Hoi, Wist niet zo goed waar ik dit berichtje kon posten, maar hoop dat ik hier goed zit. Wij zijn er 2 dagen geleden achter gekomen dat ik zwanger ben, dit kwam totaal onverwachts en het was ook niet gepland. Trouw heb ik iedere pil geslikt afgelopen maand en toch is het raak; wij staan voor een raadsel! Na de schrik volgden er veel emoties, vooral blijdschap en er is dus geen twijfel mogelijk: wij houden dit kindje! Ik ben 20 jaar en mijn vriend 21, ik studeer en mijn vriend werkt. We hebben een huis, auto, hondje dus daar maken we ons opzich geen zorgen over. Wel over de reacties van onze ouders, wanneer we het moeten gaan vertellen, wat we nu precies moeten gaan doen en wat we in vredesnaam allemaal wel niet moeten gaan regelen! Hoop dat jullie ons misschien een beetje op weg kunnen helpen? En wat van onze vragen kunnen beantwoorden/tips geven? Alvast heel erg bedankt!
Aller eerst gefeliciteerd als ik zo jou berichtje mag door lezen! Tja wanener je het moet vertellen is eigelijk een beetje aan jullie zelf. Wil je wachten tot je een mooie echo hebt gehad? Wil je het direct vertellen? of nog even het nieuws tot jullie zelf laten door dringen? Geen idee hoe jullie ouders zijn, en wat hun gedachtes er over zijn. Maar wees wel duidelijk dat jullie kindje welkom is, denk dat het dan ook wel voor hun duidelijk is dat jullie er achter staan. Ik zou zeggen, lekker genieten en hier op het forum vind je heel veel info. Liefs
Hi, Ik krijg uit je verhaal in ieder geval de indruk dat dit kindje ongepland maar niet ongewenst is. Want dat is namelijk het eerste wat je je wilt bedenken: wil je ouders worden? Of misschien anders gesteld: accepteer je de gevolgen van je eigen daden (sex) en op welke manier? Er van uitgaande dat jullie dit kindje inderdaad willen dan is het eerste wat je je moet bedenken: je hebt nog een heleboel tijd! Fijn hè? Dat is het mooie aan zwangerschap. Dat kindje heeft een boel tijd nodig om groot en sterk te worden en ondertussen kunnen de ouders een beetje wennen aan het idee en een heleboel organiseren. Je ouders vertellen. Als ik je verhaal hoor dan wonen jullie samen en hebben jullie het goed voor elkaar. Als je 20 bent ben je misschien nog niet zo oud maar je kan wel heel volwassen zijn. Ouders reageren misschien niet zo enthousiast (zou je niet dit, en zou je niet dat) en misschien hebben ze wel een beetje gelijk. Maar het gaat erom dat jullie je verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven. Ja toch? Ik zou het zo snel mogelijk vertellen. Ook aanstaande opa's en oma's moeten wennen aan het idee En waar moet je de komende tijd even aan denken: - binnenkort bel je een verloskundige bij jou in de buurt voor een afspraak - je gaat even lezen op voedingscentrum.nl waar je op moet letten qua voeding nu je zwanger bent - je vriend moet het kindje erkennen bij de gemeente waar jullie wonen (doe dit zo snel mogelijk ivm erfrechten maar je kan in ieder geval wachten tot je een week of 12 bent) - samen veel praten over wat je verwacht en sparen - hou rekening met kwaaltjes zoals slecht slapen, obstipatie, bloedend tandvlees, pijnlijke borsten. Hoort er allemaal bij (leuk hè?) Maar het allerbelangrijkste: bedenk samen dat er een leventje in je buik zit en dat dat straks een heel mooi, lief kindje is en wees blij! En oja, er zijn hier ook speciale topics voor jonge moeders! Daar kan je straks (als je over de ergste shock heen bent eens kijken!) Heel veel succes! PS: mocht ik je niet helemaal goed begrepen hebben en deze zwangerschap is niet gewenst. Curretage / abortus is in NL een legale ingreep waarvoor een heleboel vrouwen jarenlang gevochten hebben. Het is dus een recht en laat je door niemand iets anders aanpraten! In dat geval is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met je huisarts.
