Zelf billen afvegen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamamadelon, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

    Bri Niet meer actief

    @aliekeleppink: ik hoop dat de school die we voor onze zoon hebben uitgekozen er net zo over denkt als jij!
    Natuurlijk ga je niet ieder kind's billen vegen, maar als je weet dat een kind er moeite mee heeft kun je toch helpen?
    Veters strikken en rits dichtdoen moet ik m'n zoon ook leren, maar als het nou een keer niet lukt laat je (als juf in het algemeen) hem toch ook niet met z'n schoenen los en z'n jas open buiten spelen?

    Ik zie het inmiddels een stuk rooskleuriger in dan bij m'n vorige posts. Hij kan ineens prima op de wc poepen, dus nu heb ik nog een half jaar om hem te leren zélf z'n billen af te vegen. Piemel afschudden en afvegen na het plassen doet hij al, en zelfs de wcbril veegt hij na met een papiertje. Meestal denkt hij er zelf aan om z'n handen te wassen. Dus dat laatste stapje lukt vast ook nog wel op tijd.

    Toch fijn, dit topic, ik had er uit mezelf niet over nagedacht dat ik hier met hem aan moet gaan werken.
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb Eva dus nav dit topic zelf haar billen laten afgeven de laatste tijd. Het gaat best goed, maar soms krijgt ze het niet helemaal goed schoon en wordt haar onderbroek vies. Mocht dat ook nog gebeuren als ze naar school gaat, krijgt ze gewoon een schone onderbroek mee, wel zo fris, thuis doet ze dan ook een schone aan.
     
  3. Mowtom

    Mowtom Fanatiek lid

    22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Mijn zoontje moet ook flink aan de bak van mij. Maar het wil nog niet helemaal makkelijk lukken. Het lijkt wel of hij er net niet helemaal bij kan.....iemand nog tips?
    Ik zag dat iemand haar zoontje liet staan en dan bukkend poetsen, dat was het hier ook niet.
    Natte doekjes veeg ik het altijd nog mee na maar ja ik ga er vanuit dat er op school ook geen natte doekjes liggen dus oefenen we gewoon met droog wc papier.
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    je kan eerst wel oefenen met vochtig papier, en dan de overstap maken naar wc papier. Dan krijgt hij als het sneller lukt ook zelfvertrouwen!'

    Laten staan en bukken lukt niet? Dat leer ik ze altijd en dat gaat goed.
     
  5. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    mijn zoontje pakt eerst gewoon papier en daarna een nat lappie (zoals we dat noemen) . hij wil het helemaal zelf doen en we mogen niet kijken:D
     
  6. Eeksie

    Eeksie Bekend lid

    10 jun 2011
    640
    0
    0
    Drenthe
    Hier nog een juf... Weliswaar niet van de kleuters, maar wil wel even reageren.

    Ik zou er persoonlijk ook voor passen om de billen af te gaan vegen. Bij ons op school wordt over een ongelukje met plassen niet moeilijk gedaan. Kan gebeuren! Schone kleren aan en klaar. Er is ook een kindje dat nog in een luier loopt. Ook geen probleem, maar hij wordt niet verschoond door de juf. Inderdaad worden ouders gebeld als hij gepoept heeft. Aan het einde van het schooljaar had groep 1 34 kleuters. Ik ben van mening dat je er niet regelmatig 33 alleen kunt laten omdat er één is die vieze billen heeft.
    Daarbij denk ik dat het verwachtingspatroon t.o.v. de leerkracht ook steeds hoger wordt. Het verbaasd me dat sommigen het als vanzelfsprekend zien dat een juf de billen afveegt... Zou je dit zelf willen doen bij de kinderen uit de klas van jouw kind?
    Tuurlijk help je als veters strikken of jas dicht doen een keer niet lukt! Tuurlijk laat je kinderen niet de hele dag in natte kleren lopen omdat ze een ongelukje hebben gehad! Als juf heb je echt wel het beste voor met de kindertjes...!

