Zelf billen afvegen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamamadelon, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Tja, niet alle kinderen zijn daar gevoelig voor Wilma. Mijn dochter bijv is niet om te kopen. Ze gaat ook echt niet voor een kadootje iets doen. Ze vindt het gelukkig vervelend om in haar broek te plassen, dus doet ze het wel op de wc. Maar als ik zeg, als jij op de wc poept krijg je een sticker, snoepje, kadootje, nieuwe fiets, zegt ze rustig, ik hoef geen sticker, snoepje of kadootje of een nieuwe fiets mama. Tja, daar sta je dan.
    Maar goed, wij hebben nog anderhalf jaar de tijd, en bij onze basisschool zitten er maar 10 in 1 klas :)
     
  2. Hester

    Hester Niet meer actief

    Onze kleuter (nu net 4) is sinds anderhalf jaar zindelijk en houdt het poepen altijd op tot hij 's avonds thuis is. Dat doet hij gewoon niet op het KDV. Binnenkort zal hij naar school gaan en ik verwacht dat hij het dan dus ook niet daar zal doen - maar beter ook, want afvegen kan hij zelf echt nog niet 100% netjes!

    Ik veeg altijd zijn billen schoon. En nog een voordeel dat hij elke dag tot 's avonds ermee wacht - kan hij daarna meteen de douche in ;)
     
  3. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    maar kinderen van 4 hoeven toch niet super netjes hun billen af te kunnen vegen. Dat is toch een te hoge verwachting. Als ze het grootste gedeelte netjes wegkrijgen is dat toch prima? Ze moeten dit nog leren, dus als het niet voor 100% weg is, nou en? De douche zorgt wel voor de rest.
     
  4. cupcakes

    cupcakes Fanatiek lid

    28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Over het praktische: Rick veegt z'n billen af als hij naast de wc staat en dus niet als hij er nog op zit. Hij heeft er ook moeite mee, hij heeft ook lekkere spekbillen, waardoor het extra moeilijk is om ver genoeg tussen zijn billen te komen. We hebben hem deze zomer laten oefenen en het ook nog wel vaak zelf gedaan.

    Nu heb ik hem gezegd dat hij deze week het elke keer zelf moet doen omdat hij volgende week start op school en dat hij het dan zelf moet kunnen.

    Mensen met kinderen die pas over een flink aantal maanden gaan: maak je niet te veel zorgen het komt vanzelf wel! Een maand van tevoren of zelfs een week van tevoren is echt wel genoeg op die leeftijd om te gaan oefenen.
     
  5. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    #45 Wilma, 7 aug 2011
    Laatst bewerkt: 7 aug 2011
    Tja dan moet er iets anders tegen over gezet worden wat ze WEL aanzet.

    Of het drastisch aanpakken en eerst geen luiers meer aan als ze niet in bed liggen. En ja dan is het even tot je ellebogen in de shit (letterlijk)
    Geloof me dat vinden ze niet leuk hoor!
    En dan vooral het helemaal moeten stoppen met waar ze mee bezig waren en schoon gemaakt moeten worden was hier een extra stok achter de deur om toch maar richting potje/wc te gaan uiteindelijk.
    Bij Wendy die niet wilde op de wc ook in eerste instantie gedaan.
    De jongens heb ik op n potje voor de tv gezet en als er wat uit viel (;)) een klein feestje gebouwt. En daarna door gegaan op de wc inclusief belonings kalender.
    Creatief zijn!
    Maar wel aan de gang blijven anders gaat t niet lukken.

    En tegelijk geen strijd er om maken anders zetten die ukken hun hakken in het zand en kom je nergens (tenminste als ze ongeveer even eigenwijs zijn als ik en mn meisje...)

    Snap best dat t moeilijk is bij sommigen hoor! Bij Wendy stond ik ook mooi even van ok..hoe gaan we dit doen. De jongens vonden het wc of potje poepen meteen geen probleem. Wendy sprong al jengelend heel de kamer rond dat ze wel moest maar NIET op de wc wilde (liefst helemaal niet wilde)...uiteindelijk op momand supreme op de wc gezet (echt toen ze hem niet meer kon houwen) en toen plonsde er een drolletje de wc in en dat bleek eigenlijk helemaal niet ZO eng als ze eerst vond. 1-0 voor mama :D
    Daarna geen luier meer aan gehad en als t mis ging lieten we de drollen vanuit de onderbroek de wc in plonsen met de melding nou mag hij lekker gaan zwemmen.
    En dat vond ze wel een leuk idee eigenlijk ;)
    Onderwijl met de kalender begonnen en 3 weken later was ze ook met poepen zindelijk.
    Geef toe het was even mikken met dat momand supreme gebeuren en daar voor een aantal missers gehad. En het heeft een aantal dagen geduurt voor het nut had om elke kick die ze gaf richting poepie naar de wc te rennen met dr.
    Maar uiteindelijk...

    Oja ik heb een soort van wcbril verkleiner met trapje er aan. Die zijn zeg maar net zo ovaal als de gewone bril en dan heb je achter bij de billen dus net even wat meer ruimte om af te kunnen vegen. Plus een "tree" om op te gaan staan om een beetje omhoog te wippen als je wil vegen.
    Bij de jongens had ik die niet en dat was inderdaad een hoop gerommel met regelmatig een remspoor op de voorkant van de bril (eerst er af gegleden en daarna kont geveegd)

    Deze dus
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie doet het dus ook opeens.. Mijn jochie wilde het gewoon niet doen. Toch extra aangedrongen, en nu doet hij het wel, en gewoon goed. Scheelt weer zorgen voor over 4 weken..
     
