Bedankt voor dit topic, heb me kostelijk vermaakt. (k zit wel in het kofschip/ fokschaap dus een T )Ben blij met wat jullie allemaal geschreven hebben Oja, ik ben trouwens ook geen rekenwonder
Leuk topic! Ik ben ook al vanaf kinds af aan 'verpest' met taal-verbeter-drang. Mijn vader corrigeerde mij al vanaf dat ik kon praten, vooral het groter als/dan-probleem was favoriet. Mijn zusje en ik verbeteren als gevolg daarvan nog steeds iedereen te pas en te onpas. Maar wat dachten jullie van het gebruik van het woord chagrijnig op een forum als dit (fora is meervoud, niet fora's, wel forums). Ik zie sjagrijnig, sjaggo, saggo, sjagreinig... Alle kleuren van de regenboog dus. Aan de andere kant: dat is ook best een moeilijk woord, in tegenstelling tot 'me moeder'. Ik probeer het niet te zien en me er niet aan te ergeren. (inderdaad: het irriteert me of ik erger me, en het is ook niet: ik pas de jurk, maar de jurk pas mij, en het is: ik realiseer me en ik besef, dan is het zonder 'me'. Zie je: ik kan eeuwig doorgaan. Het is een ziekte.) Maar het zit zo in mij gebakken dat ik alle fouten zie. Best irritant en inderdaad ook een erg slecht voorbeeld voor de kinderen. Ik geef zelf les op de universiteit, vooral aan eerstejaars, en ik zie het effect van deze taalverslonzing regelmatig voorbijkomen. Je zou toch verwachten dat je, als je vers van de middelbare school komt, precies weet hoe het moet, maar nee. D-tjes en t-tjes, niet lopende zinnen, fouten in eigennamen, etcetera. Ook de zij-instromers van het HBO (en die hebben dus al een diploma van het hoger onderwijs op hun zak) maken fouten bij de vleet. Soms zelfs meer dan de reguliere studenten. Ik geef er zwaar aftrek voor, want ik kan het niet aanzien, maar helaas trekken niet alle collega's daar dezelfde lijn in. Goed, als echte taalpuritein (en dus niet: taal puritein! Nee het is een woord, wij schrijven geen Engels) kan ik hier eeuwig over doorgaan, dus ik houd maar eens op. Op fora rommelig schrijven vind ik trouwens nog het minst erg, dus zie dit alsjeblieft niet als aanval, want zo is het niet bedoeld. Maar een klein beetje opletten zou al een groot verschil maken.
@Lindangel, amen. Ik vind dat ouders best wel eens het goede voorbeeld mogen geven qua taal etc. en wat minder slordig kunnen praten. En daarmee bedoel ik echt niet de mensen die niet uit Nederland komen (ik woon zelf ook in het buitenland en maak echt wel eens fouten in mijn Duits). Ik probeer mijn kind drietalig op te voeden en liefst foutloos Nederlands. (Dat wordt dan veel boekjes lezen, taalles geven etc.) En dat ik perfect ben was uiteraard niet serieus bedoeld
Lindangel, ik had geen zin om zo'n lang antwoord te typen, maar ik ben precies als jij! Ik heb dat ook heel erg. En het is niet mijn bedoeling om iemand voor joker te zetten of iets dergelijks, maar het zit gewoon in me. Mijn zus heeft het trouwens ook Zouden alle mensen die veel met taal hebben geen rekenwonders zijn? Ik ben benieuwd!
helemaal mee eens. Overigens ben ik zelf getrouwd met zo'n taalpuritein (zijn moeder was lerares en manlief hielp moeders vroeger met het nakijken van huiswerk en repetities) en ondanks dat ik het erg irritant kan vinden dat mijn man mij vaak verbetert, heb ik daardoor wel geleerd om op mijn taal te letten. Ik denk er eerder over na hoe ik iets zal zeggen of schrijven ... maar 100% foutloos ... helaas Maar inderdaad, bij het openslaan van de krant al zit hij hier quasi-grienend (is dit goed?) aan tafel ... het is treurig af en toe
Heb jij dan ook dat je nu geen bericht kan lezen zonder je dood te ergeren aan alle fouten? Ik ga zo maar even wat anders doen... "Helaas" kan ik wel behoorlijk rekenen. Ik ben ook gek op cijfertjes. Maar aan de andere kant: mijn talenknobbel reikt niet verder dan Nederlands en Engels enigszins. In alle andere talen ben ik behoorlijk slecht. Wat dat betreft is mijn zusje typisch een talenwonder: heel goed in Nederlands en in andere talen, maar minder goed met rekenen. (Is trouwens ook typisch vrouwelijk: goed in taal, minder in rekenen en ruimtelijk inzicht en dergelijke.)
