Ik werk drie dagen maar herken het ook! Ik krijg regelmatig de vraag of ik weer fulltime ga werken als onze zoon naar school gaat. Op mijn werk zelf hebben ze wel eens de neiging te doen alsof ik een luizenleventje heb thuis en alleen maar leuke dingen doe of op mijn kont zit...
Als ik heel eerlijk ben doe ik op woensdag en vrijdag ook niet zo heel veel. Wasmachine doet de was, vaatwasser doet de afwas, ik ruim op/vouw en strijk wat/vlieg door het huis om alles aan de kant te doen en ben om 9.30 klaar. Dan bereid ik alvast het avondeten en ondertussen werk ik mijn mail bij en hang op zp. S middags rij ik wel veel rond, maar schoolplein, zwemles of sportles doe ik telkens 1 uur ook weer niks. Een beetje zitten wachten. Daar word ik echt niet moe van, ondanks 3 kinderen.
Tja ik ben alleenstaande moeder. Ik moet wel 3/4 dagen werken en heb helaas geen opa of oma die op kan passen. Ik heb inderdaad geen kinderen gekregen om ze "weg te stoppen in een kdv" maar soms loopt het leven iets anders als gepland en moet je wel. Want als ik nu stug blijf zeggen ik blijf thuis komt er geen geld binnen en hebben we niet te eten. Tijd voor leuke dingen hebben we ook meer dan zat! 3/4 hele dagen in de week! Die dagen besteed ik ook zeker aan mijn kindjes ( en huishouden ) Ik ben een jaar lang tbm geweest vond het zijn voor en nadelen hebben maar dat is met werken idem
Ik ben beide. Overdag thuisblijfmama en werk 3 avonden in de week + nog 1 dag in het weekend. Die avonden baal ik wel van. Ipv lekker tot rust komen met Vl als de kleine op bed ligt moet ik naar mijn werk.
Als het bekijkt ben ik al bijna 15 jaar een tbm. Gelukkig werk ik zins kort als vrijwilliger en ben ik ook (super blij dat ik geen hele kleine kinderen meer hebt) Mijn wereld je begint weer wat breder te worden. Ben met plezier wel bij mijn kinderen gebleven en heb er mee leren omgaan. Een tbm is ook niet alles vind ik. Deel wel mijn eigen tijd is. En ben flexibel wat betref helpen op school en afspraken voor en met de kinderen. Je hebt alleen nooit echt (vrij)maar welke moeder heeft dat wel/?
Ach de opmerkingen vliegen toch over en weer. Wat wij vrouwen en moeders doen is toch nooit goed. Waarschijnlijk komt het uit ons eigen onzekerheid. Elke moeder vraagt zich af of ze het wel goed doet, of je nou werkt of thuis bij je kinderen bent. We doen toch allemaal ons best om onze kinderen een gelukkige stabiele basis te geven, en hopen dat ze opgroeien tot gelukkige volwassenen die terugdenken aan een fijne jeugd. Zolang dat je streven is ben je toch een supermama? werkend, niet werkend, druk en minder druk. Wij doen het gewoon allemaal super! Ik voel me niet schuldig omdat ik 3 dagen werk, en ik waardeer mijn vriendinnen die thuis bij de kinderen zijn even veel als degenen die dat niet doen. Wordt tijd dat wij onszelf en elkaar gaan respecteren!
Ik ervaar zelf dat het thuismoederschap met jonge kinderen erg intensief is. Zeker als kinderen meer zorg nodig hebben dan anderen (door kma, reflux etc). Jonge kinderen vergen nou eenmaal heel veel, je ruimt veel op, je hebt vaak gebroken nachten, je tobt met slaapjes en eten, ze spelen nog niet veel zelf, je moet constant opletten etc. Mijn jongste is nu 15 maanden en ik merk dat het steeds rustiger wordt. De dag is voorspelbaar en zeker met dit mooie weer kun je veel kanten op. Ik vind thuis zijn met kinderen onder de 2 zelf veel intensiever dan werken. Maar ik kan me goed voorstellen dat het een stuk makkelijker en rustiger wordt als ze beiden boven de twee jaar oud zijn en zeker als ze hele dagen op school zitten. Wat een tijd heb je dan om alles in goede banen te leiden. Je kunt het dan zo druk maken als je zelf wilt, met clubs, helpen op school etc. Ik merk zelf niks van die punten uit het artikel. Ik sta achter mijn keuze en durf eerlijk te voors en tegens te noemen. Ik denk dat onzekerheid zorgt voor meer herkenning, je trekt het je dan persoonlijk aan. Vaak is iets gewoon interesse vanuit een ander, daar kun je gewoon een gesprek over aangaan dan toch?
Werk ook parttime. Avonden en weekendeN. Vind het heerlijk om daar naast lekker echt moeder te zijn. En de ene dag doe ik inderdaad ook wel meer als de ander, maar het is niet zo dat ik niks doe. Maar inderdaad regelmatig de vraag: zou je niet wat meer uur willen? Ben je al op zoek naar wat anders? Ga je er wat bij doen?
eerlijk gezegd krijg ik dat soort vragen nooit, heel veel ouders die ik tegen komen (op de school van mijn zoontje) zijn ook TBM,
Het is waar,vreselijk! Ik voel me altijd of ik me moet verdedigingen. Ook we mooie opmerking dat ze ook zeggen, hij moet nog wel leren omgaan met andere. Hij is 11 maanden en straks gaat hij naar de peuterspeelzaal.onze uk deelt zijn soepstengel met iedereen dus maak me niet druk. Nog een voordeel dat hij niet op de opvang zit is dat jij nauwelijks ziek is geweest.
Dat laatste kun je ook als nadeel zien, opbouw weerstand? Zodra je kindje op je PSZ zit, zal hij veel vaker ziek zijn. Hier hetzelfde bij de hand gehad bij Aiden. Ben parttime TBM en ik werk dus 16 uur per week. Hier gaan de kids naar opa en oma als we werken. Aiden is dus ook niet naar de opvang geweest en was totdat hij naar de PSZ ging, ook nooit ziek. TBM is hard werken en een zware baan. Maar ik ben deels TBM en werk dus deels. Heb ik dan eigenlijk een dubbele baan nuchter bekeken?
Nou, ik ben er dus net achtergekomen dat ik helemaal geen thuisblijfmoeder ben Ik moet vandaag thuisblijven vanwege een pakketje dat ze komen ophalen. Tussen 9 en 5. En ik word echt schreeuwend gek Blijkbaar ben ik vaker de deur uit dan ik nog dacht.... Ik vlieg tegen de muren op hier en Tobias erbij. :x Van mij mogen ze snel komen
Ha ha... Ik ben eigenlijk ook nooit thuis in de ochtend. Voor mijn hobby/werk ben ik elke ochtend van 9.15 tot 12.00 uur weg. Om 2 uur komen de kinderen weer thuis en moeten we natuurlijk van alles....
Ik begrijp niet dat dit zon eeuwige discussie blijft. Iedere moeder doet toch wat in haar ogen het beste is voor haar kind? Vind t erg dat de tbm zich moeten verdedigen net als ik mezelf soms moet verdedigen dat ik (graag) werk. Die hele 27 uur in de week.
Zeg dat wel. Zelfs slaap te kort... mijn meisje spookt de hele nacht, en is een vroege vogel daarnaast slaapt ze overdag ook slecht. Helaas! Fulltime voor je kindje zorgen is best pittig. Maar oh zo leuk!