Hoe en wanneer heeft jullie kind geleerd zijn/haar eigen billen af te vegen? Mijn dochter is al een paar maanden zindelijk en momenteel wil ze álles zelf doen, ik moet ook 'weg!' Ik vind dat prima en ik juich het ook alleen maar toe , iig met plassen. Erg handig! Ik zeg haar wel dat ze me moet roepen als ze gepoept heeft en dat gaat redelijk. Maar vaak ook niet en dan ligt de wc weer vol met papier of ze is met haar vieze billen op de rand gaan zitten . Ik wil haar dus best hierin stimuleren, maar vraag me af of ze het motorisch gezien al zou kunnen. Zie het nog niet zo zitten dat ze met haar handen eraan komt enzo ieuw.
Ik zie dat onze dochtertjes even oud zijn, hier is ze nu 2 maanden zindelijk en het plassen doet ze allemaal zelf. Behalve dan het handen wassen waar we even bij helpen. Als ze moet poepen moeten we vaak ook al weg maar ze zegt niet altijd wanneer ze klaar is met als gevolg idd heel veel wcpapier of poep waar je het niet hebben wil Dus ik blijf altijd om het hoekje staan en als ze klaar is veeg ik haar billen nog af. Geen idee hoelang we dat blijven doen maar heb liever dat dan dat alles onder de poep zit.
NOu mijn dochter is net 3 geworden en nog veeg ik haar billen af hoor....als ze geplast heeft doet ze het zelf maar de billen doe ik nog..
Nu mijn dochter naar school gaat doet ze het zelf. Dus met 4 jaar. Ze was met 2 jaar al droog ( dag en nacht) alleen het afvegen wilde ik gewoon nog doen ( wel zo schoon)
kijk eens bij schoolkinderen, daar is ook een topic over afvegen. Meeste kindjes doen dat pas zelf net voor hun 4e jaar.
ja precies anders wordt het niet goed schoon he....met plassen gaat dat dan wel...ze moet het immers ook kunnen oefenen
Ok, dus voorlopig hoef ik dat nog niet te verwachten Dat dacht ik ook wel, maar ja wil haar ook niet remmen als ze dr wel aan toe zou kunnen zijn. Ik wil ook zeker niet dat ze met een vieze kont rondloopt, dus zou t sowieso nog wel napoetsen hoor! Dan blijf ik voorlopig gewoon stimuleren dat ze me roept na t poepen en mag ze t nog niet zelf doen. Overigens heb ik nog niet vaak gehad dat ze de poep overal had zitten gelukkig! Ze komt meestal sowieso met broek omlaag de kamer in gelopen als ik niet op tijd ben. Kan ik altijd ff controleren.
ja tuurlijk laat het haar zelf doen als zij dat wilt...en dan veeg jij na...er is geen grens vanaf wanneer het kan hahaha...als je kindje het al wilt super toch! Hier moet ik tegenwoordig de deur dichtdoen als ze poept en ze roept mij dan als ze klaar is...plassen doet ze geheel zelfstandig.....zo goed vind ik dat he!
Stijn heb ik het net voor zijn 4de geleerd omdat hij het op school hier zelf moet doen. Hij roept me alleen nog als hij dunne ontlasting heeft (blij toe want anders smeert hij alles er onder haha)
Ze veegt alleen een beetje boven haar billen (dus niet bij dr anus). Ze kan het dus niet, maar wil wel. Ze wil echt álles zelf doen, van het lichtknopje (opstapje er onder -kan ze dr net bij op dr tenen ) t/m doorspoelen en handenwassen, licht weer uit. Ik heb t vanavond ff met haar geprobeerd, maar ze kan t gewoon nog niet. Kan t papiertje nog niet zo vasthouden dat ze niet met haar duim langs de poep komt . Dusss, gaan gewoon lekker zo door. Plassen mag ze helemaal zelf doen, maar poepen moet ze me roepen en dan doe ik t. Ga t af en toe wel weer eens proberen met afvegen.
Er is wel een grens van weer het moet Voor de vierde jaar is het beste uitgangs punt voor die tijd helpen. Nog een tip neem wat schoonmaak doekjes waar mee je normaal de billen schoonmaakt als ze nog een luier om hebben die doekjes zijn nat groter en zo is het makkelijker afvegen. Na het van de wc af gaan begeleid je het handje naar achter met een wc papiertje. Wel wat meer nemen als je zelf zou doen een grote vlak bereikt meer. en is de kans dat ze zich zelf verder vies vegen kleiner plus de handjes blijven schoner. Voor nu nog lekker oevenen en neem de tijd.
Mooi he dat ze alles zelf willen doen! Ik vindt dat super altijd! Nee idd ze komen er nog niet bij hahahaha....ik probeer het ook soms maar ach het hoeft nog niet nu
ja tuurlijk is er dalijk een leeftijd dat het moet maar nu nog niet vindt ik Tenminste mijn dochter is net 3 en dan hoeft ze het van mij nog niet perse te kunnen...idd wel oefenen
Ik blijf het ook doen (mijn dochter is van feb. 2009). Zij wil het wel zelf doen maar ik zeg hier: jij mag zelf poepen maar mama veegt je billen. Klaar, geen discussie. Ze is gewoon nog niet handig genoeg, ze snapt het hoe en waarom van het vegen gewoonweg nog niet dus ga ik ook nog geen moeite doen om het aan te leren. Het wordt een vieze knoeiboel als ze het zelf doet, nee dank je feestelijk. Voordat ze 4 wordt en naar school gaat vind ik een prima leeftijd om zelf de billen te vegen. Na het plassen mag ze het wel zelf doen, dan veeg ik nog altijd even na met een vochtig doekje en wassen we samen de handjes. Prima deal hier gelukkig.
Dochterlief wordt donderdag 3 en is zindelijk sinds mei. Ze mag zelf afvegen maar ik veeg altijd na. Dit vind ze ook niet erg want ze merkt dat als ik het niet doe, als ze al snel de broek op heeft getrokken, dat ze 's avonds zere billen heeft. Ze vind het dus gelukkig prima dat ik na veeg. En volgens mij kunnen ze motorisch gezien nog niet bij de billen komen om af te vegen.....
Deze doekjes mogen niet in het toilet!! Ik heb hier de 'ikwilhetzelfdoekjes' van de kruidvat. Ook vochtig en die mogen wel in het toilet
Klopt, ik heb die van de AH. Daar staat op dat er 1 doekje per keer in het toilet mag. Ik gebruik ze sowieso wel eens, omdat het makkelijker en beter schoonmaakt.