zei of zij?

Discussie in 'De lounge' gestart door zonnetjes, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    @ Bolbuikje:

We hebben geschaatst met een T juist omdat de S in het kofschip zit....

Ik weet niet zeker of de zin:

Wij zijn wezen schaatsen

grammaticaal correct is. Ik zeg het zelf wel heel vaak..... :rolleyes: Wie weet het antwoord. De andere zin lijkt me prima.
    En je uitleg over de brug :thumup: Mee eens!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Eva, kijk daar gaat het al mis dus met het t en d gebruik! Ik dacht dat als het in het kofschip zat het met en d moest :oops:! Nouja vooruit. Ik zeg dus ook altijd wij zijn wezen schaatsen. Maar volgens mij klopt dat woord niet. Wezen zijn kindjes zonder papa/mama. Maar oke vandaar dat ik het eens ging vragen.

3. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Idd en ik vind het neerbuigend... Ooit gehoord van dyslexie?, MSN-taal. Of niet iedereen heeft het niveau om behoorlijk Nederlands te schrijven. Ook ik irriteer me aan, maar ik vind het erg neerbuigend om hier een topic aan te wijden.

Gr. Jaleesa

4. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Tuurlijk niet, ik ben zelf zo scheel als een aap, en als mensen dan zeggen dat ze het vervelend vinden dat ik gingen omgooi, dan ben ik toch ook niet beledigd? Kan alleen aangeven dat ik dan beter zal uitkijken! Kijk als ze me gaan uitschelden of aanvallen, is het een ander verhaal. Maar we ziten hier gewoon onze ergernissen te spuien... daar is helemaal niets mis mee!

5. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    By the way; ook altijd zo raar dat er mensen komen schrijven die uit naam van anderen spreken... ik ken genoeg mensen die zelf gewoon eerlijk toegeven dat ze slecht schrijven en het ook heel logisch vinden dat anderen zich daar aan ergeren. Is toch ook niks mis mee? Pfff word altijd zo moe van mensen die de discussie gaan opzoeken. Als je het ergens niet mee eens bent, ga dan een ander topic lezen!
    Ik denk dat ik hier een topic over ga openen...

6. pippeloentje

pippeloentje Bekend lid

9 mei 2008
    983
    0
    0
    Jaleesa,

jammer, je hebt denk ik niet alles gelezen!
    De meeste mensen bedoelen dit helemaal niet neerbuigend!
    Wij zijn ons er heel goed van bewust dat er mensen zijn die dyslectisch zijn, ook zijn wij er bewust van dat er mensen zijn, die zich de nederlandse taal niet helemaal eigen zijn.
    En ook zijn wij ons zeker bewust dat niet alle mensen een taalknobbel hebben.
    De ene mens is beter is rekenen, de ander in taal, de ander weer in geschiedenis enz.

Heel veel mensen maken ook fouten door te snel typen, weten wij ook!
    Ook ik maak fouten, heb zeker geen taalknobbel. Maar probeer er wel op te letten dat ik iets zo duidelijk mogelijk opschrijf!
    Alle mensen die in nederland geboren en getogen zijn, hebben op school een bepaalde basis meegekregen.
    Je weet in ieder geval dat je hoofdletters en komma's en punten in zinnen moet zetten, om de boel leesbaar te houden!
    Ik vind het niet vervelend als iemand, niet weet waar een d of t hoort, dat is ook best moeilijk!
    En tuurlijk zijn er mensen met bv een lager niveau, die ook moeite hebben met de basis.
    Maar wij weten ook wel dat die mensen er niets aan kunnen doen en het zelf vaak ook vervelend vinden, dat zijn juist mensen die er hun best op doen!

Wel heb ik moeite met bv jongeren die bewust in msn-taal gaan schrijven, omdat het zogenaamd stoer is.
    Ze leren het zichzelf aan en later kunnen ze niet anders meer!
    Dat zie je maar aan een persoon aan de universiteit die nix in zijn scriptie zet, jij snapt toch ook wel dat dat echt niet kan!?

Kijk, ik gebruik in msngesprekken en in smsjes en op fora's ook bepaalde afkortingen, dat is makkelijk en snel!
    Maar zal dat nooit in formele brieven gebruiken! En weet hoe het officieel geschreven moet worden!

Woorden die "vout" geschreven zijn vind ik eerder komisch dan vervelend. Nogmaals ik maak ook fouten en ook daar kan ik om lachen!