Ik snap best wel dat er mensen zijn die niet zo goed kunnen schrijven, maar ik erger me er vooral aan als de ch en g verkeerd worden gebruikt. En aan zei/ zij. Je kunt heus wel eens mistypen of een foutje maken, maar als een bericht er vol mee staat lees ik niet verder. Ik moet dan ook echt moeite doen om te lezen wat er staat. Om over MSNtaal nog maar niet te spreken
hmmmm, ik geef toe dat heb ik ook wel maar als iemand 1 keer een d of t verkeerd heeft aan het eind dan doet me dat niet zoveel maar wat jij zegt vind ik ook storend, hoe vaak ik hier het woord eggo wel niet voorbij heb zien komen! dat stoort mij ook......
Begrijpen jullie nou niet dat jullie heel erg veel mensen met zulke berichten pijn kunnen doen? er zijn heel erg veel mensen die goed willen schrijven maar het gewoon niet kunnen is dat wel eens in jullie opgekomen? Jullie kunnen als de beste schrijven maar nadenken is niet jullie sterkste kant.
Hahah wat erg he sommige typ/schrijf fouten die mensen maken. Ik ben ook heus geen taal wonder ofzo maar hier erger ik me iedere keer weer kapot aan al die typ fouten.. Ik kan daar zooo slecht tegen dat mensen niet fatsoenlijk kunnen typen met punten,komma's en gewoon normale zinsopbouw. En idd het woord eggo grrrr wat erg zeg ik snap het soms ook niet want je ziet toch zelf wel of je een woord fout of goed schrijft (oke behalve als je dyslectie hebt) ik kan ook weleens fouten maken maar hier heerst soms gewoon msn/breezer taal ten top....
Ik irriteer me niet aan mensen die niet goed kunnen schrijven maar waar ik me wel aan irriteer is als mensen letters weg laten. laatst kreeg k zo n krabbel van iemand, k vind t erg vervelend als mensen letters weg halen, hoeveel moeite is het om die ene letter nog even te tikken. Zo dit was mijn irritatie
mega-irritant! het is trouwens 'iets irriteert je' of 'je ergert je aan iets'. 'je ergens aan irriteren' is ook fout, sorry! mijn ultieme verbaas-moment: op het HBO kreeg ik een compliment van een docent dat ik als enige (!) van iets van 60 man géén spel- of taalfouten had gemaakt inmijn paper. hallo?! dat zijn dus allemaal mensen die Havo/VWO hebben gedaan, en ze kunnen dus NIET foutloos hun eigen moedertaal spellen! vond ik tamelijk shocking...
Maar waarom is je ergens aan irriteren dan fout? Ik begrijp dat niet helemaal sorry. Het klinkt namelijk voor mij heel erg logisch.
Het is echt niet mijn bedoeling hier mensen mee te kwetsen en als ik dat wel zou doen, mijn excuses daarvoor. Volgens mij beseft iedereen hier heus wel dat niet iedereen zo makkelijk kan schrijven. Het gaat ook niet om de kleine foutjes, maar meer om de grote lappen tekst die even snel geschreven zijn met k in plaats van ik of me in plaats van mijn. Je gaat mij niet vertellen dat die mensen niet weten dat ik begint met een i of dat het mijn jas is en niet me jas. Maar zoals ik al eerder zei: ik stoor me over het algemeen niet zo aan de berichten hier. Ik let er ook meestal niet op. Maar als je een brief leest met fouten, of als ik een paper moet beoordelen vol met fouten... Dat vind ik niet kunnen.