Wanneer starten met zindelijkheidstraining?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yukl, 29 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wat is nou het moment om hiermee te starten? Mijn zoontje heeft een lichte interesse voor de wc. Hij gaat er meestal voor het douchen even op zitten, maar deed dan voorheen vaak niets (of een drupje). Vandaag was hij echter toen ik hem onder de douche wilde zetten heel stellig; meneer moest naar de wc. Eenmaal daar had hij binnen een minuut een plasje gedaan. Hij riep me triomfantelijk en was ook klaar (normaal zit hij er minutenlang).

Maar moet ik dit nu direct oppakken? Of moet ik nog even afwachten hoe het zich ontwikkelt? In hoeverre moet ik het dus sturen? En wat zou ik bijv. kunnen doen om het te "trainen"?

Overdags heeft hij nog geen interesse voor de wc. Het is een gewoonte geworden om voor het douchen (als hij toch al zijn kleren uit heeft) naar de wc te gaan. Dat heb ik niet zelf gestuurd, het is voor hem het moment waarop hij denkt "oh ja, de wc!".

Volgens mij voelt hij wel aandrang. Hij vindt het alleen heel erg prima om in een natte/vieze luier rond te lopen.

Oh en volgens mij vindt hij poepen wel eng. Na het douchen had ik het idee dat hij moest poepen (hij kneep zijn billen samen ;)) maar toen ik daarnaar vroeg ontkende hij dat. Een kwartier later had hij zoals verwacht wel in zijn luier gepoept.

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Oei, lastig vind ik dat soort dingen. L. gaf het heel duidelijk zelf aan. Alle kindjes op het kdv waren ineens bezig met zindelijk worden, de hele club was bijna tegelijk zindelijk. Heel fijn voor de leidsters:D
    Je zou het misschien kunnen belonen als hij op de wc plast om een sticker te plakken op een stickervel? Is L. nogal gevoelig voor;)
    En poepen zou ik even zo laten, dat komt ook vanzelf. Hoewel, L. was eerder zindelijk met poepen dan met plassen. Aandrang voelde ze beter denk ik. Maar veel kindjes vinden poepen op de wc wel heel spannend!

3. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Lastig heh?

Ik zou zeggen...starten met echt oefenen. Maar hoe je dat aan moet pakken geen idee! Finn vind een volle luier ook wel best...alleen met een poepluier komt hij tegenwoordig meteen aan 'Bah!!!" en dan wijst ie op zn kruis. Alleen op het potje zitten vind ie echt niet boeiend! Ik laat het dus nog maar even. Hij is ook nog geen twee...

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wanneer jij er zin in hebt om er echt even tijd aan te besteden. Je zoontje heeft genoeg interesse, hij is oud genoeg, kan het snappen etc. Maak een plan en blijf er bij. Hoe duidelijker je bent, je beter het gaat. Jij moet er alleen wel helemaal achter staan. Vaak duren zindelijkheidstrainingen erg lang omdat ouders halfslachtig te werk gaan!
    Ik heb Potty training in one week van Gina Ford gebruikt. Na één week konden we inderdaad makkelijk de deur weer uit en na 3 weken verklaarde ik zoonlief eigenhandig zindelijk (overdag)... Inmiddels zijn we een jaar verder en het gaat nog steeds geweldig! (behalve in het vliegtuig.. die wc vindt hij echt eng!)

5. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Idd, even at tijd erin steken! Ondanks dat anderen mij zeiden dat kindjes die 'klokzindelijk' gemaakt worden er veeeeeel langer over doen om echt zindelijk te worden, is mijn zoontje na 2 weken klokzindelijk te zijn geweest, nu overdag volledig zindelijk. Doet ook zijn middagslaap zonder luier. 's Nachts nog wel een luier, maar dat is denk ik binnenkort ook over.
    Je zoon kan het dus wel aangeven en even ophouden, dus ik zou er mooi in mee gaan!

