Vrouw meer werken voor man?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 27 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    #1 Minny, 27 mei 2010
    Laatst bewerkt: 27 mei 2010
    Bij ons is het zo dat mijn man gewoon fulltime is blijven werken en ik naar 2,5 dag toen we kinderen kregen. Ondanks dat mijn man 's middags altijd voor half 5 thuis is (soms al half 4) vind ik dat hij toch een boel mist in de opvoeding. Hij is eigenlijk nooit alleen met de kinderen. Ik vind dat jammer en heb hem aangeboden om bv een halve dag meer te gaan werken zodat hij een halve dag minder kan. Nu is het op zijn werk nogal lastig te regelen, dus ik weet niet of het kan. Maar hoe hebben jullie dit geregeld?

Ik zit natuurlijk niet te wachten op meer werken, maar heb het er wel voor over als hij meer met de kinderen kan zijn. Of heb je niks aan een middagje, waarvan de oudste nu nog veel slaapt?

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ja ik vind het ook wel belangrijk dat een papa minimaal 1 dagje heeft met zijn kind(eren) waarop hij er echt alleen voor staat zeg maar. Maar dat moet ook inderdaad qua werk wel te regelen zijn. Ik heb makkelijk praten want ik werk 3 dagen en mijn vriend werkte sowieso al 4x9 dus heeft de woensdag vrij om lekker bij Louise te zijn. Ik zou even kijken wat er met zijn werk te regelen is en indien (financieel) nodig zou jij dan een halve dag meer kunnen werken. Het lijkt mij voor zowel papa als de kids erg leuk/belangrijk om samen een dagje te hebben.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het schijnt zelfs financieel ook nog aantrekkelijker te zijn als je allebei parttime zou werken. Heeft te maken met belastingaftrek en de belastingschijven.
    Bij ons is het andersom, ik werk 32 uur (wordt tegenwoordig ook al gezien als fulltime :D ) en mijn vriend werkt(e) gemiddeld zo'n 28 uur. Helaas zit hij nu al langere tijd thuis in de Ziektewet. En hier is het besluit gevallen dat Hopmanneke volledig thuisblijft, en een deel-WAO ontvangt en dat ik op mijn 32 uur blijf.

Kan je man/vriend geen ouderschapsverlof krijgen op het werk? En dat hij dan een hele dag thuis is? Ik bedoel je bent vaak ook al weer een groot deel van de dag kwijt als je ook nog reistijd hebt enzo. Het zou voor mij dus bijvoorbeeld niet aantrekkelijk zijn om een halve dag te gaan werken, omdat ik per saldo ongeveer anderhalf uur reistijd heb (per dag)

4. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Wij hebben ervoor gekozen dat mijn man 4x9 uur werkt ipv 5x8.
    Hij heeft hierdoor alleen geen adv meer, maar wel ieder woensdag vrij.
    Wij vinden het heel fijn. Ik werk zelf woensdag de hele dag en dan is hij lekker samen met Milan.
    Ik ben hier echt blij mee want ik heb totaal niet het gevoel dat hij iets mis in de opvoeding.

5. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Na mijn bevalling ben ik 5 dagen blijven werken, en later is dit terug gebracht naar 4 dagen. Ik zou graag 3 dagen willen werken,maar mijn man is gedeeltelijk arbeidsongeschikt dus zit er voorlopig niet in.

6. EmyD

EmyD Niet meer actief

Toen ik zwanger was, was het de bedoeling dat mijn vriend op maandag thuis zou zijn en ik 3 dagen zou gaan werken. Helaas ging het bedrijf waar mijn vriend werkte failliet, toen ik hoogzwanger thuis zat. Ik kon mijn afgesproken parttime contract ook niet meer terugdraaien (ivm vacaturestop). Dus toen mijn vriend een nieuwe baan vond waren wij natuurlijk allang blij. Mocht het in de toekomst mogelijk zijn, zou ik best 4 dagen willen werken en mijn vriend ook.

7. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik vind het ook heel belangrijk dat mn man tijd doorbrengt met alyssa (en binnenkort met wondertje2).
    ik werk 2a3 dagen in de week, meestal de dinsdag, woensdag en de zaterdag.
    er zijn verschillende redenen waarom we het zo doen en toch een hele belangrijke is dat mn man tijd alleen heeft met alyssa.

liefs doris

8. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Mijn vriend werkt 5 dagen en ik 4. Ik wil eigenlijk wel een dagje minder gaan werken, maar dat zit er financieel helaas niet in.
    Mijn vriend werkt wel op zaterdag i.p.v. de maandag. Op die dag is hij lekker de hele dag alleen thuis met Roy.

