zelf babyhapjes maken

Discussie in 'Voeding' gestart door blackeyedgirl, 8 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Hoi hoi,

Ik ga met de kleine pas vanaf 6 maanden beginnen met bijvoeden.
    Maar omdat ik gisteravond zag dat de bospeen in de aanbieding was, heb ik een zakje meegenomen om alvast wat babyhapjes te maken.

Ik had eens in een aflevering gezien van keuringsdienst van waarde,
    dat een chefkok het had over wortels door een sapcentrifuge te halen en dan de geraspte wortel in het wortelsap te koken, om zo de meest pure smaak te krijgen.
    En aangezien ik toch een keukenmachine heb die stof staat te happen, leek het me een goed idee.

Nu heb ik dat dus gedaan, maar weet ik niet hoelang ik het nu moet koken?
    Wat denken jullie, een minuutje of 10 moet toch wel genoeg zijn?

En hoe vriezen jullie de hapjes in?
    Heb wat ijsblokvormpjesbakjes, maar bij lange na niet genoeg om alle wortelpuree in te doen.
    Of kan het ook in van die ijsblokjeszakjes?

hoor het graag van jullie!

En evt ook wat tips van welke groente ik nog meer hapjes kan maken :D

2. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ik lees mee.....

3. Ik heb voor onze ukken ook alles zelf gemaakt. Eerst inderdaad wortel. Bloemkool en brocolli gaat ook goed in het begin. Witlof met appel en natuurlijk bruine bonen met appel viel goed in de smaak bij de oudste..
    Eigenlijk heb ik alles wat we zelf aan groenten eten wel gedaan voor de oudste. Dus ook bietjes (wel met een aardappel erbij voor de binding) en sperzieboontjes.

Kwestie van gaar koken, pureren en invriezen. (Bruine bonen met appel maakte ik altijd vers omdat dat toch al kleine porties zijn)

Ik vroor de porties in, in dezelfde bakjes als waarin ik de gekolfde melk invroor (avent bakjes). Heb ik er meer dan genoeg van. In het begin porties van 50 gram.

De eerste maanden niet gemengd.

Voor de tweede had ik een voorraad aangelegd van groente en fruit. Die wilde alleen geen gepureerde groente eten, alleen gepureerd fruit.

Het ook zo ongeveer alle soorten zoet fruit gepureerd en in de vriezer gedaan. Nu is er nog niet zoveel. Straks heb je weer perzikken, nectarines, pruimen, etc. Druiven gaat ook goed trouwens. Heb steeds alles met vel en al gedaan, daar zitten de vezels en vitaminen vooral in.

4. adi

adi Niet meer actief

Ik zou het niet zo ingewikkeld doen joh (met dat koken in pure wortelsap oid). De meest pure smaak krijg je door gewoon pure wortel te geven. Als je met 6 maanden begint kun je die gaar koken en even prakken (of helemaal niet).

Wij zijn begonnen met wortels (eerste 3 dagen), daarna sperziebonen, brocolli, bloemkool en potjes bruine bonen en appel.

Ik heb niks ingevoren, gewoon dezelfde dag even 5-10min in een pannetje en klaar, is echt tig keer lekkerder.

Probeer zelf een gekookte wortel in te vriezen, en vervolgens in de magnetron op te warmen om te eten. Ik vind dat echt waterig smaken dan en echt niet ruiken naar wortel. Worteltje koken kost bijna net zo veel tijd als ontdooien en verwarmen. En bloemkool en brocolli zijn in 3 min gekookt, dat is al helemaal geen moeite.

Misoh, ik vind het wel interessant dat je juist bruine bonen wel vers ter plekke bereidt. Dat is de enige groente waarvan ik het me kan bedenken dat je het van te voren bereidt en invriest. Het kost namelijk uren om bruine bonen goed gaar te krijgen + een nacht weken van te voren. En bonen uit pot of blik zijn natuurlijk geen optie voor een baby.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou die bospeen lekker zelf opeten.

En dan als je kind 6 maanden is gewoon verse kopen.
    En niet moeilijk doen met apparaten. Gewoon worteltjes schrappen en gaarstomen of koken. Je kunt voor de hele familie worteltjes maken als je ze zonder zout kookt en het zout er op je eigen bord op strooit.

Je baby kun je een afgekoelde achtgekookte wortel in de hand geven om zelf te ontdekken en proeven. Je kunt als je wilt voeren ook de wortel even prakken.
    Helemaal niet nodig om allerlei apparaten uit de kast te trekken en uren in de keuken te staan. Van pureren en invriezen wordt het allemaal niet lekkerder en het is ook nergens voor nodig.

6. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    met die sapcentrifuge is het trouwens niet zo heel veel moeite,
    scheelt weer pureren achteraf heb ik gemerkt hihi

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vries wel in, simpelweg omdat ik geen zin heb in elke avond tig pannen op het fornuis en allerlei half-bedorven groente moeten weggooien.

In het begin maakte ik alleen groenten: wortel, broccoli, bloemkool, doperwtjes en sperzieboontjes. De eerste weken heb ik het gepureerd in de staafmixer, daarna gewoon prakken met een vork of met een stampotstamper (werkt ideaal). Ik vries in in Avent bakjes en in Nuby bakjes, set van 6 stukjes bij de Kruidvat voor een paar euro, werken ideaal.

Nu maak ik elke zoveel dagen een aantal porties, heb nu net broccoli en aardappels gehaald dus dat ga ik zo even maken, Irem krijgt een deel vanavond en de rest gaat in de vriezer. Vind de smaken na invriezen absoluut niet veranderd, het smaakt allemaal prima.

Sinds 8 maanden geef ik meestal iets van vlees/vis of ei erbij, maar dat maak ik altijd wel vers klaar. Als wij geschikt (ongekruid) vlees of vis eten krijgt Irem dat ook en anders heb ik wat vis in de diepvries liggen wat ik zo in 10 minuutjes kan klaarmaken.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
  9. Bruine bonen uit een pot heb ik wel gedaan hoor. Weken is inderdaad veel werk. Jij doet dat niet omdat er suiker/zout in zit neem ik dan aan?
    Ik ben gaan bijvoeden met 6 maanden en de bruine bonen zijn pas met negen maanden op het menu gekomen. Dat kleine beetje zout/suiker van 1 portie afgespoelde bonen in de week vond ik wel kunnen.

Ik vroor vooral in omdat een bos wortelen, een hele bloemkool, etc nogal veel porties geeft. Dus op dag 1 gaven we het vers, dag 2 uit de koelkast en de rest werd ingevroren.

Zeker met fruit vond ik het handig om niet iedere dag te hoeven doen. Gewoon een middagje schillen en pureren inlassen en klaar is ik. Ontdooien kost geen moeite wat mij betreft.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh ik vries trouwens alleen avondeten in. Fruit maak ik altijd vers, gewoon iets wat er op de fruitschaal ligt, en dat Irem toch gewoon in stukjes.

11. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij stomen alle groentes en vlees, pureren en invriezen in de potjes/bakjes van avent, geweldig! ben ik een ruime middag mee bezig maar dan heb ik wel voor bijna 2 weken hapjes in de vriezer.

12. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
  13. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    hier ook zelf koken en porties in de vriezer! werkt prima. wij kopen wel biologisch...

14. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    als je niet wil rapleyen (stukken zo in de hand geven) maar dus hapjes wil geven, zoals je vraag, dan kun je bij de hema of de xenos heel goedkoop bakjes kopen waar je tot 250gram in kan bewaren. Ik kookte inderdaad de groenten en deed ze in het begin in de blender (maar ik begon dus ook met 4 maand) en met 6 maand deed ik al prakken ipv. blenderen, wortels, brocolli, bloemkool, sperzieboontjes, doperwten, rode bieten, spinazie (de laatste twee niet vaker dan 2 x per week geven in totaal ivm. nitraatrijkegroente) etc....

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb nooit ingevroren. Maar ik heb ook nooit met extra potten en pannen op het fornuis gestaan en ik heb ook nooit halfbedorven groente weg hoeven gooien hoor!

caithlyn09 vindt dit leuk.
  16. amy1981

amy1981 Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.013
    0
    0
    Ik vries ook in, maar een aardappeltje kook ik wel vers, omdat ik niet zeker weet of je die ook in kan vriezen. Ik vries o.a. de volgende produkten in als het gekookt en gepureerd is; worteltjes, doperwten, sperzieboontjes, bloemkool, kip, gehakt, appeltjes en mango.
    Ik probeerde afgelopen week om een gepureerde nectarine in te vriezen, maar na het ontdooien ging het niet helemaal goed meer hahaha... die kon ik dus weggooien.
    Ik gebruik een ijsblokjeshouder om in te vriezen en doe het daarna in ee diepvrieszakje met een etiket erop wanneer het bereid is en wat het is.

17. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Thanks meiden!

Had die site van de keukenkikker ook al eerder gezien,
    maar vind het zo raar dat ze bij de recepten van 6 maanden al vlees geven en ook aardbeien.

Heb trouwens een kindje met KMA, dus weet niet of ik nog met meer dingen rekening moet houden?

18. amy1981

amy1981 Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.013
    0
    0
  19. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0