Zelf aankleden, op welke leeftijd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 23 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hier 3 kinderen die nog aangekleed worden.

De oudste van 7 functioneert op het niveau van een peuter door klassiek autisme en heeft door diezelfde aandoening totaal niet door hoe zijn lichaam in elkaar steekt.

De middelste van 4 raakt echt in paniek als hij zichzelf moet aankleden. Tegenwoordig trekt hij (vaak) zelf zijn broek aan als ik er bij blijf staan. Maar ondanks een normaal IQ zit hij op het zmlk, bij hem is er duidelijk meer aan de hand. We pushen hem op heel veel vlakken, hij kan niet aan alle achterstanden tegelijk werken.

De jongste is ruim 2, maar de wil is er.

@Maan14, mijn jongste zoon kan ook minder dan je op basis van zijn IQ en leeftijd mag verwachten, bij hem komt het door het missen van een aantal genen. En het is inderdaad heel frustrerend als mensen dan aannames gaan doen over je kind en over jouw ouderschap, omdat hij iets nog niet kan. Bij mijn zoons kun je aan de buitenkant ook niet zien dat ze een afwijking hebben.

Maar hoewel ik echt heel veel verwaande mensen tegen ben gekomen die hun mening al klaar hadden, is mijn ervaring dat er nog veel meer mensen zijn die wel nadenken voor ze hun oordeel vormen.

famofthree en Maan14 vinden dit leuk.
  2. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Wat heftig en inderdaad herkenbaar. Ik kan ook heel veel mensen die het inderdaad wel begrijpen. Ze zien er normaal uit en daarom word er niet verwacht dat ze dingetjes niet kunnen.

Onze revalidatie arts zeg altijd dat ze niet alles tegelijk kunnen leren alles gaat in stapjes en als ze grofmotorisch iets leren kan het best zijn dat fijn motorisch even achterblijft.

Berte vindt dit leuk.
  3. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    De oudste twee (meiden) konden het rond een jaar of 3 zelf, m.u.v. knopen en riemen. De jongste (jongetje) is bijna vier en kan zich wel uitkleden, maar niet aankleden. Aan de ene kant vind ik dat hij het op die leeftijd moet kunnen, dat het van hem verwacht mag worden. Aan de andere kant zie ik ook immense verschillen tussen kinderen onderling. Onze jongste is sowieso traag met héél veel dingen: motorisch, angst, begrijpend luisteren, praten. Maar ja. Met een aantal andere dingen is hij juist weer veel vlotter dan gemiddeld, dus ik verwacht dat het op een gegeven moment vanzelf wel recht trekt maar ik ben er niet zo zeker van dat hij het nu ook écht al kan. We blijven hem stimuleren, maar ik ga er zeker geen strijd van maken.

4. allstar

allstar Actief lid

29 mei 2012
    344
    6
    18
    Hier ook!

5. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw

Mooie post! Heb zelf een hersenbeschadiging opgelopen bij de geboorte. Bij mij uit het vooral in de fijne motoriek. Sluiting van mijn ketting krijg ik bijvoorbeeld niet zelf vast. Ik had als peuter ook grote driftbuien idd een combi van heel graag willen, maar niet kunnen.

Deel Deze Pagina