9. happymama79

happymama79 Fanatiek lid

19 mrt 2010
    2.399
    0
    0
    Mijn vriend is iedere avond rond half 5 thuis. En op vrijdagmiddag is hij vrij. Dat is zijn papa-middag waar hij ontzettend naar uitkijkt.

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik ga 4 dagen werken (nu 36 uur dat wordt 30 uur ofzo) en mijn vriend 4x9 (kan niet anders). Beide dus 1 dag thuis met de kleine, 3 dagen naar de opvang.

11. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

4 aug 2009
    905
    0
    0
    Wij zijn beiden minder gaan werken, financieel gezien kan dat makkelijk. Dus voor 2 dgn de week komt er een oppas bij ons thuis.

12. Inger1979

Inger1979 Fanatiek lid

wij zijn ook beide minder gaan werken. Beide 4 dagen en ik vind het hartstikke leuk dat de mannen samen een "mannendag" hebben :D

13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Nee, ik ga niet meer werken zodat mijn man minder kan werken. Hij werkt 5 dagen per week en heeft eens per maand adv. Ook heeft hij het weekend en vakanties. Kijk als het financieel kan, dan mag hij een dag inleveren...maar met geen haar op mijn hoofd dat ik meer ga werken!

(klinkt wel heel gemeen:()

14. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik werk nu 1 dag in de week, en vanaf volgende week gaat mijn man part time werken, dus 4 dagen ipv 5. We hebben het helemaal door laten rekenen hoe dat met de financiën zou gaan, en we gaan er bijna niet op achteruit, dus kan het goed!

15. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.827
    9.336
    113
    Gelderland
    Ook wij zijn allebei minder gaan werken. Ik werkte 35 uur en nu 21 wat neer komt op 2,5 dag.
    Mijn vriend werkt nu 32 uur verdeeld over 5 dagen en is woensdag middag vrij en heeft dan zijn middagje alleen met onze zoon. Ik hoef het dan ook niet te proberen om vrij te nemen op die dag want hij vind het veel te leuk alleen met J.

16. Sterretje08

Sterretje08 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.850
    0
    0
    Mijn man werkt 5 dagen en ik 3
    Zoonlief gaat 2 dagen naar de creche, want papa is door de weeks een dag thuis en werkt dan op zaterdag
    Zo hebben ze toch hun daagje samen nog

17. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    In het begin was mijn man thuis op maandag en werkte ik 4 dagen. Dit is voor mij carrieretechnisch het beste. Voor hem werkte het helaas niet en ik moest nog een dag minder gaan werken. Hoop in de toekomst zeker wel weer terug te gaan naar de oude situatie, want ik vind dat een vader meer moet zijn dan alleen thuis rond etenstijd en op zondag.

Gelukkig is mijn man nog wel zo dat als hij thuis dat hij er ook echt is en niet ook nog eens meot voetballen of studio sport moet kijken ofzo. ;)

18. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Mijn man werkt 6 dagen maar wel heel verspreid. Hij is eigen baas. Zaterdagmiddag en avond is hij vrij, net als de zondag, woensdagmiddag probeert hij vrij te houden want dan zijn de kids er. De rest van de tijd werkt hij 36 tot 50u verspreid over de rest van de dagen en dan meestal tussen 8 en 22u.

Hij is er altijd met eten en verder waneer het uitkomt en kan. Hij ziet de kids vaak, is er bij belangrijke dingen altijd bij (gesprek, uitvoering van school, belangrijke afspraken) Hij is ook vaak genoeg met ze alleen of met 1 van de 2 alleen. Dan redt ie zich ook prima.

Ik werk mee in het bedrijf maar express niet buitenshuis. Zo hoeven de kids nooit naar de opvang.

19. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

12 sep 2008
    739
    0
    0
    Ik werk 3 dagen per week, mijn man 5. Hij wilde heel graag naar 4 x 9, maar dat kan met zijn baan gewoon echt niet. Het komt wel regelmatig voor dat ik een extra dagje moet werken. In die gevallen neemt mijn man vrij. Hij kijkt daar dan ook echt naar uit en geniet ontzettend van zo'n dag.

20. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik werk zelf 2 dagen. Ik werk normaal 20 uur, maar ik heb 3 uur ouderschapsverlof opgenomen.

Mijn man neemt af en toe eenpapa dag, 1x per maand op eigen kosten. Hij is vrachtwagenchauffeur en maakt zowiezo te veel uur.
    hij wil graag ander werk, maar hij is nog niet uit wat hij nu precies wil.

Deel Deze Pagina