SAN POL DEL MAR - Door een busongeluk in het noordoosten van Spanje zijn donderdagavond laat zes Nederlandse toeristen omgekomen. Busongeluk San Pol del Mar slideshow video Het busongeluk gebeurde om 13 minuten over elf 's avonds op tolweg C-32 ter hoogte van het dorp San Pol de Mar, tussen Barcelona en de badplaats Lloret de Mar. Aanvankelijk werden acht dodelijke slachtoffers gemeld, maar in de loop van vrijdagochtend werd dat getal bijgesteld. Sundio Group Directeur Joost Romeijn van het Rotterdamse bedrijf Sundio Group houdt vooralsnog vast aan acht dodelijke slachtoffers. ''Dat is de informatie die we hebben. Er is wat verwarring, maar we willen niet naar beneden bijstellen en later alsnog het aantal veranderen.'' Oorzaak De bus, die op de terugweg was van een excursie naar Barcelona, is door nog onbekende oorzaak van de weg geraakt. Bij het ongeluk waren ook een vrachtwagen en twee personenauto's betrokken, meldden Spaanse media vrijdag. In totaal raakten 42 mensen licht- tot zwaargewond. Zij zijn overgebracht naar ziekenhuizen in de omgeving. Vijftien passagiers bleven ongedeerd, aldus Sundio. Nederlanders Bijna alle inzittenden van de bus waren Nederlanders, op de chauffeur na, aldus directeur Joost Romeijn van Sundio. De 65 passagiers zijn van alle leeftijden. ''De jongste is 5, de oudste tot in de 60'', aldus Romeijn vrijdagochtend. De meeste Nederlanders die in de bus zaten hadden hun vakantie geboekt bij een van de merken van het Rotterdamse bedrijf: Sunweb, Jiba en Evenements Reizen. De gewonden zijn overgebracht naar ziekenhuizen in Calella, Mataró, Badalona en Gerona. Volgens een ooggetuige werden hierbij taxi's ingezet om de gewonden te vervoeren. Het hospitaal San Pau in Barcelona bevestigde dat een gewonde Nederlandse buspassagier daar nu geopereerd wordt. Verder wilde het ziekenhuis niets zeggen. Veiligheidseisen De reisorganisatie had de excursie inclusief bus geboekt bij een ander bureau. Het gaat om een voertuig van de busonderneming Plenacosta. De bus is twee jaar oud en zou voldoen aan alle veiligheidseisen. Volgens een woordvoerder van Plenacosta is het casco van de bus nog in goede staat en wordt dit momenteel onderzocht door de politie en de brandweer. Geen gordel Veel mensen die in de bus zaten die donderdagavond in het noordoosten van Spanje van de weg raakte, hadden geen gordel om, stelde een woordvoerder van Plenacosta. Dat waren vooral jongeren. ''De mensen die wel een gordel om hadden, hebben vrijwel geen verwondingen opgelopen'', aldus de zegsman. Het is in Spanje verplicht om in touringcars gordels te dragen. Volgens de busonderneming was de verongelukte bus voorzien van gordels op alle zitplaatsen. Passagiers worden door middel van bordjes in de bus gewezen op de plicht de gordel om te doen. Verder ligt de taak om passagiers te wijzen op de plicht volgens Plenacosta bij de gids in de bus. Gids De gids heeft volgens Plenacosta meteen na het ongeluk de helpende hand geboden. De vrouw bleef zelf ongedeerd. De onderneming kon niet bevestigen dat zij Nederlandse is, maar wel dat zij Nederlandstalig is. Ervaring De Spaanse buschauffeur had al zestien jaar ervaring. Hij had negentien uur gerust voor hij aan de rit begon en kende de route. ''Hij reed al jaren dezelfde route naar Barcelona. Het is voor ons nog een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren'', aldus de woordvoerder. In de bus was volgens de zegsman een registratiesysteem aan boord waarop alle informatie over de gereden snelheden zijn vastgelegd. ''Deze gegevens worden onderzocht door de politie.'' Volgens een van de passagiers reed de chauffeur te snel. De bestuurder liep onder meer botbreuken op in zijn onderbeen en is opgenomen in het ziekenhuis van Granollers. Hij heeft een alcoholtest ondergaan en deze bleek negatief. Informatienummer Alarmdienst SOS International stuurt per direct drie teams naar Spanje om de slachtoffers bij te staan. Ieder team bestaat uit een arts, een verpleegkundige en een hulpverlener. Zij stappen om 07.00 uur vrijdagochtend op het vliegtuig, aldus een woordvoerder. Organisaties betrokken bij het busongeval in Spanje hebben een informatienummer geopend voor het publiek. Daar waren vrijdagochtend al ongeveer tweehonderd telefoontjes binnengekomen van verontruste familieleden en kennissen die informeerden naar bekenden die mogelijk betrokken waren bij het ongeluk. Het nummer is 0800-0990099.
Echt vreselijk. Mijn medeleven voor de nabestaanden. Gaat er familie met vakantie en zie je ze nooit meer terug. Echt een nachtmerrie.
op teletekst stond zeker 8 doden !! verschrikkelijk zeg, ze moeten spanje nu wel hebben gister en eergister al bomaanslag, en dan denk je lekker op vakantie te gaan
Hier gelukkig geen bekenden of familie die daar op vakantie was, hopelijk geld dat ook voor jullie allemaal meiden.
O wat erg, ik denk dat dit de grootste nachtmerrie is die je kan overkomen, als slachtoffer maar ook als nabestaande. RIP voor de slachtoffers en heel veel sterkte voor de nabestaanden.
mijn broertje en zijn vriendin zaten in die bus! ze zijn nu nog in het ziekenhuis maar zijn niet ernstig gewond gelukkig. mijn broertje heeft ook geholpen met mensen uit de bus te tillen enz. het erge is nog dat hij er emotioneel helemaal doorheen zit, hij zit helemaal onder het bloed en in het ziekenhuis spreekt bijna iedereen alleen spaans. ik vind het zo erg en hoop dat hij snel naar huis kan, ik wil hem zo graag omhelzen.
Wat erg zeg. Heel veel sterkte voor jullie allemaal. En hopelijk gaat het ook snel weer beter met de mensen in het ziekenhuis, want er waren een paar in kritieke toestand.
dank jullie ik heb mijn broertje inmiddels aan de telefoon gehad en hij zegt dat de chauffeur heel hard en gevaarlijk reed. mijn broertje heeft zijn sleutelbeen gebroken en zijn vriendin heeft een scheur in haar ruggewervel, maar gelukkig leven ze nog! ik hoop dat ze geen trauma overhouden want het was heel heftig allemaal.
@ Mandy, Hopelijk mogen ze snel weer naar huis. Kan me voorstellen dat ze er emotioneel ff door heen zitten, het is niet niks natuurlijk wat ze mee gemaakt hebben. Sterkte voor jou en je familie, hopelijk zijn ze snel weer thuis!
mijn broertje en zijn vriendin mogen dinsdag naar huis! zij krijgt een korset om en mag dan vliegen, op schiphol staat er een ambulance klaar en worden ze hier over gebracht naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. ik ben heel blij dat ze naar huis komen, kunnen wij ze hier wat beter steunen. de moeder van mijn schoonzusje is gister wel naar spanje gegaan, dat scheelt ook al een hoop.