  7. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    echt lomp:) ik dacht vandaag,kom we gaan het dan maar oefenen,nou meneer wipte van de bril af (zonder iets vies te maken) en veegde gewoon alsof hij het al jaren doet zn billen af,pffff al die heisa om niets haha!
    goed dat kan hij nu dus ook;)
     
  8. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    haha, mooi zo:D gefeliciteerd, weer iets afgevinkt:D
     
  9. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Whoehoe! Mijn oudste dochter (eind september wordt ze 4) poept sinds dit weekend op de wc! En waar bij het plassen de stickerkaart nog hielp, was ze er nu compleet ongevoelig voor...
    We zijn maar meteen begonnen met haar eigen billen af te laten vegen, voor ze naar school gaat ;)
     
  10. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
  11. Mowtom

    Mowtom Fanatiek lid

    22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Nou hier ook een mannetje dat 26 sep naar de grote school gaat.
    Hij is al een hele poos zindelijk, al vanaf zijn 2,5 jaar. Maar ja mama en papa vegen zijn billen nog steeds lekker schoon ;)
    Ik vind het wel lastig dat als hij ze poetst dat er nog flinke remsporen in zijn onderbroek zitten....
    Misschien moet ik dat maar loslaten, maar ik vind het niet zo fris...

    Ik laat hem wel steeds vaker oefenen en hij kan het redelijk maar ja laatst dacht ik ook, ik laat hem eerst gaan staan. Nou toen had hij net juist van die lekkere plakpoep en heel zijn vingers zaten onder...bah! Nou ja het zal vast wel goed komen. Ik hoop alleen maar dat hij wel netjes zijn handen zal wassen als ie daar gepoept heeft en zelf afgeveegd. Nu moet ie dat altijd netjes van ons dus het is wel een routine voor m maar ja als ie dat daar ook maar doet dan....
     
  12. aliekeleppink

    aliekeleppink Fanatiek lid

    2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik ben ook leerkracht in een groep 1/2
    Bij ons zijn er geen strenge regels wat betreft zindelijkheid.
    En ik begeleid een kind ook echt wel met de billen afvegen, maar ik pas ervoor om bij iedereen de billen echt te vegen.
    Ik geef dus de aanwijzingen en kijk daarna na of het redelijk schoon is.

    Mijn meisje thuis veeg ik de billen nog wel af, maar ze kan het ook al redelijk zelf. Nu moet ik wel zeggen dat ik vochtig toiletpapier voor haar gebruik en dat gaat toch stukken makkelijker dan gewoon wcpapier.
     
  13. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Even een vraagje voor de kleuterjuffen met schoolgaande kinderen. Als jullie gebeld worden door de school van je kind dat er een ongelukje is gebeurt, en of je hem/haar kan komen verschonen. Laten jullie dan je klas alleen achter om je kind te gaan verschonen?;)
    Ik denk dat er veel mensen zijn die niet zomaar van hun werk weg kunnen om even hun kind te gaan verschonen.
    Voor mij duurt het nog even voordat ik hiermee te maken krijg, maar voor mijn nichtje is het nog drama en ze moet maandag voor het eerst naar school.
     
  14. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Nee, ik niet, maar daar heb ik wel aan gedacht en mensen voor geregeld. Dat is hetzelfde als er gebeld word dat t kdv dat je je kindje op moet halen omdat ze ziek is. Daar moet je van te voren over nadenken. Dus dan worden opa's en oma's enz. ingeschakeld. Ik denk dat iedereen wel iemand in zijn of haar kring hebben die als achterban dient. Maar nogmaals, daar is echt over nagedacht door ons. Want ons meisje gaat naar het kdv om de hoek van mn ouders...
     
  15. cupcakes

    cupcakes Fanatiek lid

    28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Gelukkig hebben ze op Rick's school wel reserve kleding! Woensdag had hij per ongeluk over de bril heen geplast (hij zat te ver naar voren) en heeft daardoor over z'n jas, broek en onderbroek geplast (ze waren aan het buitenspelen).

    Hij kwam uit school netjes met z'n vieze goed in een tasje en een schone broek en onderbroek van school. Zou het echt vreemd gevonden hebben als ik hiervoor opgebeld was.

    Wat het afvegen betreft: gaat bij Rick nog niet zo lekker, hij doet het soms gewoon helemaal niet :S trekt gewoon z'n broek op. Maar we blijven oefenen!
     
  16. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    jaja, de wereld van de basisschool. zelf billen af moeten vegen is nog maar het begin van de lange lijst hoor die komen gaat.

    of ik van alles even vrolijk wordt, nee bij lange aan niet.
     
  17. Mowtom

    Mowtom Fanatiek lid

    22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Vertel Blup? Wat staat me nog allemaal te wachten dan? ;)
     
  18. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoontje is in juni 4 jaar geworden, sinds één week zit hij op school.
    Ik ben een week of 6 geleden begonnen met het oefenen met het afvegen van de billen en hij had het meteen door.
    Hij doet het nu keurig zelf. Soms controleer ik het wel eens, soms vraagt hij aan mij of ik het wil controleren, als hij twijfelt of het goed schoon is.

    Het komt allemaal wel goed.

    Ik vind dit ook echt een verantwoordelijkheid van de ouders en kan me goed voorstellen dat een school verwacht dat kinderen dit gewoon zelf kunnen.
     
  19. Vica86

    Vica86 Niet meer actief

    Het hoort toch absoluut niet bij het takenpakket van een kleuterjuf om de billen af te vegen..

    Hier doen wij het nog wel bij stiefzoon (4) omdat anders zijn onderbroek steeds onder het poep zit. Hij kan het wel zelf, maar dus zeker niet goed.


    Maar het is volledig de verantwoordelijkheid van de ouders om dat te leren voor ze naar de kleuterschool gaan.
     
  20. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    een heleboel, maar je kan het beter op je af laten komen.
     

Deel Deze Pagina