piekeren of ik gek aan het worden ben! Groetjes!!
Oh wat heftig zeg! Die droombeelden, vreselijk zeg! Goed dat je het allemaal opgeschreven hebt en fijn dat je huisarts het zo goed opnam en dat je nu duidelijkheid hebt! Ik hoop voor je dat de PMP gaat werken! Zelf ben ik sinds mijn 15e aan de pil geweest vanwege heftige buikpijn en heel erg veel bloedverlies. In nov. 2008 ben ik gestopt met de pil vanwege hoofdpijn in de stopweek, zo erg dat ik 2 dagen in bed moest blijven! En ook omdat we klaar waren voor een kindje. Sinds ik gestopt ben heb ik dus die klachten voor de ongi. Ik ben vreselijk moe, krijg niets uit mijn handen, ik ga naar mijn werk en ik slaap. Het huishouden blijft liggen, heb nergens zin in en fut voor. En die misselijkheid is echt heel irritant. Soms kan ik in een keer vreetbuien hebben dan eet ik alles wat binnen handbereik is. Ik ben voor mijn vriend niet te genieten, vreselijk chagrijnig of juist heel down en heb geen zin in sex. Soms twijfel ik aan mijzelf. Dan denk ik muts stel je niet zo aan! Maar ik voel toch wat ik voel? Stel ik me dan echt zo aan? Er is al 2 keer bloed geprikt maar daar was niets op te zien. Iedere keer wordt ik dan afgescheept dat het er allemaal bij hoort. Als deze ronde de klachten weer komen ga ik weer naar de HA en neem mijn vriend mee, dan kan hij ook zijn verhaal doen. We zijn nu inmiddels ook al lang bezig voor een kindje... Veel sterkte! Groetjes!
Nou Klevkin, geen reacties verder. Van die 4% met PMS zit ertoch niet zo veel op ZP....... Of zijn en nog meer meiden met ervaring???
Geen eigen ervaring, maar wil even reageren op het voorstel van je huisarts om dan steeds tijdelijk antidepressiva te slikken: bij AD is -bij mijn weten, en aangezien ik in de hulpverlening werk, weet ik er aardig wat van af- het steeds nodig om een spiegel op te bouwen voordat je echt gaat merken dat het goed werkt, en moet je ook stapsgewijs afbouwen, omdat je anders echt klachten gaat krijgen. Dat krijg ik niet gecombineerd met steeds 1-2 weken gebruiken..... Dus daar zou ik dan nog eens heeeeel goed naar kijken! Verder vraag ik me af of er geen hormonale behandeling mogelijk is, zoals die ook bij post-natale-depressies ingezet kan worden? Nouja, sterkte ermee iig, hopelijk vinden jullie een weg ermee!
He rozemarijke, dank voor je reactie ik zit zelf ook in de hulpverlening dus van de spiegel was ik ook op de hoogte, en van alle andere nadelen en bijwerkingen, vandaar ook dat ik het in eerste instantie afgeslagen heb. Ik vermoed dat de huisarts niet de standaard AD bedoelde, maar omdat ik het toch niet wilde, heb ik niet verder gevraagd. Hormonale behandeling is alleen mogelijk als het veroorzaakt wordt door een tekort aan progesteron, als je een teveel hebt, ze kunnen het niet zomaar even weghalen. En ik vermoed dat het bij mij aan een teveel ligt, omdat ik er in mijn zwangerschap ook last van heb gehad. @mama1979, idd, weinig vrouwen die hier zitten helaas . Hoe verloopt het bij jou tot nu toe?? ik zit er nu vollop in, vermoed dat de pillen toch wel al wat doen, want ben lang zo depressief (nog) niet. Weet je wanneer het bij jou weer beginnen moet?? Want ik ben echt ontzettend benieuwd wat jou huisarts er van zeggen zal dan??
Ik zit nu een week na de ongi. Het klussen kan weer beginnen. De klachten kunnen binnen nu en een week of 2 weer gaan beginnen. Ik probeer me er ook niet te veel op te focussen. Ik kijk het even aan en wil toch snel een afspraak maken. Ik ben met tempen begonnen en hoop daardoor wat inzicht te krijgen... Fijn dat de pillen bij jou lijken te gaan werken!