Hoi, De laatste weken is onze dochter nogal aan het kwakkelen met haar gezondheid. We zijn diverse keren bij de huisarts geweest waar dan weer een bovenste luchtweginfectie werd geconstateerd en altijd een oorontsteking die ze zelf moest uitzieken. Ze is doorgestuurd naar de KNO maar daar was een lange wachtlijst, gelukkig zijn we a.s. vrijdag eindelijk aan de beurt. Dochter is 4 jaar dus zit op school. Met school afgesproken dat ze wel komt als het gaat, en dat ze bellen als het niet gaat. Ik word dus bijna elke dag gebeld of ik haar wil ophalen. Meestal kon ik het regelen met man of mijn moeder op mijn werkdagen maar mijn moeder zit nu ook een beetje in de lappenmand dus dat gaat even niet. ze kwakkelt nu vanaf april, waarvan bovenstaande oplossing tot vorige week gewoon heeft gewerkt. Ik werk dus de afgelopen week en deze week ook, thuis ipv op kantoor. Qua werk gaat het nog beter ook, omdat ik thuis veel beter kan focussen. Ik werk zelfs meer dan mijn 20 contract uren omdat ik als de dood ben dat ze vinden dat ik er met de pet naar gooi. Ik kreeg steeds alle begrip, tot vandaag. Mijn leidinggevende vind dat ik gewoon op kantoor moet komen werken en maar andere opvang voor mijn zieke dochter moet zoeken. Hij is van alles op de hoogte maar het begrip is momenteel ver te zoeken. Heeft er iemand misschien nog tips?
Geen tips, alleen heel standvastig blijven. Je gezin staat op nr. 1 en wat niet lukt dat lukt gewoon niet! Je laat een ziek kind niet alleen thuis en ook niet bij een oppas. Een ziek kind heeft een papa of mama nodig. Gaat het langer duren kun je altijd nog kijken of je partner ook wat uren vrij kan nemen zodat jij normaal kunt werken maar voor nu gaat het je niet lukken. Gewoon eerlijk zeggen daar kom je het verste mee. En als je baas echt een *piep* is krijg je misschien een waarschuwing. Als dat de eerste is is het kut maar dan nog kan hij je voor nu niets maken en ben jij bij je zieke kindje.
Zoek goed uit hoe de regels rondom thuiswerken bij jullie zijn. Je kunt ook altijd navraag doen bij de OR. In de cao staat wrs ook allerlei info en vaak hebben bedrijven nog aanvullende eigen afspraken en regels.
Wat een stugge werkgever. Je zou haast gaan vragen om calamiteiten verlof voor het ophalen en zorg verlof voor de zorg thuis. Hij mag blij zijn dat je nog thuis werkt. Ik snap dit soort werkgevers niet, bij mijn oude werkgever ook steeds gezeik en bij mijn man ook. We zijn beiden gewisseld van werkgever en nu wel begripvolle werkgevers die zeggen, fijn dat je thuis werkt ipv. Vrij vragen. Doe wat kan en soms is het zo. Ik zou kijken of je er uit kan komen met je werkgever en anders verder solliciteren. Banen liggen voor het oprapen.
Is ze ook echt ziek wanneer school belt om haar op te komen halen of trekt het thuis weer erg snel bij? Is er vanuit jouw leidinggevende een rede naar voren gekomen waarom t van belang is dat je op je werk fysiek aanwezig bent? Vindt hij dat je minder presteerde vanuit thuis? Merken ze t wanneer je kind thuis is en jij je werkdag hebt? Op zich vanaf april tot nu is een lange periode waarin dus veel begrip is geweest. Het voelt erg vervelend natuurlijk voor jou want het gaat om jouw kind, maar wat de werkgever van je vraagt is eigenlijk niet onrealistisch. Grofweg gezegd je hebt lang de tijd gehad om opvang voor je zieke kind te regelen. Het blijft altijd moeilijk met een ziek kind om alle ballen hoog te houden. Goede moeder en goede werknemer.
