2e of zoveelste kindje, wat wil jij anders doen in kraamweek dan voorheen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Nora1983, 17 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi, weet niet of dit hier thuis hoort, maar vraag me af of er ook meiden zijn die dingen in hun volgende kraamweek heel anders willen dan de vorige kraamweek/weken.
    Ben zelf 5 maand geleden voor 1e keer moeder geworden. Voorspoedige zwangerschap, maar op laatst 11 dagen zh en uiteindelijk ingeleide bevalling. Is trouwens ook goed verlopen. Maar omdat het de 1e was, was ik nogal overweldigd. Ik voelde me helemaal niet meteen moeder, leek wel of babytje van iemand anders was. In de kraamweek voelde ik me een stage loper, ondanks dat we een hele lieve kraamhulp hadden. Ik had maar 1x per dag visite, maar vond dit nog wel veel. Al voelde ik me prima, was erg moe en had voor mijn gevoel niet voldoende rusttijd.

De volgende keer wil ik dus meer rust!

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Die eerste kraamweek vond ik overweldigend met alle informatie die we kregen, alles was nieuw.. Vond het heel erg spannend. Bij de tweede was het veel vanzelfsprekender en we wisten wat te doen dat gaf dus ook heel veel meer rust: kraamzorg kwam ook nog maar 3 uurtjes per dag en we hadden alleen maar tijd voor elkaar. Kortom genieten! Bij de derde helemaal geen kraamzorg meer, maar zelf wel nog meer mijn rust gepakt. Mijn lijf had dat niet perse nodig na de zwangerschap en bevalling, maar het was wel echt heel erg fijn.

Hier kwam trouwens helemaal geen visite die eerste weken op hele naaste familie na. Dat voelde niet als visite in ieder geval haha.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de 2e alleen moeder en kind zorg aangevraagd. Vond het kraamgedoe echt helemaaaaaal niks. Heeft echt mn kraamweek verpest. En iedereen maar zeuren dat ik het over me heen moest latennkomen, me lekker laten verwennen enz. Brrrrr.
    Nee, ik vind dat gedoe niks dus dan ga ik het niet nemen omdat het "normaal". Kraam kwam alleen de checks doen en ging weer. Heerlijk:)

4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier hoop ik op meer rust.was in het ziekenhuis bevallen en mocht de volgende dag naar huis.op de 5e dag terug naar het ziekenhuis omdat ze té geel werd.mocht in een moeder-kind couveusekamer blijven maar moest dan ook zelf alles kunnen doen,hele gang van de kinderafdeling door om naar het toilet te kunnen komen,de kleine zelf kunnen pakken,voeden evt bijvoeden en verschonen.met een minimum van eens per 3 uur.kolven moest ook nog voor de bijvoeding en dan tussendoor de kinderarts,bloedprikken bij de kleine,zelf naar de verloskundigeafdeling voor mijn controles of om te kunnen douchen.en mn man kon alleen overdag komen.en dan nog bezoek van Familie.was blij dat we na 2 dagen weer naar huis mochten en dat we tot 10 dagen kraamzorg kregen.

5. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik hoop dat als we nog een kindje zouden krijgen dat deze sneller/gelijk mee naar huis mag. Ik heb eigenlijk geen kraamweek gehad omdat ik alleen maar bezig was met kolven/van mijn kamer naar de afdeling waar mijn dochter lag/mensen te woord staan.

En ik hoop dus dat ik volgende keer een echte kraamweek mag ervaren met veel rust en echt genieten van de eerste dagen. Maar dat heb ik helaas niet voor het zeggen

6. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Bij de eerste was ik alleen met onze nieuwe baby en kraamverzorgster; ik werd heerlijk verwend :) de kraamverzorgster was erg ervaren en het was super! Mijn man kwam 's Middags iets eerder thuis, in een rustig en opgeruimd wat ik zelf ook heerlijk vond. Ik heb dat echt als een heerlijke en rustige tijd ervaren.

