Zelf billen afvegen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamamadelon, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hm ik denk dat m'n baas raar zou opkijken hoor 'sorry ik moet weg, ik moet naar school om m'n kind op te halen omdat ze een ongelukje heeft gehad. Ik ben over anderhalf uur weer terug'. Dan vervolgens de auto in etc..en kind maar wachten :)
    Gelukkig is ze al ruime tijd zindelijk en we zijn aan t oefenen met afvegen, dus ga ervanuit dat t niet nodig zou zijn. Maar t idee ;)

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Welkom in de wereld van de bassischool.

Ja de kinderen moeten zelf hun achterwerk afvegen en ja als moeder moet je je kind dan komen ophalen en verschonen als het in zijn of haar broekpoep. Heb het vandicht bij mee gemaakt bij een buurmeisje van me moeder moest komen en werd gelijk verteld dat ze haar kind zelfstandiger moest maken.

Makkerlijker kan ik dit niet zeggen dan dat je kind dus idd zijn achterwerk zelf moet afvegen dus oevenen oevenen en oevenen van af nu. Als ze al op de wc zitten en ja ik weet de meesten vinden het vies om het zelf te doen maar we helpen ze niet als we ze het niet leren.

Dus zeggen na je boodschap van de wc af pak een papiertje wcpapier en leer dat ze van achter zich moeten afvegen en thuis dus ook niet meer doen. Onder het mom je moet het zelf leren.

Als moeder kan je wel na de hand het nog even na kijken. Maar je kind dus idd goed zelfstandig maken met wc bezoekjes.

:):(:)

3. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113

Mmmm en wat dan te doen met de andere 28 kinderen in de klas??

Nee, ik ben niet zo dat ik ze hun broek laat ophijsen,, maar ik laat de kinderen staan en bukken en zo zelf oefenen om hun billen af te vegen. Het is een protocol op school, op heel veel scholen, dat kinderen zindelijk moeten zijn. Dit kan wel eens gebeuren dat een juf dit doet, maar dit is zeker niet het takenpakket.

En echt niet dat ik kinderen in een vieze broek laat zitten. Maar stel je voor dat ik bij alle kinderen de billen af moet vegen... en dan komen vragen waarom er weinig onderwijs gegeven wordt... (ja zo zijn mensen)

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het gaat wel om de kleuterklas, daar maak ik me echt nog geen zorgen of er genoeg onderwijs wordt gegeven. Ik neem eigenlijk ook aan dat er veel geplast/gepoept wordt op momenten dat de kinderen toch al de klas uit zijn, bijvoorbeeld als de pauze net begint. Dan zal het wel meevallen met de kinderen die tussendoor de klas uit gaan om te plassen en dus ook zeker met de keren dat de juf billen moet vegen. Een gedeelte van de kinderen kan dat namelijk zelf en er wordt niet elke keer gepoept.

5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    mmm, ik zou je graag uit willen nodigen om een dagje met mij mee te lopen:)

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Emma gaat nu een half jaar naar school. Aan het eind van het jaar zaten er 32 kleuters in de klas.
    Begrijp goed dat het niet gaat lukken om billen te gaan vegen.
    Emma poept meestal thuis en op school probeert ze zelf te vegen maar dat lukt nog niet zo heel goed.
    Af en toe een vieze onderbroek . 't is niet anders denk ik dan maar.
    Zou zelf na een halve dag al gillende gek worden van 32 kleuters en heb dus diep respect voor de juf!!

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    het is ook echt niet dat ik geen billen afveeg of kinderen met een vieze broek laat lopen, maar je kan idd echt niet de hele dag op de wc doorbrengen. en ongelukjes gebeuren nu eenmaal ja. Dat vind ik ook helemaal niet erg.

maar er moet ergens een grens getrokken worden.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ja ik heb straks echt een probleem denk ik. Hij is nog totaal niet zindelijk wat poepen betreft, dit gebeurt nog altijd in de luier (dus als iemand tips heeft?:)) en hij ontkent soms ook als ie wel gepoept heeft/is verbaasd als ik zeg dat ie gepoept heeft..nog een maand of 8 heb ik, wens me sterkte :D

9. brit76

brit76 Actief lid

29 apr 2009
    379
    7
    18
    Ik zal mijn verhaal nog wat verduidelijken of beter nuanceren....:)
    Wij laten een kind geen uren met een poepbroek rondlopen maar als het enigszins kan verschonen wij niet. Ouders moeten dan inderdaad uit het werk komen. Ik vind dat een normaal verzoek aan ouders.

