verloop eten rond 15 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Blue Ice, 25 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blue Ice

Blue Ice Lid

28 apr 2008
    98
    0
    0
    bediende
    Mechelen
    Hallo,

ik heb een vraagje, mijn zoontje Rune wordt bijna 15 maanden en
    hij eet als volgt :

's morgens rond 7.30u zijn pap
    ( 240ml water + 8 schepjes melkpoeder )

rond 11.30u krijgt hij zijn groentepap met vlees ( ongeveer 300gr)

dan rond 15.30u is het tijd voor fruitpap ( 3 stukken fruit met koekjesmeel )

om 18u meestal 2 boterhammetjes met smeerkaas of confituur...

en dan rond 20u terug zijn pap ( 240ml + 8 schepjes melkpoeder )

Hoe is dit bij jullie, want ik heb soms het gevoel dat hij hiermee niet voldoende heeft , het is wel een goede eter...
    Hij moet maar eten zien en hij begint al te watertanden

Ben benieuwd voor jullie reacties!

groetjes

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Je bedoeld wat ze met 15 maanden hier aten?

Dat was ong dit ->
    06.30 - 07.00 Melk, ongeveer 165cc.
    09.30 - 10.00 Fruit, altijd vers, zoveel ze lusten.
    12.00 - 13.00 Sneetje brood met boter (soms beleg), slokje water/thee.
    15.30 - 16.00 Beker water/thee, soms een kracker/rijstwafel/oid & sap.
    17.00 - 18.00 Avond eten, melk ong 100cc.
    19.30 - 20.30 Melk ongeveer 165cc.
    Evt nachtvoeding, ong 135cc melk.

Melkvoedingen zijn altijd ongeveer gezien we live borstvoeding, gekolfde borstvoeding en kunstvoeding gaven met die leeftijd.

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Vanaf een ongeveer een jaar hebben wij geen vast schema oid. Mijn zoontje draait gewoon mee. De dagen verlopen hier als volgt (als ik thuis en, bij oppas is dit vergelijkbaar).

Tussen 7 en 8 wakker en rond 8:30 uur ontbijten met 1 a 2 boterhammen en een bekertje melk
    Tussendoor wat fruit of een cracker
    Rond 12:30 uur 2 boterhammen + thee + fruit
    Tussendoor iets van een cracker, fuit, komkommer oid, soms een koekje
    18:00 uur met de pot mee + yoghurt of kwark
    19:00 uur naar bed

Is er trouwens een reden voor dat je ochtends warm geeft ipv 's avonds? Misschien als hij 's avonds gewoon met jullie warm eet, hij wel tevreden is? Ik vind verder dat hij wel heel veel pap/melk krijgt. Maar dat is mijn mening.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Lijkt me een prachtige hoeveelheid voor een kind van die leeftijd. Wel vind ik de melkvoedingen erg groot.
    Sommige kindjes vinden eten gewoon heel leuk / lekker maar dat wil nog niet zeggen dat ze echt honger hebben ('trek' is weer wat anders hè?). Waarom denk je dat hij er geen genoeg aan heeft? Komt hij ontevreden over?

Ons schema was met 15 maanden:

- ontbijt: 200ml volle melk + bambix of 1-1,5 boterham + 100ml melk (fruit optioneel erbij/ erin)
    -tussendoor: drinken 300 ml sterk aangelengde diksap / water / thee (soms een koekje of rijstwafel)
    - lunch: 1-2 boterhammen + fruit + 100ml volle melk
    - tussendoor: drinken 300 ml (zie boven) + koekje / soepstengel / fruit etc
    - avondeten: 250 gram warm eten + 100ml volle yoghurt

5. Blue Ice

Blue Ice Lid

28 apr 2008
    98
    0
    0
    bediende
    Mechelen
    Hallo,

Bedankt voor de reacties, leuk om te zien hoe het bij jullie gaat...