Bij de tweede kreeg ik een nog wat onervaren kraamverzorgster en was mijn man in de kraamweek ook vrij. Echt heel lief hoor maar jeetje... Erg chaotisch :p Mijn man communiceerde namelijk dingen heel anders dan ik waardoor er nog wel eens misverstanden waren. Ook bleven dingen liggen; voornamelijk dingen waarvan de kraamverzorgster dacht dat mijn man ze wel zou oppakken maar waarmee mijn man niet zo haastig is :D In combinatie met hormonen escaleerde dat 's avonds waardoor ik nog van alles ging opruimen :) :p

De derde keer ga ik daarom voor een ervaren kraamverzorgster (dat kon ik aangeven) en neemt mijn man pas vrij na de kraamweek :D Klinkt misschien lullig maar hij is smiddags altijd vrij vroeg thuis en zo zijn we dan na de kraamtijd met ons vijven. Voor iedereen beter :D

Nu alleen nog wachten op een derde :p

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wat ik zeker hetzelfde zou doen: in de eerste week geen kraambezoek. Alleen opa's en oma's, tante's en oom's van de kleine (dus onze ouders en broers met aanhang en kids). En we krijgen precies dezelfde kraamverzorgster op onze vraag.

Wat anders: kunstvoeding ipv borstvoeding (door omstandigheden... wil nu een relaxte kraamweek) en meer rust nemen in bed. De vorige keer zat ik veel in de woonkamer, maar vanwege onze eerste zal dit niet meer haalbaar zijn.

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Eerste kraamweek was heel hectisch en intensief (zoals vermoed ik bij alle first-time mama's ;)), BV lukte niet, start fulltime kolven, wennen aan alles, lichamelijke ongemakjes... En vooral ook de slopende vermoeidheid.
    Heb vrijwel dagelijks kraambezoek gehad.

Wat wilde ik anders bij de 2e? Vooral het kraambezoek (afgezien van opa's oma's en broers/zussen) kwam er de eerste 2 weken zeker NIEMAND in, had ik me voorgenomen.

Bij de tweede helaas eerst 2 dagen op kraamafdeling in ziekenhuis gelegen (vre-se-lijk vond ik dat!), flink last van naweeen, BV problemen (pijn) en die nieuwe situatie dat je opeens je aandacht moet verdelen over 2 kinderen... Had echt geen klik met kraam, ze deed netjes haar werk, maar ik vond haar als persoon gewoon... tja. Durfde niet te klagen bij kraambureau, want er was niets objectiefs dat ze fout deed. Voornemen van kraambezoek was wel gelukt, maar echt geweldig vond ik kraamtijd nog steeds niet.

Wat wilde ik anders bij de 3e? Een kraam met een klik en anders dus bellen met kraambureau en andere vragen! Zelf 1000 keer beter voorbereid zijn op geven van BV en heel laagdrempelig adequate hulp vragen, want goed begin is het halve werk. Heb veel foto's en filmpjes bekeken op internet en ben in zwangerschap al bij een lactatiekundige geweest, haar 06 nummer lag op mijn nachtkastje. Mezelf laten verwennen en gewoon echt gebruik maken van feit dat iemand anders voor me kon zorgen.

En de kraamweek bij de 3e was... ZALIG :D! Gelukkig fijn thuis, een leuke kraam met echt een klik, BV die meteen goed liep (dankzij mijn eigen kennis). Ben 5 dagen in bed blijven liggen. Niet dat ik zo slap of beroerd was, maar gewoon lekker lui. Zodra ik in de kleren in woonkamer zou zitten, dan word je zo weer in de routine gezogen van zorgen voor oudere kids, aandacht geven, bezig zijn... Zolang ik in bed boven lag, hielden mijn andere kinderen rekening met mij ;).

9. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Mijn RUST nemen en de verplichte slaapjes ook verplicht doen!
    Bij de eerste vond ik het allemaal wel goed,wilde helemaal niet rusten maar naar mijn baby kijken!!
    Dit heeft me later toch opgebroken!
    Nu bij mijn dochter heb ik echt iedere dag geslapen vanaf 12:00, HEERLIJK!!!