    En bij de kleuters zijn er vaak kleuterwc'tjes, die zijn van zichzelf al kleiner, dus is er geen verkleiner nodig... ;)
     
  7. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dank je!:D alsof ik mezelf hoor praten:D

    Groetjes, een kleuterjuf!
     
  8. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    aan de kleuterjuffen, ik ben gewoon ff nieuwschierig. doen jullie ook niet meer aan strikdiploma's? moeten ze dat tegenwoordig ookal kunnen voordat ze naar school gaan?
     
  9. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Mijn nichtje zit op een school waar de kleuter-wc'tjes tussen de kleuterlokalen zitten in een soort kamertje met veel glas; wanneer de juf daar is, kan ze dus door het glas heen het lokaal zien. Sowieso hebben ze op 2 klassen 3 juffen; 1tje is er ter ondersteuning, dus wanneer een kindje niet zelf af kan vegen of wat dan ook. Zo is er ook altijd iemand in de klas bij de rest. Op haar school wordt van de kleuters ook niet per se verwacht dat ze het zelf kunnen, wel dat ze zelf aangeven naar de wc te moeten (maar een ongelukje is ook geen ramp, natuurlijk). Ze houden ook in de gaten dat de kleuters netjes hun handjes wassen naderhand enzo, allemaal super netjes. Kennelijk verschilt het dus erg per school?
     
  10. Eeksie

    Eeksie Bekend lid

    10 jun 2011
    640
    0
    0
    Drenthe
    Dat is een luxe hoor, 3 juffen op 2 groepen! Dat is bij ons zeker niet zo. Vanuit de wc'tjes is er geen toezicht op de groep...Dus dat verschilt inderdaad wel...
     
  11. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik geloof dat het een soort assistente is, geen 'echte' juf. Maar idd, wel heel prettig!
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier moeten ze het ook gewoon zelf kunnen, kan het me wel voorstellen hoor, want ik zou het ook niet leuk vinden als mijn kind een aantal keer per dag zonder toezicht zou zitten, omdat de juf op de w.c. moet helpen.
    Veters strikken heb ik vroeger ook niet op school geleerd, dat leerde je gewoon thuis, kon je het nog niet, dan zorgde je gewoon voor schoenen met klittenband/instapschoenen/laarsjes evt. met rits.
     
  13. Hartjes

    Hartjes Actief lid

    6 aug 2011
    263
    0
    0
    Ik heb me ook zo'n druk gemaakt over het zelf kunnen afvegen.
    Op een gegeven moment had ik het er over met de psz leidster en die zei maak je niet druk komt echt goed en de meeste kindjes houden het op voor thuis en idd dat klopt wel want als mijn zoon thuis komt van school gaat hij vaak binnen een uurtje poepen en doet het dus bijna niet op school.
    Hij heeft volgens mij 2 keer op school gepoept en 1 keer had hij een beetje een remspoor in zijn onderbroek maar toen zat hij echt net op school.
    En een week geleden zei hij dat hij had gepoept op school en alles was helemaal schoon:D

    Hij heeft op het begin wel een paar keer in zijn broek geplast(ook een keer dat hij op de wc zat maar niet zijn broek ver genoeg naar beneden had gedaan haha)en dan krijgt hij gewoon van de juf leenkleren aan,wat ze doen als ze echt in hun broek hebben gepoept weet ik niet.

    Dus niet druk maken oefen gewoon een beetje thuis en het komt echt goed;)
     
  14. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Haha, een strikdiploma is pas echt ouderwets.
    Motorisch bekeken is een jaar of 6 een veel betere leeftijd om strikken te leren dan 4 of 5 jaar.
    Op de school waar ik werk worden dus inderdaad geen strikdiploma's meer uitgereikt en is het strikken nu dus een........ verantwoordelijkheid van ouders!! :)
    Gelukkig bestaat er klittenband.
     
