Hallo dames, Over en aantal weken heb ik een intake gesprek bij de verloskundige. Dan ben ik rond de 8/9 weken zwanger. Nu vertelde ze mij over de telefoon dat deze echo niet meer wordt vergoed? Iemand hier al ervaring mee en wat heb jij aan kosten gehad? Liefs Genesis
intake is wel verzekerd, maar qua echo's eigenlijk alleen je termijnecho en je 20weken echo.. Kijk maar in je voorwaarden. Standaard genomen dan, medisch ligt het volgens mij weer anders.. ik heb er wel een stuk meer gehad, o.a. Om medische redenen, maar mijn verzekering is nogal sloom met rekeningen, dus die verwacht ik binnen een paar maanden. Eigen risico van 2012 kwam hier ook pas mei 2013.
He wat raar,zij is toch diegene die bepaald wanneer er een echo wordt gemaakt?en daarbij het is geen pretecho op jou verzoek dus het hoort onder verloskundige zorg te vallen.betaalt door de zorgverzekering.hier blijde keren geen rekening gezien!
Ik heb bij de laatste drie zwangerschappen steeds een echo gehad bij de intake en nooit iets gehoord over een rekening. Nu weet je het tegenwoordig natuurlijk nooit, die afrekening kan best 1 jaar of 1,5 jaar op zich laten wachten natuurlijk.
De termijnecho (die standaard tussen de 10-12 weken wordt gemaakt) en de 20-weken echo worden vergoed. Er zijn verloskundigen die een echo maken rond 8 weken, meestal op verzoek van de zwangere zelf. Als dit zo is mag zij in theorie deze in rekening brengen en zal deze dus bij jou terecht komen aangezien de verzekering deze niet vergoed. Soms is het zo dat een vk uit zichzelf een echo maakt die zal ze dan, denk ik, niet in rekening brengen maar zien als een soort "extra" service?
Hier bij de zwangerschap van mijn zoontje ook bij 8 weken een echo gehad (i.v.m eerdere miskraam) maar nog geen rekening van gezien. Eerlijk gezegd verwacht ik die ook niet meer aangezien eigelijk alles al is gedeclareerd
Ok niet overal hetzelfde dus. Ik vind het maar vreemd zeker gezien ik in mijn 1e zwangerschap ook geen rekening heb gehad. Overigens is de echo niet mijn eigen verzoek. Ga toch maar navraag doen bij verzekering.
Wat ik weet van mijn vriendin die vk is...is het zo als ze een echo maken om een medische reden (bv bloedverlies of iets dergelijks) dan wordt dat meestal wel vergoed door de verzekering. Maar de meeste. VK praktijken doen ze ook wel echo's die ze dan niet claimen bij de verzekering...dus wel raar dat jouw vk dat gelijk aangeeft!
Mijn VK vertelde me net dat per 1 januari 2014 echo's niet meer vergoed worden, behalve die voor de prenatale screening (dus 12 en 20 weken). Echo's bij de intake vallen daar dus ook onder. Ik heb overigens bij de VK geen extra echo's gehad, bij 5 en 7 weken had ik echo's bij de gyn en die gingen dus eerst van mijn eigen risico af omdat dat nog onder vruchtbaarheidsbehandeling viel en niet onder verloskundige zorg.