En dat ga ik straks weer doen....genieten van al die extra slaapjes:D

10. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Ik hoop geen overstroming in m'n keuken dit keer...
    Verder zoveel mogelijk niks doen. In bed blijven en me laten verwennen.
    Omdat m'n zoontje een maand later jarig is, doen we denk ik gewoon kraam/2e verjaardagsfeestje. natuurlijk mogen opa's, oma's, ooms, tantes en m'n beste vriendin eerder komen. Maar geen andere visite meer tussendoor.

11. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    meer rust!
    bij nr 1 gestart met bv maar lukte niet dus na een week over op flesvoeding, maar 3 weken kolven moeten afbouwen ivm borst ontsteking...
    dat dus geen 2e keer meer! maar gewoon gelijk fv!
    en bezoek op afspraak. mn schoonouders hebben er een handje van gewoon langs te komen op de stomste tijden want ik kon toch gewoon slapen terwijl zij beneden zat te tetteren :)
    dus wil je langskomen, prima maar alleen als het ons uitkomt en je belt van te voren, anders gaat de voordeur weer dicht voordat jij binnen bent!:D

12. Zeilboot

Zeilboot Actief lid

8 okt 2013
    409
    26
    28
    NULL
    NULL
    Een kraamborrel ipv. de invasie die ik nu over me heen heb gehad. Iedereen bedoelt het super lief maar we hebben een enorm grote familie en het was te druk!

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou niets anders doen.. bij geen van de drie. Nou ja, bij dochter gingen we op dag 5 het ziekenhuis in en dat zou ik natuurlijk graag anders gezien hebben maar goed, dat heb je niet voor het zeggen.

We hebben gezellig bezoek gehad, ik had voldoende rust. Het was gezellig etc etc. En ik ben heel blij dat ik bij de derde na het ziekenhuis (KS) gekozen heb voor een paar dagen kraamhotel. Heerlijk, even veel tijd alleen met mijn allerlaatste kleintje!

@Nicole... net zoals elke bevalling anders is, loopt de bv ook elke keer anders. Jammer als je gelijk die optie dichtgooit.

14. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Ik zou niet veel anders doen mocht er een tweede komen. Me alleen iets minder druk maken. ;) Maar dat zal iedereen wel hebben bij de eerste, dingen die bij een volgend kindje makkelijker gaan: is ze wel warm genoeg aangekleed, drinkt ze wel genoeg, doe ik het wel goed? Etc. Maar dat was niet specifiek iets voor de kraamweek, doe ik nu soms nog en wellicht bij een tweede ook nog wel. :D

Ik kijk heel positief terug op mijn kraamweek. Toen nog een heerlijk zoete baby, een vriend met twee weken vakantie en een onwijs lieve kraamhulp (ook nog eens zalig weer, ook niet onbelangrijk ;) ). Verder hebben we alles gedaan zoals wij dat wilden en ons niets aangetrokken van anderen. Geen zin in visite? Dan niet, bel over een week of twee maar weer. Heeft wat scheve gezichten gegeven van anderen, maar wij hadden er geen last van en mede daardoor een heerlijke week gehad!

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb me de derde keer eindelijk laten verwennen. De eerste keren moest ik zo nodig bewijzen hoe stoer en sterk ik wel niet was en dat ik nauwelijks rust nodig had en me o zo goed voelde. Ik voelde me ook best wel goed hoor, had geen zware bevallingen gehad en niet al te veel schade, maar ik voelde erg de druk om me te bewijzen.

Dat heb ik de derde keer bewust losgelaten. Ik heb elke middag geslapen, lag 's ochtends nog in bed als de kraamverzorgster kwam, heb genoten van elke middag een fruithapje na mijn slaapje, echt asociaal heerlijk, haha. Schoonouders vonden het maar raar dat ik na 4 dagen nog rondliep in mijn pyjama, maar ik vond het wel best. Ik kan het dus iedereen aanraden om die eerste week echt te genieten van de luxe van zelf eens verzorgd worden ipv altijd maar de verzorger uit te hangen.

