Griepprik vraagje huisarts assistente?

Discussie in 'De lounge' gestart door Annie24, 28 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annie24

    Annie24 Fanatiek lid

    2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Er zijn hier vast wel wat huisarts assistentes aanwezig.

    Ik ben afgelopen zaterdagavond begonnen met keelpijn en dat is gisteravond overgegaan in snot en hoesten als een zeehond: verkouden dus :rolleyes: Ik heb geen koorts.

    Nu staat voor morgen de griepprik dag gepland bij mijn huisarts.

    Ik ben benieuwd of jullie de spuit mogen zetten bij een patient die verkouden is of dat de patient terug moet komen als de verkoudheid voorbij is.
     
  2. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Je mag de griepprik gewoon hebben hoor.

    Tenzij je koorts hebt.
    Anders is het geen probleem.

    Er van uitgaande dat je geen verminderde weerstand hebt door chemo oid.
     
  3. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.294
    925
    113
    Vrouw
    Eens met evanesco
     
  4. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Je mag altijd vaccineren, ook bij koorts. De reden dat ze dat afraden, is dat het anders lastig kan worden om onderscheid te maken tussen bijwerkingen en ziektesymptomen. Maar dus niet omdat het gevaarlijk is of er verminderde werking wordt verwacht - tenzij je natuurlijk ernstig ziek bent (chemo, AIDS, etc.).

    Ik heb het zelf ook wel eens bij koorts gedaan, toen ik nog in het ziekenhuis werkte. Toen kon het onder werktijd en anders moest ik er op een vrije dag voor terugkomen, geen zin in hoor ;)
     
    Waxinelichtjes, Anouk2005 en Evanesco vinden dit leuk.
  5. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Jij bent huisarts toch?

    Dit is nieuwe informatie voor mij. Ik dacht dat het echt niet mocht. Maar heb er eigenlijk ook nooit zo over nagedacht waarom niet.
     
  6. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Klopt. Ik blaat eigenlijk ook alleen maar na wat ik een keer op een nascholing heb gehoord Van een onderzoeker naar vaccins. Heb het zelf eigenlijk nooit in literatuur gelezen. Maar ook nooit opgezocht of moeite voor gedaan hoor..
     
  7. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.166
    4.232
    113
    Vrouw
    Misschien toch eens doen ;)
     
  8. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik had donderdag nog buikgriep met een flinke verkoudheid en heb op vrijdag mijn griepprik gekregen. Ging prima.
     
  9. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Nu ben ik wel benieuwd.
    Ga woensdag op mijn werk eens op onderzoek uit.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  10. Emma1990

    Emma1990 Nieuw lid

    28 okt 2019
    4
    9
    3
    Vrouw
    Goed dat je op onderzoek uit gaat! Ik zou het beslist niet doen. Zeker niet nu je weerstand lager is door je verkoudheid. Je weerstand wordt al tijdelijk lager van vaccinaties dus meer kans op complicaties. Jouw lichaam krijgt te maken met 'indringers' waar die tegen moet vechten. Dat kost je lichaam energie dus dan kun je maar beter in goede conditie zijn. Als je gedegen info wilt, kun je eens de stukken lezen van huisarts vd linde over de (on)zin van de geiepprik
     
    Spoetnik vindt dit leuk.
  11. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113

    Want jij leest wel elk papiertje, doet elke cursus, let op alles? ;)
     
  12. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.872
    13.038
    113
    Vrouw
    Dit geldt absoluut niet voor alle vaccinaties hoor! Zo is het bij de stamaril zo ongeveer verboden om te vaccineren als iemand koorts heeft.

    @TS bij een verkoudheid zou ik het gewoon doen, sterker nog, dat adviseert men ook in de praktijk waar ik werk.
     
  13. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ja oké, sorry. Het gold niet voor levend verzwakte vaccins. Alleen voor "dode".
     
  14. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Als je de stuken van huisarts van der Linde onder goede info vindt vallen dan heb je je er ook niet goed in verdiept. Ik ken de beste man en die gebruikt alleen informatie die zijn theorie ondersteund en laat de rest links liggen. Het is de mening van 1 persoon en niet gedegen wetenschappelijk onderbouwt.

    On topic: vaccineren met verkoudheid kan prima, koort raden we aan om later terug te komen.
     
  15. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Bijsluiter DKTP-HepB-HIB vaccin:

    Koorts staat niet benoemd als contra-indicatie. Verderop staat de zin: "Zoals bij andere vaccins, dient de toediening van Vaxelis te worden uitgesteld bij kinderen die lijden aan matige tot ernstige acute ziekte, met of zonder koorts."

    Koorts is dus niet doorslaggevend, maar mate van ziek zijn. Nu is dat in de praktijk natuurlijk moeilijker te screenen voor degene die de prik moet geven dan de simpele vraag koorts ja/nee.

    En verderop in de bijsluiter staat de reden om bij koorts uit te stellen, althans zoals ik het toen uitgelegd heb gekregen door die onderzoeker: bij hoge koorts als bijwerking van vaccin moet je heroverwegen of je het vaccin wel opnieuw moet toedienen. En als het kind tevoren al hoge koorts had, kun je dat onderscheid natuurlijk niet meer maken.

    "De beslissing om volgende doses van pertussisbevattende vaccins te geven, dient zorgvuldig te worden overwogen als een van de volgende verschijnselen is opgetreden na de toediening van een eerder pertussisbevattend vaccin: temperatuur van 40,5 °C binnen 48 uur na de vaccinatie die niet te wijten is aan een andere identificeerbare oorzaak;"
     
  16. Annie24

    Annie24 Fanatiek lid

    2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Bedankt voor jullie reacties! Ik heb vannochtend nog contact gehad met de assistent om te vragen wat zij aanraden. Verkoudheid is niet erg, verhoging en koorts raden ze aan om hem later te zetten.

    Vanmorgen geen verhoging of koorts en net voor de zekerheid ook nog even mijn temp opgenomen voor ik naar het prikmomemt ging, maar geen verhoging of koorts, dus de prik zit er in :thumup:
     
    Ysabella vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina