zei of zij?

Discussion in 'De lounge' started by zonnetjes, Jan 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miss Dior

Miss Dior Fanatiek lid

Jan 13, 2009
    1,230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland

:D Limbo´s :D dank u! Binnenkort carnaval, dan is dit Los Limbo´s olé

Heb je nog nooit onze belachelijke dialectjes gehoord... klinkt voor een echte hollander als Chinees... heerlijk 8)

2. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Jawel, als je bijvoorbeeld het enigste kindje in de klas bent. Je bent dan zoooo enig.

Enig kindje zeg

:)

3. Miss Dior

Miss Dior Fanatiek lid

Jan 13, 2009
    1,230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland

:D Ik durf hé ;)

4. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Jij durft hihi

5. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,506
    36,463
    113
    Jawel, enigste bestaat wel. Een enigst kindje, is een schattig kindje zeg maar.

6. Miss Dior

Miss Dior Fanatiek lid

Jan 13, 2009
    1,230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland
    Zeg jij hebt wel lef hé met je " enigste " ;)

Ben ik gelukkig niet de enigste die dit woord soms gebruikt :D

Zo, ik ga mij verzorgen en optutten voor mijn sollicitatie zo meteen. Laat ik ze daar even een poepie ruiken met mijn taal gebruik ;)

7. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ik vind het verschrikkelijk gewoon ! :p

Oh Limburgs heeft iets weg van Chinees? Wel heb je ooit....

Dan kan ik die Limbo's waâhrschènlèk toch niet veâhrstaan. Maf volk met hun carnaval. Dat snappen wè hieâh aan duh kust niet.

:)

8. Tennes

Tennes Niet meer actief

Helemaal mee eens!

9. tassie

tassie Fanatiek lid

Mar 23, 2006
    1,888
    0
    36
    Vraag
    Is het correct om enigste in plaats van enige te gebruiken?

Antwoord
    Het gebruik van de vorm enigst(e) is niet voor iedereen aanvaardbaar. Als u kritiek wilt vermijden, kunt u beter enig(e) gebruiken. In de vaste verbinding enigst kind is dat niet nodig.

Toelichting
    De overtreffende trap wordt soms gebruikt niet om de hoogste graad, maar om een zeer hoge graad aan te geven. Men spreekt in deze gevallen van een 'onechte' of 'absolute superlatief' of ook wel van een 'elatief'. Voorbeelden van dit gebruik zijn vormen met aller- (allerliefst = 'heel erg lief' enz.), best ('heel goed'), ten strengste, met het grootste genoegen (= 'met zeer groot genoegen').

Ook van het bijvoeglijk naamwoord enig ('waarvan geen tweede is') is de onechte overtreffende trap enigst in gebruik. De betekenis ervan is gelijk aan die van de stellende trap, maar enigst heeft wel meer nadruk dan enig. Voorbeelden:

(1) Dat was zijn eerste en enigste kans.

(2) Het enigste wat hij nog kon doen, was zich uit de voeten maken.

(3) Hij is de enigste die er bezwaren tegen heeft.

Omdat enigst 'onlogisch' zou zijn ('eniger dan enig is niet mogelijk'), wordt het veelal afgekeurd. Om kritiek te vermijden kunt u zeker in geschreven taal beter voor enig kiezen; enig is altijd mogelijk in plaats van enigst.

De combinatie enigst kind is zozeer tot een vaste verbinding geworden, dat tegen het gebruik daarvan naar ons oordeel geen bezwaar kan worden gemaakt.

Bijzonderheid
    Het bijvoeglijk naamwoord enig komt ook voor in de betekenis 'fijn', 'heel leuk', 'heel mooi'. In deze betekenis is het gebruik van de trappen van vergelijking wel mogelijk, bijvoorbeeld:

(4) Ze heeft op de veiling enige spullen gekocht; het enigste voorwerp is wel dat antieke piëdestalletje.

AMEN! ;)

10. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

succes!

11. pippeloentje

pippeloentje Bekend lid

May 9, 2008
    983
    0
    0
    Wat dach je van mijn! Ik hep er ook een hekel aan as mense nie goed kunne schrijfe!
    Vooral bij jonge mense scheint het normaal te zein!
    Ik heb een zusje van 20 en die makt ook zovel schreiffoute en volges mijn kan ze dat bes beter!
    Nou wil ik natuurleik nie alle jongeren over 1 kam sgeren, maar het falt me wel op! :D

12. Miss Dior

Miss Dior Fanatiek lid

Jan 13, 2009
    1,230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland
    Dank je! Kan ik wel gebruiken, nadat het vorige bedrijf mij ontslagen had nadat ze te horen kregen dat ik zwanger was. Ik hoop echt dat het nu anders gaat, dus duimen voor mij!

melloncollie zal wel denken dat ik mij ga verkleden als clown voor die sollicitatie... maar helaas nee, zo was ik het vorige gesprek al verkleed, vond het vreemd dat die mensen de beveiliging gingen bellen toen ik binnen kwam :rolleyes:

Dit gesprek ga ik gekleed als teletubbie, ik hoop dat ik meer indruk maak :D

13. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    of zelfs ik werdt.. :( :confused:

14. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Sta me toe even jouw reactie als voorbeeld te nemen. :)
    Irriteren en ergeren is nog zoiets...soms vergeet ik het gewoon.

Volgens mij is het:
    je kunt je ergens aan ergeren
    of iets irriteert je...

Toch?...nee?
    HELP! :)

15. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik erger me ook dood aan spelfouten maar ik maak ze zelf ook.. En vooral nu ik zwanger ben... Mijn god, soms lees ik iets terug van mezelf en dan is het echt verschrikkelijk... En ik ben echt een pietlut in die dingen... :) :)

Wat mij opvalt (niet alleen hier, al kwam ik er net wel 1 tegen) is dat veel mensen bepaalde meervoudsvormen niet goed doen. Bijv: Datum- Data... Het is 1 datum, 2 data. Niet data's, dat is dubbel meervoud en dat kan niet. Mijn teamleidster blijft dat steevast verkeerd doen en ik corrigeer het steeds... :)

16. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Dan toch wel hoop ik als die paarse met dat tasje?Dan kun je tenminste je spulletjes kwijt. :)

Veel succes. ;)

17. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Hier op de veluwe, maken ze heel vaak de fout met als/dan. Ik ben groter als jou --> ik ben groter DAN jou.

Of nog zo'n leuke --> Hier zijn de winkels los ipv open :)

18. Flower72

Flower72 Bekend lid

Aug 23, 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    sorry, even een inkoppertje: ik ben groter dan JIJ :)

19. ik is ook perfecdt :) :idea:

20. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    :oops: oeps...echt?

Hahaha, zo zie je maar weer, niemand is perfect ;)

Share This Page