zei of zij?

Discussion in 'De lounge' started by zonnetjes, Jan 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

2. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Hoor je in het versje echt te zeggen "ik drinkT nooit thee"

Ik kan niet tegen geschreven spreektaal. Dus 'ze fles' in plaats van 'zijn fles' ... Kan dan wel spreektaal zijn, maar het komt een beetje raar over.

3. IrisB

IrisB Fanatiek lid

Euh nee... :oops: Kleine typfout... Snel naar de "wijzig knop" rennen :) Zat al een regeltje verder in het versje denk ik. En dat is dan weer een vervelend iets dat mij wel eens overkomt: ik begin een zin op een bepaalde manier, dan dwalen de gedachten af en daarna gaat de zin helemaal fout verder :(

4. Eva1983

Eva1983 VIP lid

Sep 2, 2007
    9,025
    2
    38
    haha :) Het wordt verdacht druk hier met al die septembermama's :)

5. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

Nov 16, 2007
    20,510
    2,427
    113
    Female
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Maar de opléttende lezer, had gezien dat ik het met een hoofdletter schreef, als in een naam zijnde, dus had ik het toch écht over de 'drogist' en niet het vaatje met kruit (vaadje met kruid :) )

6. Ik kom hier ook maar eens kijken, ben er namelijk ook eentje die overal de foutjes uit haalt (ik kom er alleen niet zo recht voor uit als Ingeltje... :) ;) :) )

Zo'n topic als deze is er al eens eerder geweest, het heette toen 'Sowieso', ook zo'n woord dat in tig verschillende variaties wordt geschreven.

Mijn grootste ergernis op fora als deze is eigenlijk niet eens de schrijffouten die mensen maken (zoals niet iedereen even goed is in wiskunde, is ook niet iedereen dat in Nederland...), maar het feit dat de meesten hun berichtjes niet even controleren op foutjes voordat ze die posten. Sommige schrijven daardoor zó onleesbaar, dat ik de neiging heb om die berichtjes over te slaan en dat is natuurlijk jammer...

En de rest is al genoemd: 'hun' in plaats van 'hen' en 'zij', 'me' in plaats van 'mijn', 'ik ken' terwijl 'ik kan' wordt bedoeld en foute vervoegingen als 'Wat gebeurd er nu?' en 'Deze auto verkeerd in goede staat'...

7. pippeloentje

pippeloentje Bekend lid

May 9, 2008
    983
    0
    0
    Mijn broertje (23) pakte laatst een bord uit mijn kast en vroeg: Is het die bord of deze bord?
    Ik heel droog: ehh dit bord of dat bord!

Ik heb het er net met hem en zijn vriendin over, vraagt ie: ja maar bedoel je een eetbord of een verkeersbord?

:D :D :D :D

8. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

Nov 16, 2007
    20,510
    2,427
    113
    Female
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    :)

9. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    :oops: dan ben ik een ergenis voor jou :confused:
    ik doe dat een beetje.
    idd
    ff
    t i.p.v. het

Maar kindjes opvoeden kan ik gelukkig prima, heb al 3 grote exemplaren die goed gemanierd zijn en een reken-en talenknobbel hebben :)

10. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

Sep 25, 2008
    3,327
    298
    83
    idd en ff gebruik ik zelf ook en ik vind die 2 dingen niet zo vervelend om te lezen eigenlijk. :D t i.p.v. het vind ik dan wel weer irritant. :oops:

11. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

erg irritant. Het gaat dan namelijk over makkelijke woorden.

12. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik heb me al eerder gemeld in dit topic, maar ik gebruik dus wel idd, ff en de gebruikelijke afkortingen zoals i.p.v.
    Uiteraard gebruik ik deze woorden niet in een brief ;)

13. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

Jan 22, 2009
    1,847
    0
    36
    Ik vind het altijd zeer irritant als er geen hoofdletters gebruikt worden waar het wel moet.
    Ik ben wel eens met iemand aan het mailen en die schrijft mijn naam altijd met een kleine letter, terwijl ze haar dochters naam wel met een hoofdletter schrijft! :( Dat vind ik altijd zo slordig staan.

Maar maak zelf ook nog wel eens wat foutjes hoor... ;)

14. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

Oct 8, 2008
    2,448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Wat grappig, ik kom van oorsprong uit Hilversum en ik ken jouw vriendje/man van vroeger!

15. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

Nov 16, 2007
    20,510
    2,427
    113
    Female
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Denk dat ze meer bedoeld van ff w88 en brb enzo... want ff en idd zijn wel veel gebruikte termen inmiddels. Als ik t gebruik ipv het, doe ik dat wel met het kommaatje erbij! 't dus en z'n en m'n

16. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    ha!
    ik ben ook een taalpurist van hier tot tokio (let wel, geen tokyo! ;) ) hoewel ik altijd en immer kleine letters gebruik; mijn gedachten hebben al moeite genoeg om mijn vingers bij te houden, daar kan geen capslockje meer bij! ;)

edoch: ik ben mij er wel van bewust dat sommige mensen het gewoon niet kunnen, zoals ik niet echt heel briljant met 1 zwaai van mijn stuur de auto kan inparkeren! :)

maar even een zin controlleren, alvorens op 'send' te drukken als er staat:

'ook ik vindt zelf ook er worden dat veel fouten spelfouten gemaakt waarop mag wel beter geled op worden opzig'

*iiii huilll!*

dat moet toch kunnen?

;)

17. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    O bedacht me er nog een. Ik kan heel slecht tegen berichtjes zonder leestekens.

dus mensen die een heel bericht typen zonder ook maar ergens een punt of een komma te zetten en na honderd regels ook nog niet de behoefte hebben om een enter te plaatsen heel irritant vind ik dat omdat ik het drie keer moet lezen voordat ik begrijp wat er nou eigenlijk staat

18. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    import drentherella
    PROEST!
    :)

19. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Jij controleert je tekst zeker ook niet voordat je op 'send' drukt? ;)

20. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    import drentherella

uuuu die onsamenhangende zin was een voorbeeld van hoe erg het soms geschreven staat, maar dat begreep je toch wel hopelijk?

Share This Page