Voor mijn zoontje van 10 ben ik naar een cursus weerbaarheid aan het zoeken. Hij heeft dit volgens mij erg nodig gezien de problematiek waar we al iets langer als n jaartje mee worstelen. Hij is erg snel boos op anderen (ontploft soms werkelijk waarna hij al snel weer terug komt, zelf niet snapt waarom hij zo deed en dan erg verdrietig is dat hij dat deed). Snapt niet waarom kinderen soms doen hoe ze doen en word er soms ERG verdrietig van (de kinderen reageren alleen op hoe hij zelf doet en dat ziet hij gewoon niet). Ziet elke negatieve actie (actie die toevallig negatief uitpakt voor hem) als persoonlijk en word erg verdrietig (bvb als andere kinderen even niet willen afspreken of liever vandaag met n andere afspreken)en denkt bij allerlei acties die soms wat vervelend over komen maar niet zo bedoeld zijn dat t pesten is. Door wat andere dingen erbij (druk en wiebelig...niet op zn gat kunnen blijven zitten...enige wat nu nog speelt is druk) heeft de school waar hij op zit er haast op gestaan dat we hem lieten testen voor ADHD. Nou...dat heeft hij dus niet zoals we al dachten (is gewoon n "lekker" druk kind...maar wel een met een autistisch broertje als voorbeeld..) Wat wel bleek uit de test is dat hij emotioneel wat jonger is als zn werkelijke leeftijd. Aangeraden werd vanalles wat niet echt mogelijk was gezien dat t niet in de buurt zat en hij hier elke week naar toe moest. Dus dan zou hij maar op judo moeten om wat weerbaarder te worden en met zn woede om te leren gaan. Nou prima doen we dat...maaaaarrrr ik wil meer. Dus toen dacht ik aan zo'n cursus. Heb me nu rot gezocht online. Bij MEE gekeken enz maar die hebben t over diagnoses en adhd-ers/autisten. Tja hij heeft geen labeltje dus...helaas (was ik al bang voor...het is in NL OF je hebt een labeltje en dus word je geholpen OF je mankeert gelukkig niks maar hebt wat problemen en dan zoek je t zelf maar uit ). Na wat gezoek en gedoe bedacht ik me om dit eens hier te plaatsen en te kijken of iemand van jullie misschien n idee had waar ik zo'n cursus kan vinden voor kinderen van deze leeftijd. Of misschien een kamp (wil hij graag n keer heen van de zomer) waar zoiets in de activiteiten in gebouwt is?
Das idd balen van MEE! Wij regelen daar voor onze jongeren idd wel eens cursussen, maar ja die kids wonen dus al bij ons en hebben daarnaast een stempel... Kan je BJZ niet eens bellen, want zij moeten dit toch ook aanbieden aan 'jeugdzorg kinderen'.. Of misschien dat de school nog tips/gegevens van cursussen heeft? Ik zal eens rondkijken/neuzen op t werk van t weekend, misschien vind ik wat! Dan PB ik je wel even.. Succes iig
Ik zou als ik jou was ook bureau jeugdzorg eens bellen. Het lijkt mij dat die deze cursussen wel geven. succes in ieder geval. p.s Ik werk morgen weer en zal ook mijn collega's eens vragen.
Hier in de buurt worden via bureau jeugdzorg sociale vaardigheidstrainingen georganiseerd, dus ik zou er eens een telefoontje aan wagen. (voor zover je dat nog niet gedaan had natuurlijk).
hebben ze zoiets niet bij je in een clubhuis ofzo? Of anders in een buurdorp? Sommige fitnesscentrums geven ook wel dat soort cursussen voor jongeren. Ben het met bovenstaanden eens dat BJZ zoiets vast wél in zn pakketje heeft, maar besides that zou er toch óók iets te vinden moeten zijn? En desnoods vraag je andere moeders of die geinterreseerd zijn en probeer je zoiets aan te vragen bij de gemeente ( cultureel jongeren werk) succes en goed bezig!