Als ik haar ophaal voelt ze zich echt niet lekker, de ene keer is dat eerder op de dag dan de andere keer. Vaak valt ze thuis dan ook gelijk in slaap, en ga ik gelijk weer aan de slag. Ook als ze wakker blijft kan ik gewoon aan de slag, ik heb dan geen kind aan haar. Nee hij geeft geen reden, gewoon waarom? Daarom. Ik krijg juist de afgelopen week dat ik helemaal thuiswerkte meer gedaan dan op kantoor omdat ik me veel beter kan concentreren dan in een vol kantoor waar iedereen door elkaar heen praat. En hij heeft er ook baat bij dat ik extra werk op pak, dus dat is het niet. mijn man heeft de overige weken al gedaan omdat ik maar 3 dagen werk en daarvan altijd al 1 thuis, dus de overige 2 dagen dat ik niet werk en die ene thuiswerkdag zorg ik al voor haar. het is wat inderdaad, overal voelt het als tekortschieten, werk en thuis..
Ik zou je baas vertellen dat waarom daarom geen reden is. Als je het net zo kinderachtig wil spelen zeg je: daarom is geen reden, als je van de trap af valt ben je gauw beneden En dat je eerst een reden wil horen voor je daar verder over praat/nadenkt.
Maak gebruik van je rechten. Calamiteitenverlof als je ze moet ophalen, kortdurend zorgverlof voor de andere dagen. Daar heb je 2x je werkweekuren recht op. Een werkgever kan alleen weigeren als het bedrijf in ernstig gevaar komt. Maar het is wel schappelijk dat je wel afwisselt met je man, en dat doe je zo te lezen. Zeg het je baas, hoe je het thuis nu geregeld hebt. Zeg ook dat je een blik oppassen kunt opentrekken en dat je bovendien vindt dat je anderen niet wilt opzadelen met een ziek kind. Dat is ook niet in het belang van het kind.
Precies dit. Ik en mijn vriend zijn ook van werkgever gewisseld omdat de werkgevers het ons onmogelijk maakten om zorg voor de kinderen en werk te combineren.
Ik snap je werkgever wel. Jouw kind hoeft niet zijn probleem te zijn.... Ik vind het bestaan van calamiteitenverlof al erg ver gaan, maar begrijpelijk in een noodsituatie als er een ongeluk gebeurt bijvoorbeeld, maar zeker niet voor dit soort gedoe waar geen eind aan lijkt te komen.
Ik zou in overleg gaan. Geef aan dat je de afgelopen weken ipv verlof te hebben opgenomen ervoor, thuis hebt doorgewerkt. Dat je zelfs meer voor elkaar krijgt thuis en vraag naar de redenen van het naar kantoor moeten. Is er een bezettingsprobleem? Kun je thuis taken niet doen, die je op kantoor wel kan? Het is wel belangrijk dat jullie elkaar spreken en kijken wat wel mogelijk is en tot een oplossing komen.
Maar ze doet haar werk wel thuis, beter zelfs. Dus welk probleem heeft haar werkgever nu feitelijk? Puur dat ze niet fysiek op het werk is?
Ehm, zelf voor zorgen natuurlijk.... Maar mijn opvattingen over werkende ouders zijn hier inmiddels wel bekend Ik vind dat er altijd 1 ouder thuis moet zijn, OOK bij kinderen die al op de middelbare school zitten.
Oke, niet bekend bij mij in ieder geval Bij velen zal werken met 2 ouders wel een keuze zijn, maar niet bij iedereen natuurlijk. Ik heb ook bewust gekozen voor een baan vanuit huis waardoor ik er altijd ben voor mijn kinderen. Maar ik voorzie economisch wel een probleempje als in alle gezinnen 1 ouder stopt met werken.
Ik kan me wel er iets bij voorstellen dat je werkgever niet blij is met de situatie. Jij geeft aan dat je thuis meer doet dan op kantoor maar dat is wellicht niet zichtbaar voor je manager. Plus misschien vinden sommige collega's het niet fijn of willen zij nu ook meer thuiswerken. Dus ik kan me wel voorstellen dat je manager dat zo aangeeft. Ik zou met hem in gesprek gaan en aangeven wat jij zelf doet om te zorgen dat je je uren maakt en de situatie nogmaals uitleggen. Verder is het nu natuurlijk bijna het einde van het schooljaar. Ik merk aan mijn kids ook dat ze meer moe zijn dan normaal. Op school bellen ze je misschien ook wel iets makkelijker omdat jij tot nu toe altijd meteen je dochter bent gaan halen. Ik zou toch kijken of je met je dochter en school afspraken kunt maken over wanneer ze bellen.
Ik vind het probleem volledig bij je werkgever leggen nogal kort door de bocht. Dit speelt alwat langer. Als je werkgever je af en toe oo kantoor wil zien snap ik dat wel Hij betaald je immers . Ga in gesprek en kom tot een compromis.