huh zorgtoeslag??

Discussie in 'De lounge' gestart door Ikbenhetmaar, 1 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Hoi meiden,

Wie snapt dit.. :(

Mijn vriend heeft elke maand 60,- zorg toeslag ontvangen.
    Die van mij had ik niet aangevraagd, bewust gedaan, om in 1x een lekker bedrag te krijgen.
    Dus wij 2 weken geleden die van mij aangevraagd.. krijg ik ineens 1098 euro gestort.. :(
    Hoe kan dat?? ik kwam aan een bedrag van +- 700,-

2. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Hoe wist je wat je zou krijgen? had je een berekening gedaan?
    ik zou anders even navragen.

3. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Ja had een berekening inderdaad gedaan :)

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Misschien van langer dan een jaar teruggekregen?

5. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    hmmm dat zou inderdaad kunnen maar doen hun dat dan automatisch? :( heb het geld maar op de spaarrekening gezet zodat als ik het terug moet betalen het gewoon kan, iemand enige idee wanneer zoiets definitief is?;)

6. Ischa31

Ischa31 VIP lid

5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Wonen jullie samen?

Want volgens mij kan er dan sowieso maar 1 iemand zorgtoeslag aanvragen en is de andere de toeslagpartner.

Volgens mij is zoiets pas na 5 jaar definitief.

7. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Ja wij wonen samen maar vriendlief zegt net dat toen hij zorgtoeslag aanvroeg hij aangegeven heeft dat we niet samen woonden zodat ik het dus achteraf kon ontvangen.

8. Ischa31

Ischa31 VIP lid

5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Je hebt nu dan zorgtoeslag aanvraagt over een periode dat jullie nog niet samenwoonde?

9. Ischa31

Ischa31 VIP lid

5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Anders zou ik maandag gewoon even bellen met de belastingdienst.

10. Funkie

Funkie Bekend lid

13 jan 2009
    929
    0
    0
    Maak sieraden (BIBI)
    Scheveningen
    volgens mij doet dat er niet echt toe, want mijn vriend en ik kregen eerst ook apart zorgtoeslag. nu samen.

maar als je het niet vertrouwd over dat je teveel hebt gekregen hebben hun misschien een verkeerde berekening gemaakt..

succes

11. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Nee, heb de berekening gedaan over 2010 (woonden we gewoon samen) en zouden samen +-1500 krijgen op jaarbasis.
    Hij heeft zeg maar een 700 al gehad, dus zou ik de resterende 7-800 krijgen. tenminste zo dacht ik het.

12. Patriesjuh

Patriesjuh Bekend lid

22 nov 2010
    549
    0
    0
    moeder
    Je kan toch niet aangeven dat je niet samenwoon terwijl je dat wel woon....das niet eerlijk, en komen ze natuurlijk achter als ze het zelfde adres zien lijk mij.
    Waarschijnlijk heb je nu meer gekregen dan je dacht omdat het is gebaseerd op 1 persoon, 1 inkomen, alleenwonend.....denk ik hoor.

13. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Nee heb nu de berekening gedaan voor wat we met zijn 2e zouden krijgen en daar dus mijn deel van door gegeven

14. Ischa31

Ischa31 VIP lid

5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Ik zou maandag anders gewoon even bellen met de belastingdienst.

15. Makamba

Makamba Actief lid

26 apr 2010
    233
    0
    0
    Gelderland
    Wie is mijn toeslagpartner?

Als u een echtgenoot hebt of een geregistreerde partner, is dat uw toeslagpartner. Hebt u die niet, dan kan iemand anders die ook op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. U moet dan wel aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:
    U hebt een huisgenoot aangewezen als fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
    U hebt bij de notaris een samenlevingscontract afgesloten met een huisgenoot.
    U hebt samen een kind.
    1 van u heeft een kind van de ander erkend.
    U leeft samen met iemand die vorig jaar ook al uw toeslagpartner was.
    U bent pensioenpartners.
    U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek

In jullie geval mogen jullie helemaal niet apart van elkaar een toeslag aanvragen, daar jullie volgens de wetgeving elkaars toeslagpartner zijn. Een toeslag wordt heel anders berekend indien je juist wel of geen toeslagpartner en/of kind(eren) hebt. Jullie inkomen is dan ook heel anders en een toeslag is logischerwijs inkomensafhankelijk.

De medewerkers van de Belastingdienst controleren dit ook geregeld, zelfs tot vijf jaar terug.
    Om de nodige problemen te voorkomen zou ik als ik jullie was zo snel mogelijk een wijziging indienen en samen deze zorgtoeslag aanvragen, gezien jullie een foutieve situatie hebben geschetst in een eerder gedane aanvraag.

Wellicht is je vriend een beetje in de war met de IB? Deze moet je ook gezamelijk aanvragen, echter kan je het bedrag wel splitsen op de manier zoals je dit zelf wil. Kortom, wat voor jullie het meeste profijt oplevert.

16. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    wij doen alles gescheiden ten opzichte van de belastingdienst ivm een eigen zaak dus geldt het dan wel voor ons??

17. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    In jullie geval mogen jullie helemaal niet apart van elkaar een toeslag aanvragen, daar jullie volgens de wetgeving elkaars toeslagpartner zijn. Een toeslag wordt heel anders berekend indien je juist wel of geen toeslagpartner en/of kind(eren) hebt. Jullie inkomen is dan ook heel anders en een toeslag is logischerwijs inkomensafhankelijk.

Klopt, ik heb ook een wijziging door gegeven hoor ipv alleen voor mij aangevraagd, daarin staat dat wij samen per maand 128,- krijgen en dat is iets van 1500 op jaarbasis, die heb ik doorgevoerd...
    Dus ik dacht ik krijg die 1500 uitbetaald óf het bedrag waar ik nog recht op heb.. en ik dacht dat ik dus recht had op 7-800.-
    Alleen hebben ze dus 1098,- gestort

18. Makamba

Makamba Actief lid

26 apr 2010
    233
    0
    0
    Gelderland
    Wat betreft je vorige post; naar mijn weten doet het er niets aan af of je een eigen zaak hebt w.b.t. je toeslag.
    Voor de IB heeft dit echter wel invloed.

Bij de zorgtoeslag doet het alleen terzake wat je (gezamenlijk) jaarinkomen is, of je een toeslagpartner hebt, wat jullie geboortedatum e.d. is, of je een kind(eren) hebt.

De medewerkers van de Belastingdienst kijken n.a.v. jullie aanvraag aan het einde van het jaar in het systeem of het ingevulde jaarinkomen overeenkomt met de al eerder gedane IB en alle andere informatie die ze van de werkgever of in dit geval van jullie zelf hebben ontvangen.

Zolang dat bedrag een voorlopige toeslag betreft zou ik het inderdaad aan de kant houden. In het gunstigste geval zouden jullie minder inkomen hebben ontvangen dan opgegeven en heb je recht op dit bedrag.

Deel Deze Pagina