Hoi! Voor onze naderende vakanties in Italië en Friesland zijn we op zoek naar een sup voor onszelf en evt de oudste (9 jaar). Maar er zijn zoveel verschillende soorten! Waar moet je op letten bij de aanschaf? Ik zie veel verschillende afmetingen (diktes en lengtes). Wat is prettig? Als iemand overbodig exemplaar heeft hoor ik het ook graag natuurlijk .
Dochter (toen 10),heeft er vorig jaar een gekocht. Neem m niet te groot, maar ook niet al te klein, ze zitten er graag met 2/3/4 op. En als je 'm meeneemt op vakantie, hou er rekening mee dat je dan een koffer/weekendtas minder kwijt kan achterin en opblazen is best een klusje. Die van haar is 305x75x15 qua afmetingen en dat is voor haar goed hanteerbaar op rustig water. Bij harde wind heb ik haar weleens zwemmend op moeten halen.
Wij hebben een Aqua Marina Fusion voor onszelf en een Vibrant voor de kids. De Vibrant is perfect voor mijn dochter van 11. Ze kan hem zelf naar de waterkant tillen en hij is heel stabiel en wendbaar. Op vakantie had een vriendinnetje de Decathlon versie maar die stuurde veel minder fijn. En die lijkt goedkoper maar je moet er nog van alles bij kopen. Hier staan wel handige tips: https://www.kidstravelservice.nl/suppen-met-kinderen-op-vakantie/
Ik had het eerst even in een PB gedaan, omdat ik niet zeker wist in hoeverre hij iets moest delen wat mij hier 'herkenbaar' zou kunnen maken. Maar het blijken vooral algemene tips/vragen te zijn, haha. De belangrijkste tips/vragen, volgens hem, waar je op moet letten is: - Wat wil je ermee doen? (wil je bv. ook op zee kunnen of is een rustig meertje alleen voldoende?) - Budget - Je eigen gewicht (je kind kan in principe op elke sup, dus je moet dan kijken naar het gewicht van de 'zwaarste' persoon die erop moet kunnen) SIDE-NOTE: Het is hierbij wel echt het beste om meteen materiaal aan te schaffen waarbij je ook echt plezier van kunt beleven. Je hebt namelijk ook sups die verkocht worden, terwijl de kwaliteit eigenlijk bagger is. Alleen niet-ervaren suppers denken dan al heel snel dat ze een mooie deal hebben, totdat ze erachter komen dat ze er eigenlijk niet lekker op kunnen peddelen. Een goede sup begint vaak wel vanaf 350 euro. Er kunnen ook wel leuke aanbiedingen zijn gelukkig. Maar als je daar onder zit, heb je een kans dat je een sup koopt die sneller doorbuigt (en dat is precies wat je niet wilt op het water). Op zich is een sup van de Lidl best mogelijk, maar de kans is groot dat je er snel op uitgekeken raakt of dat je het niet fijn vindt peddelen waardoor je er alsnog niks aan hebt. Oftewel: goedkoop kan duurkoop zijn. Oh en: Als je denkt dat je SUP opgeblazen is, kan er vaak nog heel veel lucht bij. Je moet echt de PSI-leidraad van het board volgen qua oppompen. Dat vergeten de meeste mensen ook nog. Dat zorgt ook voor een wiebelig board.
Dit is een hele goede tip. Een vriendin van mij had hetzelfde board als ik, maar ze bleef er maar vanaf vallen en ze kon ook niet echt lekker doorpeddelen. Bleek toen we een keertje samen gingen suppen, dat ze 'm maar tot 5 PSI oppompte . Ik ben hier in de buurt in een winkel advies gaan vragen, daar hielden ze ook dagen waar je SUPS kon uitproberen. Ik ben zelf uitgekomen op een MOAI board, van 12,4"geloof ik. En de kinderen hebben allebei een aquatone van 10", die zijn wat compacter op te bergen en zo ook makkelijker te tillen voor ze.
Wij hebben er ooit ook eens naar gekeken.uiteindelijk niet gekocht omdat we dan op een vrij dure sup uitkwamen en we het voor een keertje een beetje een dure uitgave vonden. lichaamsgewicht is een belangrijke. mijn man weegt ca 100 kg, dan is een plank met meer drijvend vermogen nodig. dikkere plank, richting de 14 cm, langer 3 m 20 cm en breder 85 cm, met een volume van al snel meer dan 300 liter. ook de vorm en de interne kamers verschillen per sup merk. Verder kun je nog kijken welke features je nog meer wil, wil je ook nog een set up erop om te kunnen windsurfen, dus voor een mast, zeil en giek, wil je nog kunnen kayakken, en kan er een soort zitje op gemaakt worden.
Ja, mijn man ziet het ook nog regelmatig gebeuren, zeker als er beginners zijn die bij hem komen trainen of een privé lesje willen. 'Oooh, ik dacht: ik zie geen deuken en barstjes meer in mijn board dus het is dan klaar met het oppompen.' Hij: Pomp vooral nog even goed door! ahahaha
Toevallig gister een MOAI 10.6 besteld als verjaardag kado voor m'n man Zo veel zin in de zomer weer. Wij gaan er alleen mee op de plaatselijke plas en komende zomer voor t eerst mee proberen in Frankrijk.