Groot geel lichaam en sporten

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Cooksy, 2 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cooksy

Cooksy Lid

13 dec 2013
    10
    0
    1
    Hoi,
    Ik ben net bij de gyn geweest en ik ben zwanger :) Allemaal nog heel pril (5wkn). Op de echo was een grote cyste te zien (4x5 cm). Dit was het gele lichaam en wel groot maar niet abnormaal.
    Heb al wat rond gezocht op internet en het lijkt idd normaal. Rond de 12 wkn zou het gele lichaam dan weer zelf moeten verschrompelen.
    Nu zei de gyn wel dat ik niet intensief moet sporten omdat anders m'n eierstok kan draaien. Ik nam dit niet zo zwaar op en intensief sporten doe toch niet...
    Eenmaal thuis bedacht ik dat paardrijden misschien toch ook wel onder intensief sporten valt (voor gynaecologen dan). Afgelopen week ook nog dagelijks gereden en gesprongen en nergens last van... Zou ik nu dan toch al moeten stoppen??
    Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand een gedraaide eierstok gehad in het begin van de zwangerschap?? Wat is het risico voor de vrucht?

2. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Bij mij was de situatie wel anders, maar ik mocht na de punctie van de gyn de eerste weken niet paardrijden ivm kans op verdraaiing eierstokken, dit omdat door de stimulatie de eierstokken gezwollen zijn.
    De kans is niet heel groot, maar ik nam toch het zekere voor het onzekere!

3. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik heb wel zó'n cyste gehad.
    Volgens de gyn is het vooral erg pijnlijk voor jezelf als hij draait, voor het kindje niet echt een gevaar. Of ze zouden hem moeten opereren, dat is natuurlijk altijd een risico. Ze komen liever niet in de buik tijdens zwangerschap als het niet noodzakelijk is.
    Gelukkig blijkt hij bij mij te slinken.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wil niet paniekeren, maar ik zou het risico niet nemen. Een collega van mij heeft een verdraaide eierstok gehad. Uren liggen kronkelen van de pijn, vervolgens geopereerd. Eierstok was al aan het afsterven en die moest verwijderd worden. Dus, daarna ook nog eens verminderd vruchtbaar. Narcose wil je niet als je zwanger bent.
    Kortom, ik zou het het niet waard vinden.

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik zou even stoppen. Zodra de cyste weg is kun je weer verder (al blijft paardrijden natuurlijk altijd wel vrij risicovol). Maar voor nu zou ik zeggen even niet meer. Dat het een keer goed is gegaan wil niet zeggen dat het volgende keer ook goed gaat.
    Kans is dat je je eierstok moet inleveren...en een operatie tijdens zwangerschap is sowieso niet ideaal

6. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Ik heb bij mijn middelste een cyste op de eierstok gehad.
    Niemand zei iets over sporten.
    De cyste is de hele zwangerschap gebleven en een paar weken na de geboorte ben ik met spoed opgehaald met de ambulance vanwege vreselijke pijn, echt niet normaal meer.
    De cyste was uitgegroeid tot een hele grote cyste en er zat er nog een en ik had dus een steeldraai.
    Ze wilde de cyste verwijderen via een kijkoperatie maar de arts zei al dat dat mogelijk niet lukte en dat ze misschien de eierstok moesten verwijderen.
    De eierstok is gelukkig bespaard, maar de operatie is dus een grotere operatie geworden ( net als een keizersnede, alleen dan niet in mijn baarmoeder ).
    Dat was niet leuk ( nog een hoop ellende en na pijn gehad omdat de wond ging wijken ).
    Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, want het is echt geen pretje.
    Gr MB2005.

7. Cooksy

Cooksy Lid

13 dec 2013
    10
    0
    1
    Klinkt heftig MB2005, zo'n operatie vlak na de bevalling. Ik doe het inderdaad rustig aan nu. Over 2 wkn moest ik weer terug komen voor controle, kijken hoe het er dan voor staat. We hebben alleen nog een familiedagje Efteling en als ik niet in een achtbaan stap heb ik wat uit te leggen(familie weet nog niets)... Maar daar verzinnen we nog wel wat op.
    Wat ik me nog wel af vraag: Is zo'n cyste nu eigenlijk normaal? Heeft iedereen die in meer of mindere maten?

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Iedere zwangere heeft het eerste trimester zo'n 'cyste'. Bij jou is hij blijkbaar alleen een stuk groter dan normaal. Ik schat dat ze normaal iets van 2 tot 2,5 cm zijn.

MinnieM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina