Vanaf welke leeftijd moeten kinderen zichzelf kunnen aan en uitkleden? Onze zoon is 3,5 en kan dit niet, behalve zijn broeken uit doen. Op de aanmelding voor de basisschool zag ik de vraag of je kind dit al kan. Ik neem aan dat dit met de gym lessen te maken heeft. Vanaf wanneer moet een kind dit kunnen en zijn er trucjes om bijvoorbeel een trui makkelijker uit te krijgen?
Op school is het wel handig als hij het al kan en anders helpt de juf of een groep 2 kleuter hem wel. Hoe hij het leert: oefenen! Om kleding zelf aan te krijgen: het op zijn kop op bed/bank leggen, plaatje naar beneden zeg maar. Op deze manier heeft zoon het geleerd. kleding uit weet ik zo even geen trucjes voor. eerst armen en dank hoofd en niet alles tegelijk uit willen doen. Volgens mij begonnen ze er bij mij rond de 2,5 mee. Zoon is 3 geworden van de zomer en kan zichzelf aan en uitkleden. Ok hij zit weleens vast als hij alles tegelijk wil uittrekken en pas had hij zichzelf aangekleed: onderbroek + pyjamabroek aangehouden en daaroverheen zijn schone onderbroek + spijkerbroek
Hier zijn we ermee bezig. Aankleden gaat redelijk. Inderdaad alles juist aangeven. Bij een trui ofzo moet ik nog wel een beetje leiden. Waar moet zijn hoofd door en waar de armen Bij een broek uittrekken moet ik het eerste stukje helpen. Hij krijgt hem niet over zijn luier. Verder is het veel geduld hebben. Broek moet soms 3 keer opnieuw
Dochter van 2,3 kleed zichzelf al zelf uit ( alleen sokken, broeken, jas, schoenen), we zijn nog niet aan het oefenen, maar misschien wel leuk en handig om daar mee te beginnen, inderdaad! Aankleden kan ze alleen met leggings en pyjamabroeken, dus zonder knoopjes, laarzen zonder rits kan ze zelf. Bovenkleding nog niet. Zoon van 4,9 doet het wel allemaal zelf, al heeft hij soms nog weleens moeite met knopen en ritsen. toen hij naar de basisschool ging kon hij nog helemaal geen knopen en ritsen. We hebben toen een paar spijkerbroekjes gekocht zonder rits of knoop (H&M, C&A). Vond het ook zowat om hem steeds naar de toiletgang hem met open gulp de klas in te laten komen... Thuis blijven oefenen, Drukknopen gingen makkelijker dan schuifjes hier. En niet teveel willen overnemen. Mn zoon begint al snel te piepen als het niet lukt, waardoor ik zelf de neiging heb om het dan maar snel even zelf te doen, maar daar leren ze natuurlijk niks van
Mijn oudste van 3,5 kan dit ook nog niet echt. Ze is sowieso niet zo handig wat betreft grove motoriek. Ik ben er wel mee bezig maar ze begint al gauw te piepen 'het lukt niet!' en dan denk ik ach ik doe het wel even snel, maar dan leert ze het natuurlijk niet . Ze kan zelf schoenen, sokken, broek etc uit en aan doen. Trui is het grootste struikelblok zowel met uit als aandoen. Jas aandoen heeft ze op de peuterspeelzaal geleerd. Ritsen, knopen etc kan ze allemaal nog niet maar vind ik niet het ergste. Om bij haar een broek aan of uit te doen hoeft de knoop niet los en jas dicht doe ik dan wel op het schoolplein. Op de basisschool gymen de kleuterklassen elke dag als ze niet naar buiten kunnen dus ik denk dat wat ze nu nog niet kan dan wel snel leert
Hier een leergierig kindje en begon met 2 al haar sokken en broek uit te trekken. En zelf haar jas aan en uit te doen. Met 2.5 wou ze steeds meer zelf doen. Het lukte niet altijd even goed maar liet haar haar gang gaan want helpen mocht ik ook niet echt. Dus veel geduld hebben Met 3 kon ze alles zelf uitkleden en aankleden ze zoekt ook zelf haar kleren nu uit. Heb haar uitgelegd dat de rits/knoop voor moet bij broeken. Broeken zonder rits gezegd dat label achter moet en met shirts die een print hebben gezegd dat die voor moet en hebben ze geen print dan uitleggen dat het label achter moet. In het begin raakte ze nog wel eens in paniek omdat de trui niet uit wou en haar hoofd dan in de trui zat. Maar dit heeft ze zelf heel handig opgelost. Ze doet eerst de ene arm er uit en dan over haar hoofd en dan gaat de andere arm heel makkelijk. Met schoenen heb ik voor nu wel rekenschap gehouden dat het geen veters heeft omdat ze niet kan strikken dan worden het knopen en juf er straks niet op zit te wachten om alle kindjes de schoentjes te strikken.
Wij oefenen veel maar verder dan broek uittrekken en jas aan- en uitdoen komt hij nog niet. Hij wil het wel graag zelf doen maar krijgt het niet voor elkaar. Op zijn oude creche was een meisje dat met net 2 jaar zelf schoenen, sokken, jas en regenbroek met bretels aan kon trekken, ik stond met open mond te kijken
Ach dta komt goed hoor, mijn mannetje is al vroeg begonnen met school en kon ook zelf geen schoenen aan en uit trekken, dacht ik, ook netjes zo ingevuld op de lijst en juf heel blij naar een paar weken zo handig dat hij zelf zijn gymschoenen aan en uit kan doen en toen hij een ongelukje had dan geef je hem droge kleren mee en kleed hij zich zelf om, ooh ja? Deze mama verbaas je zult zien als ze het andere kinderen zien doen hoe snel zij het ook willen. En schoenen inderdaad met klittenband want strikken wordt het nog niet
Mijn dochter is drie en kan zelf haar onderbroek, broek , rok sokken aantrekken en uit trekken. Jas zelf aandoen. Maar trui is nog een beetje lastig. ik doe deze over haar hoofd en de rest doet ze zelf.
Hier dochter van 2 jaar en 5 maanden en zij kan alles zelf, buiten de drukknopen van haar jeans dichtdoen. Natuurlijk heeft ze wel eens een t-shirt omgekeerd aan of is een trui verkeerd dichtgeknoopt, maar ze doet haar best Ze wou al heel vroeg zelfstandig zijn en heeft bv toen ze anderhalf was zeker een week geoefend met kousen aandoen tot het lukte (En het is niet altijd een voordeel dat ze alles zelf kan, want we mogen niet helpen, dus het is wanneer zij het wil)
Tip voor zelf jas aantrekken: leg de jas op de grond met de kraag naar je toe. Stop je armen in de mouwen en gooi de jas over je hoofd. En verder oefenen, oefenen, oefenen Veel samen doen ipv dat jij het alleen doet
Onze middelste kan het al een tijdje het zelf aan en uitkleden, maar is een kindje dat alles al heel snel alleen en zelf wil doen. Razend wordt ze als je wilt helpen Oudste had die behoefte veel minder en kon dit toen ze een jaar of 3,5 was, daarvoor interesseerde het haar gewoon niet. Gewoon lekker veel oefenen.
hangt af van hoeveel zin ze erin heeft.. maillot gaat meestal niet heel soepel en t-shirts/ truien gaan ook lastig. Aan dan.. uit krijgt ze alles wel behalve als het bv lastig over haar hoofd gaat moeten we wel eens helpen.
Hier kleed hij zich half aan en uit sinds hij 3 jaar en een maand of 2-3 is Zijn sokken, onderbroek, broek, schoenen(zonder veter), vest, jas, blouse, muts gaan goed. Ook met rits en knoopjes. Dat kan hij meestal aan en uit doen.. Wat hem nog steeds niet lukt zijn voornamelijk de shirtjes uit en aan doen. Hij zit dan met zijn armen en/of hoofd vast Hij is er zelf mee begonnen.. En ik heb het doorgezet door het hem dan ook iedere morgen te laten doen.. Mijn jongste 21 mnd. Kleed zich helemaal uit. Met shirt, broeken, schoenen, jurkjes etc. Echt alles.. Ze doet zelfs haar strakke romper uit.. Maar dan van boven naar beneden.. En natuurlijk gaat de luier, vol of niet, erachteraan.. En dan gaat ze het potje halen... Absoluut niet handig in de winter...
Mijn dochter begon daar met 2 jaar wel mee. Ik heb t altijd wel gestimuleerd, maar ze had er zeker niet altijd zin in (en ik geen zin in dat gefrustreerde gekrijs als t niet lukte). Maar af en toe toch zelf laten aanploeteren. Jas leerde ze ook op de psz. Idd met op de grond gooien. Op sommige kleuterscholen schijnen ze het helemaal zelf te moeten kunnen, maar bij mijn dochter in de klas worden ze nog wel geholpen als het echt niet lukt. Vooral de lastige jurken en veterschoenen (waar de juf ook om smeekt om die niet aan te doen op de gymdagen ) En de grotere kleuters helpen de kleintjes vaak ook nog wel. Ik zou er wel goed mee oefenen, maar als het echt niet (helemaal) lukt, is het ook geen ramp. Op school zien ze het anderen ook doen en dan is de drive er misschien nog wat meer om het ook zelf te kunnen.
Hier ook.. Met 2 jaar kwam ze compleet aangekleed "uit bed". Hoefden we niks voor te doen.. Zocht zelf kleren uit en trok alles zelf aan. Maar op school helpen in het begin de oudste kleuters maar al te graag. Maar de bedoeling is wel dat ze het dan snel zelf kunnen. Trucje voor de trui dat ik op school veel zag is trouwens om eerst allebei je armen erin te doen en dan armen omhoog, trui omlaag over je hoofd en klaar. Verder tja.. Lekker zelf laten doen leert hij het het snelst van. Maarja.. Dat is meer iets voor het weekend denk ik En als het beetje lukt... Kun je er een wedstrijdje van maken... Handig omdat ze op school geen 20 minuten hebben om aan te kleden
Volgens mij ligt het erg aan het kind zelf. Mijn oudste heb ik echt moeten motiveren om het te gaan doen. Hij gaf vaak aan dat hij het niet kon en het kostte veel moeite. Vlak voor hij 4 werd kon hij zich zelf aan en uitkleden. Op school zijn er ook nog veel kids die het nog niet helemaal zelf kunnen. Mijn jongste wilt alles zelf doen, of hij het nou wel of niet kan. Die zit echt anders in elkaar, raakt enomr gefrustreerd als hij het niet alleen kan.
Hier een heel bijdehand grietje.. Trekt nu al zelf sokken aan/uit, schoenen aan/uit broek kan ze ook.. Alleen shirtje lukt nog niet Broeken gaan nog wel aan zonder dat ze knoopje oid dicht doet, maar vind het voor een ruim 1.5 jarige best wat
Hier leerde mijn oudste dat op het KDV vlak voordat hij naar school ging. Dus ouder dan 3,5 jaar. De jongste daarentegen kan zich al uitkleden en zelf haar jas aandoen. Alleen de rits moet ik dan nog doen.