  15. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    hier hebben wij wel een heel leuk strikdiploma. De kinderen krijgen op school de mogelijkheid om te oefenen, maar het is idd de verantwoordelijkheid van de ouders. En sommige kinderen kunnen in groep 1 als ze 4 zijn al strikken, anderen pas in groep 3.

    Maar bij ons wordt op de informatieavond wel vriendelijk verzocht de kinderen geen allstars schoenen aan te doen oid. Dat is nml enorm moeilijk aan te doen, dan zijn de juffen heel lang bezig...
     
  16. MaryWoods

    MaryWoods Fanatiek lid

    2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    poeh... hier lukt het ook nog niet hoor. Wordt echt een vieze bende als hij het zelf probeert...
    Ik begrijp de juffen hier op het forum ook heel goed, maar ik neem echt mijn verantwoordelijkheid als ouder en oefen met hem, maar hij kan het motorisch gewoon echt nog niet! (zoals zo veel motorische dingen zal dat ongetwijfeld ook laat komen bij hem...) En ' een keertje helpen met veters strikken of jas dicht doen'??? Mijn zoon kan echt zijn rits van zijn jas nog niet dicht doen en veters??? Nou dan nog maar ff een paar jaar klittenband! Wat een hoge eisen worden er aan kinderen gesteld.. De ene is nu eenmaal sneller dan de andere. Ik werk zelf ook in het onderwijs (als gedragskundige, dus niet voor de groep), dus kan voor alle partijen begrip opbrengen, maar als hij het na flink oefenen (nog) niet kan, tsja...
     
  17. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    nou, dan heb ik heeel ouderwetse pubers.(hihi, zullen ze leuk vinden) nadat ik ze thuis had leren strikken kregen ze van de juf een heel mooi strikdiploma.(dochter was 5 en half, zoon 6) wat jaren in onze hal heeft gehangen en waar ze apetrots op waren. zo te horen gaat mama dus maar zelf een strikdiploma knutselen over ene jaar of 4. ( ik wist dat ze technisch gezien pas ronde de 5 en half/6 in staat waren te strikken vandaar deze strikvraag of ze dat van jullie ookal met 4 moeten kunnen)
     
  18. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat een onvoorstelbare kullekoek. Sorry hoor. Maar ik ben ook docent en er zijn tig dingen die niet mijn taak zouden moeten zijn, maar ja ... je bent toch met kinderen en ouders (lees: levende wezens) bezig. Dat je niet even tijd hebt om zo hier en daar een broek te verschonen of billen te vegen ... Ik zie dat als onwil. Wordt nog leuk in januari ... :D

    (al denk ik dat M gewoon niet op school poept, doet ze nu ook nooit op de speelzaal)
     
  19. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Even ter aanvulling. Ik vind het absoluut een taak van ouders om zich actief in te zetten voor zindelijkheid en het leren afvegen van de eigen billen. Maar als kinderen een ongelukje hebben of nog niet goed bij hun eigen billen kunnen dan help dat kindje toch even? Heb je ook geen tijd voor een bloedneus of een kindje dat huilt omdat het is gevallen? Dit soort onvoorziene dingen horen toch bij lesgeven ...

    Ik heb ook tijdens mn studententijd gewerkt in een verpleeghuis. Vaak hoorde ik gediplomeerde collega's zeggen tegen bewoners: 'Ik heb nu geen tijd om je naar de wc te brengen, plas maar in je luier' ... ik vind en vond dat ongehoord. Kijk als er een noodoproep is ok, maar niet als je net op weg bent naar overleg of weet ik wat. Ook een mooie: 'Maar mevr X, u bent een uur geleden nog naar de wc geweest, ik blijf niet aan de gang' ...


    En zo kan ik ook zeggen tegen een ouder die huilend aan de telefoon hangt omdat ze in een scheiding ligt zeggen: sorry dit behoort niet tot mijn takenpakket ... Tja ... ik volg dan liever mijn eigen waarden en normen ... :)
     
  20. clarike

    clarike Actief lid

    22 mrt 2006
    455
    0
    0
     

Deel Deze Pagina