Ik vind het gewoon een boeiend onderwerp! En van elkaar kun je leren!

:D

7. acire

acire Fanatiek lid

Ik erger me vaak een 'deze topic' terwijl het wel goed is, maar het klinkt zo fout.

Ik vind 'dit topic' veel beter klinken. (en is ook goed ;) )

8. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Dat is het mooie van dit medium. Als er een topic wordt geopend waar je het niet mee eens bent, is het je vrij recht om dat topic te lezen EN je mening erover tegen. Indien je je aan een topic ergert, kun je het misschien beter overslaan. En, uit naam van anderen komen schrijven? Hmmm, het is mijn mening en niet die van een ander, dus hoe kan ik dan 'in naam van anderen schrijven'?

Anyways, nog een prettige dag, ik ga naar buiten, tis mooi weer

9. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Je schrijft toch dat het niet leuk is voor mensen die niet goed kunnen schrijven? of heb je het dan over jezelf? Dan zou je dus moeten vertellen dat jij het niet leuk vindt omdat jij je aangevallen voelt!

10. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Ja, ik geef toe... Het gaat helemaal over mij... Ik kan niet zo goed schrijven, maak constant spel- en schrijffouten en weet ook niet de leestekens te gebruiken. Shit.. Je hebt me door! :D

En nu ga ik echt naar buiten...

11. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    hihihihi dat is nog eens zelfspot!

maar zoals al gezegd... niets is aanvallend bedoeld, ik typ mezelf ook een ongeluk aan typfouten... we zijn maar mensen toch? :D

12. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.929
    5.240
    113
    Home
    ik schrijf altijd gedouched, nu hoorde ik dat het gedoucht moet zijn maar ik vind dat zo raar staan :(

13. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hahaha, dat doe ik ook! :) ik dacht altijd dat mensen die gedoucht schrijven fout zaten :oops:

14. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ehm..dat dacht ik dus ook. :oops:

Daar ga ik met m'n talenknobbel! :)

15. pippeloentje

pippeloentje Bekend lid

9 mei 2008
    983
    0
    0
    Ik snap bv niet waarom je het woord 'irriteren' niet mag gebruiken!

Ik kan me vreselijk irriteren aan anderen die zich ergeren aan anderen!
    :D

Wil iemand dat mij nog eens uitleggen?

16. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Ik heb gestofzuigd :D

Ik weet dat t niet klopt, maar toch zeg ik t altijd zo.

Enne dit topic is zeker niet neerbuigend bedoeld.
    Ik maak ook fouten, weet ook niet alles, maar voel mij niet aangevallen door dit topic.
    Zo staat er ergens dat iemand zich irriteert/ergerd :) aan geen hoofdletters gebruiken, jammer dan. Ik heb vaak gewoon geen zin om hoofdletters te typen op n forum. Zolang ik t maar niet doe in brieven vind ik t best.

17. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    @ crisje: Ik heb gestofzuigd is juist wel goed hoor! ;)

Het is inderdaad lastig om Engelse woorden te vervoegen in het Nederlands. Zo zit ik altijd te prutsen met het werkwoord 'deleten'. Eigenlijk is het gewoon niet goed te vervoegen omdat het een Engels woord is, en zou ik het woord 'verwijderen' moeten gebruiken....

Maar toch (omdat ik eigenwijs ben...) hoe zouden jullie dat schrijven

Ik delete - Ik heb ge...... :(:

18. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    gedelete....?

En onvoltooid verleden tijd dan?

:)

19. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Je kunt jezelf niet irriteren aan.... Je kunt jezelf alleen ergeren aan....
    Irriteren betekent 'boos of ongeduldig maken'. Het is een werkwoord dat met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd, en niet met het voorzetsel aan. Dat irriteert me, kan wel. Het kan dus alleen niet met "aan" erbij.

20. deetje

deetje Bekend lid

10 dec 2007
    563
    0
    0
    docent
    Friesland
    Dit is helemaal mijn topic! Ik noem mezelf altijd een taal-neuroot.. Ik erger me niet zozeer aan slecht schrijven hier op het forum (of het moet echt onleesbaar zijn) maar in kranten, boeken en lesmateriaal vind ik het niet kunnen.

'Wezen' is trouwens een toegestane vervoeging van 'zijn' maar weet niet of het in die context goed is.

Deel Deze Pagina