meid als eerste van harte gefeliciteerd als je trouw de pil geslikt heb zou ik me daar niet zo druk over maken en kan je het gewoon heel eerlijk tegen je ouders vertellen suc6 meid
Gefeliciteerd meid met je zwangerschap. Ik kan alleen maar zeggen volg je hart! en volgens mij zijn jullie er blij mee, en willen jullie het houden. Dan zou ik nix van anderen aantrekken en je eigen hart volgen, jullie kunnen het kindje vast een hele goede toekomst en veel liefde geven
je verhaal komt mij heel bekend voor ben ook in verwachting geraakt door de pil heen alleen ben ik 22 en mijn vriend (ondertussen mijn man ) 28 ik woonde nog thuis hij had wel al een eigen huis waar ik zo bij in kon. maar wij kunden elkaar nog maar 3 maandjes. maar we zijn nu echt heel blij met ons toekomstige kindje . en ik wens jullie ook alle geluk van de wereld. maar 1 tip vertel het zo snel mogelijk hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt om het te vertellen wij weten er alles van . veel succes met vertellen. p.s mijn ouders en mijn man zijn ouders waren meteen enthousiast ik hoop dat het je helpt om het te gaan vertellen
De info van SM591 heb ik weinig aan toe te voegen. Hartstikke duidelijk. Meid, succes en geniet ervan. Gefeliciteerd met dit onverwachtte wonder.
Hai, super bedankt voor alle lieve reacties. SM591: Echt super bedankt voor de vele informatie, we gaan er meteen mee bezig. We proberen aan het idee te wennen en vinden het eng maar toch ook echt helemaal geweldig! We zijn nu 3 jaar samen, wonen samen, en onze relatie is helemaal geweldig gelukkig. Mijn ouders hebben al 5 kleinkinderen daar ben ik wel blij mee, dat ik ze niet voor het eerst opa en oma maak (mijn zus had die eer). Wel heb ik al veel last van kwaaltjes merk ik, hierdoor kreeg ik ook door dat mn ongesteldheid wel erg lang liet wachten. Ik ben erg misselijk, moe en heb nu al gigantische borsten. Was gisteren met 2 vriendinnen gezellig uiteten en die zeiden meteen: "Wat heb jij met je borsten gedaan!?" Die heb ik het dus maar verteld, kon zo snel geen smoes verzinnen. Ze vonden het gelukkig helemaal geweldig. Vanavond gaan we even heerlijk uitgebreid koken en het er goed over hebben. Gelukkig hebben we (zoals het nu lijkt..) nog ongeveer 8 maanden om alles te regelen, eraan te wennen en natuurlijk er ontzettend van genieten. (Alhoewel, dat door de stress nu nog niet echt lukt..)
ach meid, wij hebben best lang moeten wachten en het genieten kwam er bij ons in het begin ook niet zo van hoor. Dat komt wel als je straks aan het idde gewend bent en je weer wat beter gaat voelen.
Hallo kelinwonder, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat lijkt me dat idd schrikken wanneer je er helemaal niet mee bezig bent en aan de pil bent. maar wat fijn dat het voor jullie gewenst is. Ik denk ook dat als je dit verhaal aan jullie ouders verteld, zij hier beide veel begrip voor zullen hebben. Vertel dat het voor jullie net zo onverwacht komt als voor hen. Verder wil ik je nog aanraden, zeker wanneer je in de randstad woont, dat je niet al te lang moet wachten met het aanmelden voor kraamzorg. Hier kunnen soms langer wachttijden voor zijn. Dit is soms ook zo bij kinderopvang. In drukken steden moet je je aanmelden bij 8 weken zwangerschap. Veel succes en geniet van deze mooie tijd! Groet Snoozie
hoi kleinwonder, Ik ben zelf ook 'nog maar 20' en zwanger (was bij ons trouwens wel gepland) maar ik dacht idd ook dat de omgeving toch wel geschrokken/negatief zou reageren, vanwege onze leeftijd enzo, maar het viel me echt reuze mee! Eigenlijk bijna iedereen reageerde positief, er waren wel wat mensen die n beetje schrokken, maar als ze horen dat het kindje heel gewenst is, zijn ze ook wel heel blij voor ons Het scheelt denk ik voor de omgeving alles of je het kindje een beetje kan geven wat het nodig heeft (ruimte in je huis, een beetje geld enzo) en dat hebben jullie zo te lezen prima voor elkaar. En er zijn altijd wel mensen die denken dat ze zich ermee moeten bemoeien, daar trek ik me niet zoveel van aan
Van harte gefelicitteerd met jullie kleine wonder! Denk je er wel aan om vast foliumzuur te gaan slikken? Dit word altijd aangeraden op het moment dat je zwanger wilt raken, maar ook in de eerste tijd van je zwangerschap. Het fijne weet ik er niet van, maar het helpt een aantal aangeboren afwijkingen voorkomen. Je hebt ook vitamine tabletten (o.a. van etos of dagravit mama en baby) waar alles in zit wit je nu nodig hebt. Maar google en je drogisterij weten hier meer van. (PS woon in een kleinere gemeente in de randstad, en moest er ook snel bij zijn bij de kraamzorg. Ikzelf moest het aanvragen dmv een belletje naar mijn ziektekostenverzekeraar.)
Hoihoi! Allereerst: Hartelijk Gefeliciteerd! Ik heb jouw bericht wel gelezen, maar de reacties erop niet, dus ik weet niet of dit een beetje als mosterd na de maaltijd komt, maar ik typ toch maar even lekker verder . Ik zat een paar maanden geleden in zo'n beetje dezelfde situatie. Ik ben ook aan de pil, en toch zwanger geraakt (ik ben nu 21 weken zwanger). Ik ben 21, en mijn vriend is 32. En wij waren er ook al snel uit dat we het kindje wilde houden. Bij ons is het helemaal vervelend dat we nog niet samenwonen (we hadden ook nog geen plannen, maar inmiddels dus wel) en we kenden elkaar nog niet zo lang. Verder studeer ik nog, ik doe twee studies waardoor ik amper nog tijd overhoud om te werken. Maar we wisten wel zeker dat we het samen zouden redden. Dus toen we het tegen onze ouders gingen vertellen, hebben we wel duidelijk laten merken dat we er zelf heel blij mee waren. Dat is volgens mij wel belangrijk. Onze ouders schrokken natuurlijk in eerste instantie wel heel erg, zeker omdat we elkaar ook nog niet zo heel lang kenden (ik was na 2 maanden al zwanger). Maar ze zijn nooit boos of wat dan ook geworden, en nu zijn ze er allevier superblij mee! Ze proberen ons ook zo goed mogelijk te helpen overal mee. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was heb ik de volgende dag meteen een afspraak bij de huisarts gemaakt. Vertelt wat er aan de hand was en toen heeft hij wat dingen uitgelegd. Wat ik wel en niet mocht eten en dat ik foliumzuur moest gaan slikken enzo. En hij heeft een kaartje van de verloskundige gegeven. Die heb ik toen gebeld en een afspraak gemaakt. En tot aan de eerste afspraak heb ik eigenlijk niet veel meer gedaan dan het een beetje te laten bezinken. Ik denk dat jij nu ook gewoon het beste kan wachten tot je de eerste afspraak hebt gehad, en dan zal daar wel duidelijk worden wat je verder allemaal moet regelen (kraamzorg, etc.). Als je nog vragen hebt ofzo, kan je ze altijd pb-en. Iig alvast heel veel succes overal mee! Liefs, Linda!
Hai Linda, Super om zoiets te lezen, iemand die bijna hetzelfde mee heeft gemaakt. Ik neem deze week contact op met mijn huisarts (woon namelijk nog niet zo lang in mijn huidige woonplaats, dus geen flauw idee waar ik een verloskundigenpraktijk kan vinden) maar hoorde dat een huisarts dat vaak wel weet. Ben nadat ik mijn eerste test had gedaan, en dus zwanger bleek te zijn, meteen naar de Etos gegaan en heb daar Etos multi zwanger zijn ofzo meegekregen. Deze slik ik nu dus 2x daags, hier zit ook foliumzuur in. Ben heel blij dat we een mooi huis hebben met genoeg plek voor een babytje er moet alleen een hoop geregeld worden voor mijn opleiding. Zit nog maar in het eerste jaar van een Hbo studie en wil dit wel erg graag afmaken.