Ik snap ook dat niet alle 20 kinderen in de groep hulp nodig hebben maar al zijn het er 5 of 6. Ik ben dan te lang weg.

Mijn dochter is nog (lang:D) niet zo ver dat ze zindelijk is, laat staan dat ze billen kan af vegen dus ik heb geen ervaring met het leren afvegen. Hoe komt het dat het lastig is om kinderen te leren afvegen? En zou het kunnen helpen kinderen vochtig toilet papier te laten gebruiken?

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kan wel willen oefenen, maar mijn zoon, 3 jaar en 4 maanden, poept nog niet eens op de wc, dus hoe moet ik hem laten oefenen met billen afvegen?
    Nou beheerst hij z'n sluitspier zo goed dat hij het nu ophoudt tot hij 's avonds een luier om krijgt, dus ik weet vrijwel zeker dat hij dit over 8 mnd ook zal doen als hij tegen die tijd wel op de wc wil poepen, maar het niet aandurft/kan qua billen afvegen. Misschien moet ik het wel met hem afspreken: niet op school poepen (zolang je zelf nog niet kunt afvegen), maar hou het maar op tot je weer thuis bent.

Natuurlijk kun je geen 28 kindjes dagelijks de billen afvegen, maar wees reëel, om hoeveel kindjes in groep 1/2 gaat het nou die het nog niet zonder hulp kunnen? Hoe verschrikkelijk is het nou om die paar die het nog niet kunnen, er even bij te helpen?
    Als je het zo doet als hier eerder is beschreven (ander kindje mee, dat de juf roept als er hulp nodig is) kost het je hooguit 2 minuten.

Dat een kind in z'n poepbroek moet blijven zitten tot papa of mama er is, vind ik verschrikkelijk. Soms zit ik voor mijn werk in Groningen, als ik meteen wegloop uit mijn bespreking, kan ik er ongeveer 2 uur later zijn. Dat kán toch niet de bedoeling zijn? Als het nou vaak gebeurt, natuurlijk moet je daar afspraken over maken, maar als een kind één keer een poepongelukje heeft (of diarree en het net niet redt) vind ik het belachelijk om een kind een kwartier of langer te laten zitten in de viezigheid.

wat er moeilijk is om het te leren heb ik nog niet ervaren, we oefenen het nog niet eens. Maar peuterarmpjes zijn veel korter dan die van ons, dus het is voor hen best lastig om erbij te kunnen. Ik denk dat vochtig papier zeker helpt, daarmee krijg je het makkelijker schoon. Hebben ze dat op school? Of moet ik dat meegeven?

Ik ga dit zeker bespreken bij de school waar onze zoon is ingeschreven, hoe zij hier tegenaan kijken en welke ervaring zij hiermee hebben. Maar vooralsnog ga ik er van uit dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, omdat het toch, neem ik aan, geen dagelijkse kost is dat er tientallen kindjes moeten poepen die nog niet hun billen kunnen vegen of met z'n allen in hun broek poepen.

11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    nou, het zal je verbazen hoeveel kindjes in groep 0 of 1 hun billen nog niet kunnen afvegen. En als je er al 5 hebt... Dat is lastig hoor. Ik had laatst een kindje dat haar billen zelf nog nooit afgeveegd had. Nou, ik heb vertelt hoe het moet en een keertje voorgedan en het ging prima. Nu weet ik dat dat niet bij iedereen zo is. Maar het zou wel fijn zijn als ze dat iig van thuis een beetje meegekregen hebben.

En als een kindje elke dag in zn broek poept, is het niet de taak van de school om dit op te lossen, maar van de ouders.

En het is makkelijk gezegd om even de billen af te vegen, maar alles is even... Wil je even letten op dit en dat, even letten op zus en zo. Dus ik ben zeker blij dat die grens is getrokken.