Kleine aanvulling: het enige dat ik van de derde keer anders zou doen, is me niet meer gek laten maken door de overbezorgde kraamverzorgster. Zij dacht dat onze baby misschien blaasontsteking had en toen ploeterden wij op de derde avond door de ijzige kou en een halve meter sneeuw naar het ziekenhuis voor niets. Terwijl mijn gevoel de hele tijd al zei dat er waarschijnlijk niets aan de hand was en hij gewoon nog even wat tijd moest krijgen om op gang te komen.

16. miep84

miep84 Niet meer actief

Hetzelfde: geen bezoek (alleen opa/oma en eigen broers/zussen met fam.)

Anders: geen bv maar kv en meer tijd in bed doorbrengen, heb de 1e x nauwelijks overdag in bed gelegen, ik wilde al van alles zelf doen.

17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij de eerste moesten we 2 dagen in het zkh blijven vanwege complicaties bij de bevalling, ik heb me heel veel zorgen gemaakt om mijn kindje. Maar ik lag zelf ook verschrikkelijk in de kreukels en ik wilde zo graag weer van alles doen, ik vond het zo erg dat mijn eigen herstel zo lang duurde en ik de hele kraamtijd in bed door moest brengen terwijl onze geweldige en superlieve kraamhulp alles moest doen. Maar dat was in de zomer..

Nu is het toch prutweer buiten, geen weer om met je baby uitgebreid te gaan wandelen…dus kan mij het schelen als het weer 2 weken duurt voor ik uit bed kan. Ik heb er nu ook meer vertrouwen in dat mijn lijf weer kan herstellen, dus daar ga ik me in elk geval niet druk meer over maken.

18. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Oooh ik wil nu wel bepaalde dingen anders..

Ik wil sowieso de eerste dag (moet verplicht in zhuis bevallen) dus van geboorte een paar uur alleen zijn met het gezinnetje.. Eerst met zn drietjes en daarna snel mijn grote moppie erbij!

Verder was mijn moeder er elke dag.. Dat wil ik nu dus niet! Hoe lief ze ook is.. Na drie dagen is t leuke er vanaf ;)

Wil nu bv gaan proberen te geven, dus heb voor nu een aanvraag voor 5 ipv 3 uur staan..

En ik HOOP dezelfde kraamverzorgster te kunnen krijgen :D

19. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Ik zou veel meer rust nemen en het bezoek flink beperken.. We hadden besloten een kraamfeest te geven zodat al het bezoek verspreid over twee dagen zou komen en we er dan vanaf zouden zijn.. In de praktijk betekende dit echter twee hele drukke dagen en daar omheen nog genoeg losse bezoekjes van mensen die niet op één van die twee dagen op het feest konden komen.. Dus de volgende keer, als we al een kraamfeest geven, géén bezoek meer er omheen.In ieder geval niet de eerste weken.

Ook zou ik denk ik direct starten met fv ipv bv. Heb bv geprobeerd, maar oa. het feit dat dit niet lukte heeft mijn kraamtijd heel erg verziekt.

20. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik ga meer rust nemen, heb nu ook extra luxe kraamzorg, en geen bezoek behalve opa/oma en mijn vriendinnen die zelf de weg in huis weten haha. We houden een kraamborrel waar we familie, collega's en vrienden ontvangen. Manlief heeft de eerste weken na de bevalling vrij dus we gaan ook vooral genieten met zijn vieren. De vorige keer had ik toch het idee dat ik voor iedereen moest zorgen ondanks dat ik een sectio had gehad en bijna niks kon. Nu verzorg ik dus helemaal niemand, daarom laat ik ook echt alleen de mensen op thuisvisite komen die weten waar alles staat en dus voor zichzelf kunnen zorgen, wel zo prettig voor mezelf! En ik ga me lekker laten verwennen door kraamhulp/manlief :D!

Deel Deze Pagina