Het is eigenlijk vanaf zijn 3 maanden dat we hem rond de middag groentepap gaven ( zijn zo vroeg begonnen omdat hij reflux had ) en we zijn dit altijd zo blijven doen... geen specifieke reden eigenlijk...

Wat de hoeveelheid melk betreft, ben nog eens gaan kijken op de doos met poeder en daar staat tussen 10mnd en 18mnd 210ml water + 7 schepjes, wat we eerst ook deden, maar hij had hiermee niet voldoende, vandaar dat we er 30ml en een schepje hebben bijgedaan... dus zoveel verschil is dat niet echt hé...

groetjes

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

240 + 8 schepjes is gewoon best een boel hoor. Stuk meer dan hier in Nederland geadviseerd wordt. Ook wordt in Nederland meestal geadviseerd om met 1 jaar over te stappen op gewone melk.
    Melk bevat veel vetten en eiwitten en die heeft je kindje nu in mindere mate nodig. Is het misschien een idee om minder pap te geven maar dit bijvoorbeeld te mengen met fruit? Dit vult ook aardig maar biedt weer meer (en betere) vitamines.
    Een avondfles zou je kindje niet meer nodig moeten hebben (soms zijn er ook patronen ontstaan). Is het een idee om na de avondmaaltijd een toetje te geven? Bijvoorbeeld in de vorm van yoghurt of kwark (ook weer met fruit bijvoorbeeld).

Het standaard advies is in Nederland minimaal 300 ml, maximaal 500 ml zuivelproducten (kaas, melk, yoghurt etc). Jij zit op bijna 550 alleen aan pap. Het zijn maar suggesties hoor. Een tevreden kindje is de belangrijkste richtlijn.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hadden dit ongeveer bij 15 maanden, eigenlijk met de pot mee:

ontbijt: pap 180-200cc halfvolle melk met papgranen
    tussendoor: 1a2 stuks fruit
    lunch: 1 boterham met 100cc melk/thee
    tussendoor: koekje met sap/thee
    avondeten: gewoon met de pot mee, klein toetje
    voor het slapen: thee met melk.

Van ons CB was 180/6 het max advies. Wij zijn nog wel even (tussen 4 en 6 maanden) naar 210/7 gegaan, maar dat vonden ze al veel. laat staan 240.. Het maagje went daar ook aan, je kleine moet dan meer eten, om verzadigd te zijn.

Qua zuivel inderdaad 500cc max, 300cc adviesminimum.
    Ik zou proberen om wat meer brood te geven. Misschien in de ochtend 2 boterhammen, evt met 180/6 fles erbij?

De avondfles, heeft hij die nog nodig? Mijn zoontje at namelijk ook graag, maar bleek prima zonder die fles te kunnen. En de tijden kwamen ook niet zo precies meer..

Ik zou gewoon proberen hem in jou dag mee te laten lopen. Als jij 's ochtends een kopje thee drinkt, hij ook wat met wat fruit/koekje, lunch je om 12.30, dan hij ook gewoon mee. Bij 15 maanden zou dat zo'n beetje moeten kunnen..

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier aten ze op die leeftijd met onze maaltijden mee (ene keer meer dan de andere keer, soms 1 hapje, soms een hele boterham). Pap waren ze geen fan van. Daarnaast gewoon borst op verzoek.

Ik vind dat je kindje wel vrij veel zuivel krijgt, vooral die 240/8 in de ochtend (bedoel je met pap echt pap met grane of alleen kunstvoeding?) vind ik een tikje extreem. Een kind van die leeftijd heeft aan 300cc zuivel op een dag al genoeg, en met 240/8 zit je dan nog maar 30cc van het dagminimum af.

Wil hij in de ochtend niet gewoon een boterhammetje mee-eten? En ook gewoon met de andere maaltijden die je zelf eet? Hij is al zo groot, dat is toch veel gezelliger?

Deel Deze Pagina