12. Seth

Seth Niet meer actief

ohhh lees dit topic... en denk.. eigenlijk doe ik het ook altijd... :) al heeft mijn 4 jarige het ook wel eens zelf gedaan...
    Nu poept hij eigenlijk altijd sávonds... (tijdens het eten;))...

hem toch maar eens laten oefenen....

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Dat er echt scholen zijn die kinderen in een poepbroek laten zitten ( wat Bri aangaf, met diarree en het niet op kunnen houden ) vind ik niet te verkroppen en ik zou mijn kind ook nooit naar zo'n school willen hebben.

Ik vind dat namelijk wél de taak van de school. Op dat moment draag ik de zorg dusdanig uit handen dat ik verwacht dat er voor mijn kind gezorgd gaat worden indien nodig. Wat als een kindje ineens begint te spugen? Ook maar in de kots kleertjes rond laten lopen tot papa of mama er is?
    Echt verschrikkelijk.

14. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Kleuterscholen hebben tot in tegenstelling van een psz geen kleertjes.Dus als een kindje begint over te geven?,probeert hier de school het wel wat schoon te maken,maar de ouders moeten het kind toch ophalen?als een kindje Diaree krijgt tijdens school,dan moeten de ouders het kind ophalen?Helaas geen onderbroeken.
    Want als de school hier kleding moet hebben voor de kinderen,dan moeten ze van mensen maat 110,116,122,134 krijgen????dit is geen optie,omdat niet ieder kind even groot is.En waar laat je dat!!!

Bij de psz is het zo,geeft een kindje over,dan doen we de kleertjes uit,doen het in de luierzakje in de rugzak en pakken uit ons mandje reserve kleertjes.Het zelfde voor diaree,als er met water op kleertjes geknoeid is of per ongeluk in de broek gepoept is.In geval van ziekte bellen we de ouders op,om het kindje op te komen halen.

15. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik ben het hier niet mee eens! wij hebben in de kleuterwc een grote kast staan met broeken, shirtjes, jurkjes, rokjes, onderbroeken, hemden enz. In alle maten zie hierboven zijn beschreven! Regelmatig doen we een oproepje of ouders nog kleren hebben die te klein zijn geworden, of die ze weg doen en of ze dan naar school mogen.

Dus als er een kindje overgeeft, poept of plast wordt dit altijd verschoont!
    tenzij dit een probleem is met een kindje wat elke dag voorkomt, dan is het een zindelijkheidsprobleem en dan is het de taak aan de ouders om het kindje eerst beter zindelijk te maken.

16. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Hier hebben we er geen kast staan...dit omdat de wc's net groot genoeg zijn voor 3 jongens en 3 meisjes wc,een wasbak,zeeppompje en een handdoek rek(zo eentje die je eruit trekt en vanzelf weer omhoog gaat)
    Het probleem hier is ook dat het een oude school is.
    Even uitleggen.architect van klingeren heeft in de jaren 70 hier het karregat gebouwd.die centra moest een open karakter geven.
    In dit centrum moesten winkels,een bieb,basisschool(met peuterspeelzaal en KDV),cafee,verenigingen in gevestigd worden.Op een gegeven moment werd het een probleem,waardoor er overal muren in gebouwd werd,zodat de open ruimte gesloten werd.Helaas is er dan ook minder ruimte.
    de gemeente hier heeft een paar jaar terug te kennen gegeven,het te willen verbouwen.Op de stalen paraplu's na(wat monumenteel is)Zou alles gesloopt worden.Maar de gemeente zou de gemeente niet zijn met bureaucratie.
    Eerst zou een parkeerplaats bijgetrokken worden,maar toen vond de gemeente dat te veel geld en heeft dat geschrapt,met als gevolg dat de Lidl problemen geeft.Ik weet niet hoe het nu is,maar in eerste instantie zou de verbouwing in december 2010 beginnen,toen mei 2011 en nu september 2011 en als het nog niet goed is,pad volgend jaar.
    Ik heb bouwtekeningen gezien en in de klassen en toiletten zijn extra plaatsen voor kasten en dan zou het wel kunnen.Maar hier hebben ze nu geen plaatsen voor.

17. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    @mariska: vervelend, want het is zeker wel nodig bij de kleuters!:) Wij hebben ook een heel oud gebouw, en krijgen over 2 jaar een nieuw gebouw.

Wij hebben ook maatjes in de klas, een groep 2 kind is gekoppeld aan ene groep 1 kind. Wanneer een groep 1 kindje een ongelukje heeft gehad gaat eerst het maatje mee om een beetje te helpen, gaat dit niet of vind het maatje het niet fijn, dan kom ik altijd mee.

Maar het is gewoon fijn als de kinderen wel geoefend hebben thuis. En heus, ze hoeven hun billen niet als een volwassene af te vegen, want dat kan je niet verlangen. Maar als ze gaan bukken van jij moet t doen, gaan we t eerst zelf proberen.

18. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Even over het zindelijk maken van je kindje kwa poepen... Ze zijn oud genoeg om een belonings kalender te snappen. Dus waarom gebruiken diegene waarbij het niet zo wil vlotten dat niet om de kinders aan te sporen in de wc te poepen?
    Hier ging het als een speer. Ze wilde persee niet in de wc poepen. Hoe lang we haar ook op die wc lieten zitten er kwam niks. Tot die luier er weer om zat!
    Dus een kalender gemaakt (kan in word maar paar lijntjes trekken en je hebt er ook een) en elke zoveel dagen met steeds meer tijd er tussen een beloning. Dit moet je dmv een kleurtje of tekeningetje van een kadootje aangeven zodat je kind kan zien wanneer er weer eentje aan komt. Zo kan ze zien dat ze al een grote meid/jonge aan het worden is EN dat er als ze weer netjes in de wc poept een kadotje aan komt (klein iets hoor anders ga je los op die kleine poeperts!)
    Elk vakje staat dan voor een dag (of keer als ze vaker per dag poepen) en telkens als het wel lukt zet je een kruisje. Uiteindelijk krijgen ze dit echt wel door hoor!
    Hier zijn we er na 3 á 4 weken maar mee op gehouden want t werd een beetje duur ;)
    Wat betreft het af vegen. Onze meid begint nu met dr plassertje afvegen (zelf) als ze geplast heeft maar pakt daarbij maar 1 velletje dus dat schiet nog niet zo op. Maar dr billen vegen staat nu samen met dat op de agenda.
    Zo heb ik het eigenlijk met alle 3 gedaan.
    Weet dus ook eigenlijk niet wat onze kleuterscholen deden met het niet kunnen afvegen nog...
    Maar ik vind dit tot de taak van de ouders behoren. Opvoed taken kan ondersteund worden door school maar in eerste instantie is dat de taak van de ouder.
    En als ik zie hoevaak mijn uk af en toe naar de wc moet en me dan voorstel hoe dat met 15 tot 20 kindjes is dan kan ik me zo voorstellen dat je dan beter wc juffrouw bij de V&D had kunnen worden ipv kinder juf :D

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Wilma, en als je kind het dan nog niet doet? Hier 1 compleet met stickers, kadootjes en er staat zelfs een chocomel tegenover. Gaat ie normaal van door het lint, nu is het: neuh, ik ga niet op het potje/wc poepen, ik hoef geen chocomel. ;) Graag meer tips :D

Oh en ik vind het ook zeker een taak van de ouders hoor, maar hoe begin je ermee als ie het nog nooit heeft gedaan?

20. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Onze dame doet het nu zo'n 2 maanden (meestal) zelf. Af en toe toe roept ze wel, omdat ze dénkt dat het niet kan, maar het gaat prima zelf.
    Ze poept overigens zo'n 4 a 5 x per dag :p - we hebben wél het geluk dat ze hier dus altijd droge poep heeft, dus de billen zijn bijna altijd zo goed als schoon.

Maar oke, de verhoger hebben wij hier al afgeschaft, maar dametje gaat gewoon van de wc af en dan veegt ze haar billen af. Net als haar plasser trouwens. En ja, soms zit er dan wel een drupje op de wc bril - ze weet nu óók hoe ze die weer schoon moet maken.

Deel Deze Pagina