Mijn zoontje is 2,5 en sinds een week overdag helemaal zindelijk (ineens, spontaan ontstaan). Ook tijdens zijn middagslaapje blijft hij helemaal droog. Sinds 2 nachten doe ik hem ook 's nachts zonder luier naar bed en dat gaat ook heel erg goed. Maar ik heb hem nog wel rond middernacht (als wij naar bed gingen) nog even op de wc gezet voor een plas. Het was beide keren geen grote plas en 's morgens wilde hij niet meteen naar de wc, dus waarschijnlijk kan ik die nacht-plas wel weglaten. Nu is mijn vraag: Is het goed of juist slecht om hem wakker te maken om te plassen? Ik heb weleens gehoord dat het afgeraden wordt, maar ik weet niet meer waarom en hoe erg het is als je het wel doet. Stel dat hij morgenochtend wel nat is als ik hem niet laat plassen vannacht, moet ik hem dan wel of niet snachts laten plassen, of gewoon maar weer even de luier aan doen? Hij is per slot van rekening pas 2,5 jaar oud, dus van mij hoeft hij nog helemaal niet volledig zindelijk te zijn (al is het voor hem met dit weer wel lekker, zo zonder broeierige luier natuurlijk).
2.5 is erg jong om ook s'nachts al zindelijk te zijn. Is tegenwoordig zelfs al vroeg voor overdag! Mijn zoon was wel al zindelijk met die leeftijd maar de nacht heeft nog een tijd geduurd hoor. Dus doe hem nog maar even een luier aan, maak er dan zo'n broekje van. En laat hem goed plassen voor hij naar bed gaat. Maar maak hem niet meer wakker. Hij is dan nog slaapdronken heeft het niet eens in de gaten en leert niet om zelf wakker te worden om te plassen. Mijn zoon is bijna 5 en we vergeten soms om hem te laten plassen sávonds en dan is hij s 'morgens dus nat, maar ja hij is nog geen 5. Dus ik maak er geen probleem van. Laat hem nog maar even rustig wennen aan het zindelijk zijn overdag, want dat is al heel wat en laat de nacht geleidelijk aan vanzelf droog worden.
Nou, we hebben het gewoon vannacht geprobeerd; niet meer wakker gemaakt.... En hij was vanmorgen dus gewoon nog droog. Sterker nog, toe hij uit bed kwam, kroop hij bij ons in bed en ging pas plassen toen ik ook ging. Het was echt een hele grote plas, dus voor mij wel bewijs dat ie het echt heel lang opgehouden had. Nog een paar nachten zo (droog zonder snachts laten plassen) en ik kan hem officieel volledig zindelijk noemen. Inderdaad erg jong met 2,5 (2 jaar, 6 maanden en 1 week) en ik weet dan ook niet wat me overkomt. Het is echt vanzelf gegaan...
Ja maar het gaat ook vanzelf! Er zullen wel nog de nodige ongelukjes komen dat is niet erg, maar je hebt een lekker snelle jongen! Vooral voor jongens is dit uitzonderlijk hoor, die zijn vaak wat moeilijker zindelijk te krijgen. Gefeliciteerd!!
Ja, ik ben ook helemaal verbaasd. Ik had me echt voorsteld dat het een heel karwei zou worden, dat zindelijk 'maken'. Daarom zeg ik 'zo vanzelf'. En ik ben natuurlijk beretrots op dit mannetje, dus dankjewel voor de felicitatie. Inderdaad, 2,5 is super jong, vooral om ook al snachts zindelijk te zijn. Als je bedenkt dat zijn halfbroer en -zus (van mijn man) pas met hun 8e snachts droog bleven en geen luier meer aan hoefden... Dit had ik dus echt niet verwacht, dus heb het ook echt niet gepushed (als dat al kan..). En ongelukjes zullen er nog zeker zijn, daar ben ik ook helemaal niet bang voor. Ik zal het in elk geval absoluut niet erg vinden als dat eens gebeurt....
Goed van je zoontje, zeg, nu al helemaal zindelijk. Er zijn dus toch wel jongetjes die sneller zijn dan meisjes, haha.
Inderdaad, dit jongetje is sneller dan menig meisje, hahaha.... Het is hier sinds de vorige post van mij nog steeds 'droog'. Hier en daar een paar druppeltjes te vroeg, maar dat mag geen naam hebben. Sterker nog, ik mag met meneer niet meer mee naar de wc. "Jij moet hier blijven" zegt ie dan. En smorgens mag ik hem niet vragen of ie al moet plassen. Dat bepaalt meneer zelf wel wanneer hij naar de wc gaat. Ik bemoei me er dus ook maar niet te veel meer mee. Maar ik hou wel in de gaten dat ie niet te veel wc-papier pakt en ik veeg nog wel zijn billen af als hij heeft gepoept. Ben net terug van een paar dagen vakantie in Frankrijk, met een hoop familie en zelfs daar hield ie het dag EN nacht droog. Dacht dat ie door al die indrukken daar zeker wel snachts een ongelukje zou hebben, maar niet dus. Zelfs niet toen hij uitsliep en de badkamer nog even bezet wat (potje was al te min). En overdag was ik hem menig maal kwijt. Was ie gewoon al op de wc gaan zitten, zonder het te zeggen.... Ik heb er dus goed aan gedaan om hem snachts niet meer wakker te maken. Hij houdt het nu helemaal op tot de volgende morgen, zelfs al krijgt ie nog wat te drinken vlak voordat ie gaat slapen (ik probeer er wel op te letten op dat niet te doen, maar als ie erom blijft zeuren, kan ik hem moeilijk met dorst naar bed sturen).
Wat ontzettend goed van je mannetje dat ie helemaal zindelijk is. Zo is het ook goed, kinderen laten het vanzelf weten als ze er rijp voor zijn om zindelijk te worden. En op een gegeven moment moet jezelf als ouder de grens voor ze verleggen. Zoals bijv geen luier mee met het middagdutje, en zo iedere keer een stapje verder. Goed hoor!!!