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Bedankt voor de reacties! En hoe moeten we dat doen? Hem geen luier om doen en veel naar de wc laten gaan? Zoiets? Is dat dan niet lastig met de 3 KDV dagen er tussen? Er vanuit gaande dat hij niet in 4 dagen volledig zindelijk is...

7. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Ik ben zelf thuis begonnen met vrij t/m zondag en op dinsdag bij mijn moeder. Op de 2 KDV dagen trok ik hem gewoon een luier aan, maar werd hij wel op de wc gezet om te plassen. Ook kreeg hij bij langere uitstapjes een luier aan, ik legde hem dan heel goed uit waarom, maar dat hij natuurlijk ook kon zeggen dat hij moest plassen.
    Toen het thuis goed ging, heb ik het KDV gevraagd om het daar ook te proberen. Dus om de 1,5 a 2 uur op de wc zetten. Ook dat ging op een paar ongelukjes na erg goed.
    En toen gewoon met mijn zoon afgesproken geen luier meer om te doen :)

Jouw zoon gaat natuurlijk wel meerdere dagen dus misschien wat lastiger. En anders een keer in een vakantieweek, dus een week dat je niet veel van huis hoeft te gaan.

En ik denk dat als je het als ouder aandurft om bijvoorbeeld even (lees 20 min. hooguit) naar de winkel te gaan (eerst zoonlief laten plassen en met een extra setje kleding voor de zekerheid ;)) en je dan je zoon enorm prijst als het goed gegaan is, dat je kind ook zelfvertrouwen geeft! Tenminste dat merkte ik bij mijn zoon heel erg, zijn zelfvertrouwen groeide enorm na van die 'korte droge uitstapjes'. Ook bij dat soort uitstapjes vertelde ik altijd duidelijk dat hij in de auto of op de fiets niet kon plassen, dat hij dan moest proberen om te wachten tot hij thuis was.

Kijk, ik zeg niet dat het bij ieder kind werkt hoor, maar bij die van mij in ieder geval wel!
    Succes ermee!

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben het in 5 dagen gedaan.. Pinksteren is misschien nog een leuke gelegenheid of een vakantie? 5 dagen 'hard' gewerkt en daarna 2 dagen naar het kdv! Ging prima! (1 mini ongelukje gehad!)

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier op het kdv waren ze bij à nog emthousiaster dan wij :)
    Geen luiers is voor hen heel prettig en bovendien kan jouw kindje met de "massa mee" om te plassen.

Wel extra kleding mee in het begin maar Anne liet ik toen vaak in een rokje naar het kdv gaan. Hoefde ze enkel droge maillot/ondergoed.
    En uiteindelijk hoort ze nu bij de grote kindjes vindt ze. Die plassen op de wc namelijk. Op die manier stimuleerde kdv dubbel.

En je kunt natuurlijk ook luierbroekjes meegeven evt.

10. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ik zou beginnen om hem op vaste tijden naar de wc te laten gaan. En op het kdv kunnen ze dat ook doen. Gewoon luier uit en op de wc zetten.
    Je merkt vanzelf wel of dat resultaat geeft en dan kan je verder gaan met de luier uit te laten.
    Nu je kindje er interesse in heeft zou ik het gaan proberen. Zeker in deze zomerperiode.

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi,

Zo te lezen begint hij duidelijk interesse te krijgen.
    Wij hebben het iets anders gedaan. Wij hebben hem thuis zonder luier laten lopen en steeds herinnert aan het feit dat hij op het potje of de wc moest zitten. Als we weggingen dan had hij gewoon een luier om. Op het kdv had hij ook een luier om, maar de leidsters lieten hem wel elk uur op de wc zitten. Na 1,5 week gaf hij zelf aan dat hij moest plassen (eerder ook wel, maar dan was het vaak te laat) en geen luier meer om moest. Toen was hij overdag zindelijk.
    Resoluut zonder luier te laten lopen, durfden wij niet aan. Vooral buiten niet.

Succes!

Deel Deze Pagina