Zelf aan/uit kleden wanneer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bamsekram, 30 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Aan en uitkleden heeft hij pas een maand voor het school gaan geleerd. Hij had er niet zoveel interesse voor en zelf had ik altijd zoiets van "ach kom maar ik doe het wel even snel". Gelukkig pikte hij het wel snel op.

2. Rana84

Rana84 Actief lid

12 dec 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dochterlief hier trekt zelf haar schoenen (met klitteband), jas en sokken helemaal zelfstandig aan en haar broek en trui moet ik haar aageven zodat ze die niet verkeerd om aan doet, maar voor de rest kan ze het alleen. Makkelijk bij luiers wisselen ;) Ze is pas 20 maanden, maar vrij zelfstandig gelukkig.

3. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Adi, zo proberen wij het ook. Maar op de een of andere manier is hij erg nogal houterig in, om de armen achter zijn rug in de goede richting te bewegen en die vingers zo te plaatsen dat hij dus aan de mouw kan trekken. Het lijkt bij hem echt een zeer ingwikkelde motorische handeling zeg maar........

Met 20 maanden al alles zelf kunnen......ach, zou voor mij echt niet de norm zijn. Er is ook vast wel een kindje dat het met 19 of 18 maanden al kan. Gelukkig al zo zelfstandig is voor mij zelf persoonlijk ook niet echt een begrip wat ik heel belangrijk vind (in de context van dingen heel vroeg kunnen), want dan zou het voor MIJ zijn, tenminste dat is mijn gevoel daarbij.

4. Rana84

Rana84 Actief lid

12 dec 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL

Is voor mij ook niet de norm, maar ze begon er zelf mee en wordt zelfs ontzettend boos als ik haar wil aankleden. Voor mij is het natuurlijk makkelijk dat ze alles zelf doet. :)

5. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Zoontje van bijna 5 kan nog steeds z'n T-shirt of trui niet uit krijgen. En sokken kunnen ook nog erg lastig zijn.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vroeg me dit laatst ook af. Onze zoon kan zelf al een tijd zijn jas aan en uit doen. Broek, onderbroek, sokken en hemd kan hij zelf uit doen. En zijn hemd ook zelf weer aan. Nou ja, meestal. Soms raakt ie vreselijk in de knoop. :)
    Als ik hier de leeftijden zo lees, zal ik toch maar eens gaan oefenen met hem. Ik denk dat hij z'n onderbroek en broek eigenlijk best al zelf zou kunnen. Alleen de trui lijkt me nog zo lastig, maar ik ga met de tips uit dit topic aan de slag.

7. Bamsekram

Bamsekram Actief lid

10 nov 2012
    136
    0
    0
    NULL
    Friesland
    Ik ben intussen begonnen met oefenen, maar hij zegt vrij snel 'kan ik niet'. Vooral trui uit doen is erg lastig. Hij krijgt de eerste arm er niet uit. Tips hiervoor zijn erg welkom. De pyjama aan en uit gaat het makkelijkst en dit oefenen we nu dagelijks. Ik neem er een grote portie geduld bij.

We blijven oefenen en misschien moet ik voor de eerste periode maar makkelijke broeken kopen, zodat ik drukknopen en schuifjes vermijd. Probleem is alleen dat hij extreem dun is dus elastiekbroeken zakken af.

8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Ja hier was het ook dat kan ik niet. Tja dan ben ik misschien streng maar ik liet hem zien hoe het wel moet en daarna ging de kledinstuk weer aan/uit en moest hij het toch echt zelf doen. Idem met broek open en dicht doen. Gewoon voordoen en daarna zelf laten oefenen/oplossen. En waarom andere broeken kopen? Op school leren ze het juist extra snel.

Deel Deze Pagina