Ik zag laatst ook een reclame op tv met een taalfout! Dat vind ik echt niet kunnen! Die van Activia. Ze vergeten de komma achter de naam en voor de s (weet ff de exacte tekst niet meer dus ik verzin zelf even wat) Ingrids dag.... ipv Ingrid's dag. Ook valt mij op dat veel mensen het woord seks verkeerd schrijven. Ze schrijven het op z'n Engels: sex.....Veel mensen weten niet dat het zo niet hoort....
foute woorden oke kan ook aan je dialect liggen. ik kom uit brabant en wij zeggen ook veel dingen "fout" bv ik heb mijn jas opgehongen of ik heb net dat shirt gerolen.. tja kleine dingen ik denk altijd maar als iemand me snapt is het goed
Ja, dat valt mij ook altijd op. Nou vind ik dat niet eens zo erg, omdat veel mensen dat gewoon niet weten volgens mij. Maar wat ik wel vervelend vind, is als ze mij dan gaan verbeteren. Dat had ik een keer, ineens zo: "ehm, sex is met een x op 't eind hoor." En gewoon niet geloven dat 't niet zo was...
haha SCHULDIG... ik schrijf ook sex ipv seks waarom? simpel.. gewoon door het sms-en en msn-en scheelt toch net weer een letter of uhmmm... scheelt tog net ff weer n lttr denk dat daarom ook veel mensen dingen anders typen de afkortingen voor sms en msn wordt in de typ-wereld veel gebruikt denk ik... ik betrap mijzelf er ook wel eens op als ik een nette brief moet schrijven/typen... dan lees ik overnieuw en denk ik oops eventjes bijwerken hoor haha anders snapt geen mens mij maar ipv MIJN typ ik MN of M'N maar er zijn ook veel mensen die MEN typen, dat vind ik soms irri (tant)
@ girl, hoevaak sms / msn jij het woord "seks / sex" haha, grapje hoor. Over dialect, ik kom ook uit Brabant en ik spreek vloeiend Brabants als het moet / mag. maar ik vind dat wanneer je schrijft je het gewoon volgens de regels moet doen hoor!
Is dat zo? Dan heb ik jaren geleden toch gelijk gehad Mijn vriend beweert n.l. dat het "ik heb stof gezogen" is.
Wat sms betreft,k doe daar echt veel fout schryven. Scheelt een berg letters. Zo schryf k n y voor een ij en als n woord eindigd op -en laat ik de n weg. Voetballen wordt dan voetballe. En achter n leesteke(n) begin k met de volgende zin zonder spatie ertusse(n).
Haha, ohjee Eva... maar dat hoeft dus ook niet achter Ingrid! Alleen achter Anna bijvoorbeeld wel! Anna's dag. Maar Ingrids dag is goed! Jij bent in de war met het Engels!
Ohja... de ch en de g omwisselen! Daar stoor ik me ook heel erg aan. Dan lijkt het helemaal nergens naar. Toch/Tog, schatje/sgatje... aaarrrggghhhh hahahhaa
ik vind dat je mensen best mag verbeteren wanneer ze een spelfout maken, misschien is het onbewust maar misschien weet die persoon het wel echt niet. ik heb nog weleens een probleem met wanneer ik nou een T of een D ergens achter moet zetten. Gelukkig heb ik een heel lief vriendinnetje dat mij altijd LIEF uitleg hoe het ook alweer zit. Zij gebruikt dan het kofschip als geheugensteuntje. Ik ben zo blij dat ze me het (telkens weer) uitleg en dat ik het ook gewoon aan haar kan vragen zonder dat ze zegt "pfff heb je haar weer"
Voor dat d en t probleem, ik vul dan gewoon t woord "loop" in. Dan hoor je vanzelf of het een t of d moet zijn. Ik loop of ik loopt Hij loop of hij loopt Nu weet ik dat het niet altijd klopt als je het via deze manier doet. Maaruhhh....ik ken dat kofschipgedoe (je hebt toch ook zoiets als fuckschaap?) ook niet. Heb t ook nooit op school gehad.
@ Crisje en andere nieuwsgierigen: 'T KOFSCHIP Eindigt het werkwoord in de ik-vorm op 1 van de rode letters: dan volgt er een 't' wanneer je het werkwoord vervoegt in de voltooide tijd: schaatsen > Ik schaatS > Ik heb geschaatsT Eindigt het werkwoord in de ik-vorm niet op 1 van deze letters: dan volgt er een 'd' wanneer je het werkwoord vervoegt in de voltooide tijd: Leggen > Ik leG > Ik heb gelegD LET OP: Bij een woord als verhuizen, verandert de 'z' in een 's' in de ik-vorm, maar moet er toch een 'D' achter. Dit omdat het originele werkwoord met een 'z' geschreven wordt, en de 'z' zit niet in 't kofschip. Snap je het nog?
Mijn hemel is dit topic nog steeds actief wist niet dat er zoveel mensen zich konden irriteren aan zoiets onbenulligs
hier ook een vriendin die er moeite mee heeft, leg ik dan ook rustig uit hoe t zit, heeft ze ook geen problemen mee, maar er was ooit iemand die een k*t opmerking maakte naar haar, (jammer dat ik er niet bij was ) vriendin vroeg hoelaat het was, omdat er alleen maar een digitale klok in de bus is, en hier heeft ze moete mee... zegt de ander (oud vriendinnetje van de kleuterschool) KUN JE NU NOG STEEDS NIET DIGITAAL KLOK KIJKEN?!? bah dat doet zo'n meiske toch pijn! zow gemeen vind ik dat... kan zij toch niets aan doen... zoals ik net al zei: jammer dat ik er niet bij was, want ik was wel effe een discussie aangegaan, want kom niet aan mn vriendinnetjes
't Was 'T KOFSCHIP. Toen was 'T FOKSCHAAP. Nu gebruiken ze XTC SHOP? Ik erger me trouwens wel een beetje aan spelfouten, maar vooral wanneer iemand dyslexie gebruikt als reden. Veel mensen hebben het, maar veel mensen gebruiken het als 'n soort van excuus... Daar kan ik niet goed tegen. Ik vind het vervelend als iemand een handicap of ziekte gebruikt als smoes, omdat je dan, in mijn ogen, geen enkel respect hebt voor de mensen die het WEL echt hebben. Dat was het. (Even m'n tekst goed doorlezen voordat ik op "OK" klik, hihi!)
Het gaat toch helemaal niet om dyslexie? Het gaat over mensen (vooral jongeren, naar mijn idee) die gewoon de simpelste dingen niet weten. Het voorbeeld van: me moeder, men moeder, ik hadt, net als mij, heeft niks met dyslexie te maken. Gewoon met normaal Nederlands. Ik lees sommige verhalen ook niet doordat er geen leestekens, ontzettend veel spelfouten en grammaticale fouten in staan. Ik kan daar gewoon niet tegen. En dan kunnen ze nog zo lief en aardig zijn...